"
Jeg var på en ferge, på vei til hotellet i stockholm. Jeg og familien min hadde vært i Gröna Lund, å hatt det kjempe gøy der. Så fikk pappa en telefon fra storesøstra mi i oslo. Hun fortalte han at det hadde vært en bombe i oslo. Jeg og småsøskenene mine visste ikke noe om det. Så når vi kom til hotellet, skrudde jeg på tv'en. Da er hele Nyhetskanalen full av nyheter fra oslo. Jeg kjente redsel med en gang! Så skrudde jeg på pc'en, klikket meg innpå facebook, der skrev mange av vennene mine at man ikke skulle ringe folk på utøya fordi det foregår skyting. Jeg ble så redd at jeg ikke klarte å sove den natta. Vi skulle dra hjem neste dag. "
-
Johanne Bakke Fjær
15 år
Redd
"
Trodde det var torden på gang, så jeg skvatt til..Er redd torden og lyn,hadde det bare vært så vel..Nyhetskanalen sto på fra før av, å det gikk ikke lang tid før jeg innså at det var verre en tordenvær..Låmslått ble man sittende å se på oppdateringene, var bare så uvirkelig det hele..Jeg gråter sjeldent, men den dagen da strømmet tårene fritt. "
-
Beth
38 år
Redd
"
Jeg husker den første overskriften på internett om en kraftig eksplosjon i oslo. Jeg husker jeg flippet gjennom NRK og TV2 Nyhetskanalen for å se om de dekket det som hadde skjedd. jeg var valgkampleder for Stavanger Høyre og husker at jeg sendte en facebookmelding til 3 av mine partikollegaer som koste seg i Sentrum av Stavanger med lunch. Og jeg husker at jeg ringte til Høyres ordførerkandidat i Stavanger som var på ferie for å fortelle henne at det var en stor eksplosjon i Oslo, og at det var en svært uklar situasjon. Det var de første 15-20 minuttene etter bomben gikk av - resten er historie... Men de føsrte bildene og TV bildene har brent seg fast... og vi så på TV helt til natten kom... men Utøya katastrofen fikk jeg ikke helt med meg omfanget av før midt på natten da facebook oppdateringene begynte å komme med de høye dødstallene. "
-
Erlend Jordal
32 år
Vitebegjærlig
"
Det ble en uvanlig bursdagsfeiring for mannen min, Nyhetskanalen stod på hele dagen og natten. "
-
Marthe W. Øverland
22 år
Trist
"
Var på jobb på Lillestrøm og skulle jobbe kveld til 20:00. I to tiden snakket en kollega med sine foreldre som lå i båt i oslofjorden. Jeg overhører at hun spør sin mor om hva hun mente med at det hørtes ut som en bombe har eksplodert. Jeg sjekker nettavisene og ser til min forferdelse at det har vært en eksplosjon ved regejeringskvartalet. Jeg ringer umiddelbart søsteren min som skulle være på deichman for å lese til en eksamen. Hun følte seg syk den dagen og hadde vært hjemme og sovet og hadde ikke fått med seg det inntrufne. Alle vi som da er på jobb setter på Nyhetskanalen og følger det som har skjedd fortløpende. Jeg husker at jeg ble sittende å se på nyhetsendinger til omtrent tre om morgenen "
-
Erlend
25 år
Vitebegjærlig
"
Jeg leste saken om eksplosjonen i Oslo på internett, men jeg tenkte bare jaja, sikkert bare en liten ulykke. Mens jeg satt på internett, banket det i gulvet mitt. Det var søsteren min som så på Nyhetskanalen, og det var da jeg skjønte det. Det var mer dramatisk og uvirkelig enn det jeg trodde først. Etter det ble vi sittende å følge med utviklingen, mer og mer uvirkelig. Natt til 23 skulle vi dra til Hellas, og pakkingen ble vel så som så. Vi kjørte oppover til Gardemoen kl 03, og ble sjokkert over antall drepte. Satt og gråt i bilen, og hadde vel litt delte tanker om å reise bort. reise fra et land i sjokk og sorg, men samtidig var det godt å få det litt på avstand. Og det var en spesiell følelse å komme hjem, et land i dyp sorg, men da var det godt å være sammen med nære og kjære. "
