"
22. juli bodde jeg i en tømmerhytte i den canadiske villmarken. Fra en nabo fikk vi først dagen etter høre om de omkomne i Oslo og på Utøya. Vi trodde ikke naboen, mente at noe så grusomt ikke kunne skje i vårt lille trygge land. Som alle andre nordmenn i utlandet ringte vi hjem. I tiden etterpå følte jeg meg så uendelig langt hjemmefra. Det var sårt å ikke være i Norge. Jeg skulle så gjerne ha vist min medfølelse og deltatt i rosetog. Norge ble hovedoppslag på canadisk radio i tiden fremover, og i Whitehorse ble det lagt ut kondolanseprotokoll. Det var godt å se omtanken rundt oss. "
-
Anna Tøite Sandven
32 år
Forvirret
"
Siste del av ferien med min mann i Venezia etter Europatur, min søster tekstet oss fra Oslo om at noe hadde skjedd, en bombe. Jeg skjønte straks at det var terror. Vi bodde i New York under 9/11 og mye av min erfaring fra det kom tilbake. Jeg visste hva vi skulle gjennom og hvordan menneskelig nasjonal sorg er. Så begynte meldinger om skyting via pressen som vi så på hotellet. Dagen etter var det helt meningsløst å ta bilder av broer og vi ville bare hjem. "
-
Tanja
42 år
Trist
"
Var på ferie og besøkte familie og vi hadde tatt en tur til Florø. Da vi skulle hjem igjen sier mamma plutselig at det hadde gått en bombe i Oslo. Jeg fikk helt sjokk og fikk ikke dette til å stemme.. Bilturen tilbake til der vi bodde var lang og vi hørte på radioen hele tiden. Jeg var forvirret og tenkte bare på en venn av meg som skulle være i Oslo på den tiden. Men hadde heldigvis dratt hjem en halvtime før bomben gikk av. Resten av kvelden og de neste dagene gikk bare til å se på tv. "
-
Rikke
14 år
Forvirret
"
Satt i et møte i Baku i Aserbajdsjan når en fransk nyhets'pusher' poppet opp på mobilen med bombe i Oslo. Vantro! Gikk opp på rommet selv om jeg egentlig skulle jobbe og slo på internasjonale kanaler, BBC, CNN og russisk tv (engelskspråklig). Fulgte med på bildene som strømmet inn, men altfor lite informasjon. Og så sjokket når det kom informasjon on Utøya med alle tallene som sirkulerte i begynnelsen. Er i fra Drammen, men bor nå i Paris (for noen år) med jobbing med utbygging av olje i Baku. Jeg var heldig og fikk signert kondelanseprotokolen som en av de første i den norske ambassede i samme bygg som jeg bodde/jobbet. Dét følte godt. Spesielt det å kunne snakke med landsmenn selv om alle utlendinger viste da og i