-
Anja
24 år
Forvirret
"
Vi kom hjem fra begravelsen til vår datter, bare 12 timer fik hun leve, og skrudde på TV2 Nyhetskanalen for å få tiden til å gå til vi skulle legge oss... Ble sittende hele natten for å se. "
-
Jarle Nygård
32 år
Vitebegjærlig
"
Satt å fulgte Tour de France, da kommentatorene brøt inn å sa det hadde vært en eksplosjon i Oslo....Slo over på Nyhetskanalen og touren var over ....for meg "
-
Lisabeth
48 år
Forvirret
"
Jeg var på veg til Korsika for å studere det biologiske artsmangfoldet. Det hele skjedde samme dag som vi reiste, og det føltes ut som et kaos, siden vi ikke helt fikk tid til å få med oss allt. Jeg hadde fulgt med på Nyhetskanalen før vi dro til Gardemoen. Husker regjeringskvartalet og røykskyen som hang som et teppe over. Vi kom frem til Korsika på kvelden, og hadde kjørt en times tid for å komme til hotellet. Det første vi så når vi skrudde på fransk Tv, var ansiktet til Breivik. Han var på alle Tv- kanalene, dag ut og dag inn. Jeg snakket med noen italienere på turen, som også hadde fått med seg all detaljer om Utøya. Dette rystet hele verden... "
-
Thomas Sierk Rian
26 år
Trist
"
Fikk plutselig se at ett eller annet hadde skjedd hjemme i Norge. På alle nyhetskanalene handlet det om Oslo og Utøya. Det ble noen merkelige, triste og forvirrede siste feriedager nede i varmen...... "
-
Veronica
41 år
Redd
"
kom akkurat hjem fra en shoppingtur i Bogstadveien med mamma, vi trodde det tordnet, glassene klirret i alle skap. tv2 Nyhetskanalen sto på og plutselig kommer det et nyhetsvarsel. etter det ble alt sort, helt til twitter begynte å fylles opp av tweets fra utøya.
vi var redde, redde for store biler, redde for å gå ut.
det ble en lang natt før jeg dro på jobb dagen etter i Bogstadveien, hele gaten var tom. "
-
Jeanette
23 år
Redd
"
Eg komm rett frå jobb den dagen og startet PC får eg skulle sjekke nyhetene. VG nett sida stå det at Oslo hadde blitt bomba. Smme var det på NRK og på Facebook. Etter det blei eg klistret forann bådde NRK og TV2 Nyhetskanalen heile helga. Og håpet som resten av norge at tala ikkje skulle stige meir enn det gjorde. "
-
Katarina
27 år
Trist
"
Da det smalt tenkte jeg straks, i likhet med alle nyhetskanalene, at det var en islamistisk gruppe som hadde stått bak terroraksjonene. I årevis har vi hørt fra islamistiks hold at Norge var et terrormål på grunn av noen meget godt tegninger av Muhammad og pga Norges deltagelse i fredsarbeidet i Afganistan. Og så smalt det. "
-
Jonas Lie
40 år
Sint
"
Familien var samlet på en gresk steinstrand på kvelden. Vi hadde tent et bål i en liten hule og badet i mørket under flere stjerneskudd. Jeg fikk en telefon fra Norge om et terrorangrep i Oslo, men det var først på den greske Nyhetskanalen om morgenen at vi fikk se skadene. Horribelt å være så langt hjemmenfra! "
-
Ruben Mong
17 år
Vitebegjærlig
"
Gjorde meg klar til en joggetur foran tv, og da jeg slo på Nyhetskanalen satt jeg meg sjokkert ned og ble sittende der utover natten. Bomben gikk av kort tid før, så jeg fulgte oppdateringene i dagesvis etter. "
-
Veronica
30 år
Forvirret
"
jeg sov under bomben og ble vekket av mine foreldre, og ble fortalt at det var terror i oslo, men jeg sovnet og sto opp i 9-tiden på kvelden, og satt og såg TV2 Nyhetskanalen, resten av kvelden/natten "
-
Joakim Sunde
16 år
Forvirret
"
Satt oppe utover natta fordi Tour de France pågikk. Skulle til å slå av TV men helt tilfeldig slo over til den ABC Nyhetskanalen som viser nyheter stort sett hele tiden. Direkte sending fra Oslo ! Angående den bomben. Deretter fulgte rykter om noe skyting på ei øy. Etterhvert kom mere nytt i den forbindelse. Så ble jo sittende oppe hele natta da dette ble sendt direkte.Jeg har bodd her i 45 år, håper det er første og siste gang jeg opplever sånne direkte Norges nyheter. "
-
Gunvor
68 år
Forvirret
"
Var på jobb på Lefdal, fikk en oppdatering på Twitter, logget meg på VG nett og leste om en stor bombe i Oslo sentrum. Gikk ned i butikken og fikk satt på tv2 Nyhetskanalen i samme øyeblikk de gikk inn i direktesending angående bomben. Ble stående lenge i butikke før jeg kom meg hjem. "
-
Hkon_M
31 år
Vitebegjærlig
"
Hadde akkurat gått ned fra stuen, og satte meg ved pc'en og åpnet nettleseren, da det stod med store bokstaver på hele skjermen 'STOR EKSPLOSJON I OSLO' Jeg løp opp i stua og skrek ut til foreldrene mine at en bombe hadde gått av i Oslo, de trodde ikke det var sant fram til jeg satt på tv2 Nyhetskanalen der reportere løp rund i sentrum, etterhvert byttet vi til nrk, og fikk med oss nyhetsendingen helt fra starten av. Familien satt helt paralysert og så på tv resten av dagen. "
-
Truls Monsen
16 år
Redd
"
Vi hadde akkurat vert og handlet, da det sto på Nyhetskanalen at det hadde vert bombe i Oslo, så kom nyhetene om Utøya. Uvirkelig "
Alle kommentarer som inneholder ordet "Nyhetskanalen"
Vis alle kommentarene" Jeg var på en ferge, på vei til hotellet i stockholm. Jeg og familien min hadde vært i Gröna Lund, å hatt det kjempe gøy der. Så fikk pappa en telefon fra storesøstra mi i oslo. Hun fortalte han at det hadde vært en bombe i oslo. Jeg og småsøskenene mine visste ikke noe om det. Så når vi kom til hotellet, skrudde jeg på tv'en. Da er hele Nyhetskanalen full av nyheter fra oslo. Jeg kjente redsel med en gang! Så skrudde jeg på pc'en, klikket meg innpå facebook, der skrev mange av vennene mine at man ikke skulle ringe folk på utøya fordi det foregår skyting. Jeg ble så redd at jeg ikke klarte å sove den natta. Vi skulle dra hjem neste dag. "
- Johanne Bakke Fjær 15 år Redd" Trodde det var torden på gang, så jeg skvatt til..Er redd torden og lyn,hadde det bare vært så vel..Nyhetskanalen sto på fra før av, å det gikk ikke lang tid før jeg innså at det var verre en tordenvær..Låmslått ble man sittende å se på oppdateringene, var bare så uvirkelig det hele..Jeg gråter sjeldent, men den dagen da strømmet tårene fritt. "
- Beth 38 år Redd" Jeg husker den første overskriften på internett om en kraftig eksplosjon i oslo. Jeg husker jeg flippet gjennom NRK og TV2 Nyhetskanalen for å se om de dekket det som hadde skjedd. jeg var valgkampleder for Stavanger Høyre og husker at jeg sendte en facebookmelding til 3 av mine partikollegaer som koste seg i Sentrum av Stavanger med lunch. Og jeg husker at jeg ringte til Høyres ordførerkandidat i Stavanger som var på ferie for å fortelle henne at det var en stor eksplosjon i Oslo, og at det var en svært uklar situasjon. Det var de første 15-20 minuttene etter bomben gikk av - resten er historie... Men de føsrte bildene og TV bildene har brent seg fast... og vi så på TV helt til natten kom... men Utøya katastrofen fikk jeg ikke helt med meg omfanget av før midt på natten da facebook oppdateringene begynte å komme med de høye dødstallene. "
- Erlend Jordal 32 år Vitebegjærlig" Det ble en uvanlig bursdagsfeiring for mannen min, Nyhetskanalen stod på hele dagen og natten. "
- Marthe W. Øverland 22 år Trist" Var på jobb på Lillestrøm og skulle jobbe kveld til 20:00. I to tiden snakket en kollega med sine foreldre som lå i båt i oslofjorden. Jeg overhører at hun spør sin mor om hva hun mente med at det hørtes ut som en bombe har eksplodert. Jeg sjekker nettavisene og ser til min forferdelse at det har vært en eksplosjon ved regejeringskvartalet. Jeg ringer umiddelbart søsteren min som skulle være på deichman for å lese til en eksamen. Hun følte seg syk den dagen og hadde vært hjemme og sovet og hadde ikke fått med seg det inntrufne. Alle vi som da er på jobb setter på Nyhetskanalen og følger det som har skjedd fortløpende. Jeg husker at jeg ble sittende å se på nyhetsendinger til omtrent tre om morgenen "
- Erlend 25 år Vitebegjærlig" Jeg leste saken om eksplosjonen i Oslo på internett, men jeg tenkte bare jaja, sikkert bare en liten ulykke. Mens jeg satt på internett, banket det i gulvet mitt. Det var søsteren min som så på Nyhetskanalen, og det var da jeg skjønte det. Det var mer dramatisk og uvirkelig enn det jeg trodde først. Etter det ble vi sittende å følge med utviklingen, mer og mer uvirkelig. Natt til 23 skulle vi dra til Hellas, og pakkingen ble vel så som så. Vi kjørte oppover til Gardemoen kl 03, og ble sjokkert over antall drepte. Satt og gråt i bilen, og hadde vel litt delte tanker om å reise bort. reise fra et land i sjokk og sorg, men samtidig var det godt å få det litt på avstand. Og det var en spesiell følelse å komme hjem, et land i dyp sorg, men da var det godt å være sammen med nære og kjære. "
- Anja 24 år Forvirret" Vi kom hjem fra begravelsen til vår datter, bare 12 timer fik hun leve, og skrudde på TV2 Nyhetskanalen for å få tiden til å gå til vi skulle legge oss... Ble sittende hele natten for å se. "
- Jarle Nygård 32 år Vitebegjærlig" Satt å fulgte Tour de France, da kommentatorene brøt inn å sa det hadde vært en eksplosjon i Oslo....Slo over på Nyhetskanalen og touren var over ....for meg "
- Lisabeth 48 år Forvirret" Jeg var på veg til Korsika for å studere det biologiske artsmangfoldet. Det hele skjedde samme dag som vi reiste, og det føltes ut som et kaos, siden vi ikke helt fikk tid til å få med oss allt. Jeg hadde fulgt med på Nyhetskanalen før vi dro til Gardemoen. Husker regjeringskvartalet og røykskyen som hang som et teppe over. Vi kom frem til Korsika på kvelden, og hadde kjørt en times tid for å komme til hotellet. Det første vi så når vi skrudde på fransk Tv, var ansiktet til Breivik. Han var på alle Tv- kanalene, dag ut og dag inn. Jeg snakket med noen italienere på turen, som også hadde fått med seg all detaljer om Utøya. Dette rystet hele verden... "
- Thomas Sierk Rian 26 år Trist" Fikk plutselig se at ett eller annet hadde skjedd hjemme i Norge. På alle nyhetskanalene handlet det om Oslo og Utøya. Det ble noen merkelige, triste og forvirrede siste feriedager nede i varmen...... "
- Veronica 41 år Redd" kom akkurat hjem fra en shoppingtur i Bogstadveien med mamma, vi trodde det tordnet, glassene klirret i alle skap. tv2 Nyhetskanalen sto på og plutselig kommer det et nyhetsvarsel. etter det ble alt sort, helt til twitter begynte å fylles opp av tweets fra utøya. vi var redde, redde for store biler, redde for å gå ut. det ble en lang natt før jeg dro på jobb dagen etter i Bogstadveien, hele gaten var tom. "
- Jeanette 23 år Redd" Eg komm rett frå jobb den dagen og startet PC får eg skulle sjekke nyhetene. VG nett sida stå det at Oslo hadde blitt bomba. Smme var det på NRK og på Facebook. Etter det blei eg klistret forann bådde NRK og TV2 Nyhetskanalen heile helga. Og håpet som resten av norge at tala ikkje skulle stige meir enn det gjorde. "
- Katarina 27 år Trist" Da det smalt tenkte jeg straks, i likhet med alle nyhetskanalene, at det var en islamistisk gruppe som hadde stått bak terroraksjonene. I årevis har vi hørt fra islamistiks hold at Norge var et terrormål på grunn av noen meget godt tegninger av Muhammad og pga Norges deltagelse i fredsarbeidet i Afganistan. Og så smalt det. "
- Jonas Lie 40 år Sint" Familien var samlet på en gresk steinstrand på kvelden. Vi hadde tent et bål i en liten hule og badet i mørket under flere stjerneskudd. Jeg fikk en telefon fra Norge om et terrorangrep i Oslo, men det var først på den greske Nyhetskanalen om morgenen at vi fikk se skadene. Horribelt å være så langt hjemmenfra! "
- Ruben Mong 17 år Vitebegjærlig" Gjorde meg klar til en joggetur foran tv, og da jeg slo på Nyhetskanalen satt jeg meg sjokkert ned og ble sittende der utover natten. Bomben gikk av kort tid før, så jeg fulgte oppdateringene i dagesvis etter. "
- Veronica 30 år Forvirret" jeg sov under bomben og ble vekket av mine foreldre, og ble fortalt at det var terror i oslo, men jeg sovnet og sto opp i 9-tiden på kvelden, og satt og såg TV2 Nyhetskanalen, resten av kvelden/natten "
- Joakim Sunde 16 år Forvirret" Satt oppe utover natta fordi Tour de France pågikk. Skulle til å slå av TV men helt tilfeldig slo over til den ABC Nyhetskanalen som viser nyheter stort sett hele tiden. Direkte sending fra Oslo ! Angående den bomben. Deretter fulgte rykter om noe skyting på ei øy. Etterhvert kom mere nytt i den forbindelse. Så ble jo sittende oppe hele natta da dette ble sendt direkte.Jeg har bodd her i 45 år, håper det er første og siste gang jeg opplever sånne direkte Norges nyheter. "
- Gunvor 68 år Forvirret" Var på jobb på Lefdal, fikk en oppdatering på Twitter, logget meg på VG nett og leste om en stor bombe i Oslo sentrum. Gikk ned i butikken og fikk satt på tv2 Nyhetskanalen i samme øyeblikk de gikk inn i direktesending angående bomben. Ble stående lenge i butikke før jeg kom meg hjem. "
- Hkon_M 31 år Vitebegjærlig" Hadde akkurat gått ned fra stuen, og satte meg ved pc'en og åpnet nettleseren, da det stod med store bokstaver på hele skjermen 'STOR EKSPLOSJON I OSLO' Jeg løp opp i stua og skrek ut til foreldrene mine at en bombe hadde gått av i Oslo, de trodde ikke det var sant fram til jeg satt på tv2 Nyhetskanalen der reportere løp rund i sentrum, etterhvert byttet vi til nrk, og fikk med oss nyhetsendingen helt fra starten av. Familien satt helt paralysert og så på tv resten av dagen. "
- Truls Monsen 16 år Redd" Vi hadde akkurat vert og handlet, da det sto på Nyhetskanalen at det hadde vert bombe i Oslo, så kom nyhetene om Utøya. Uvirkelig "
- Kevin Sjøberg 14 år ReddAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )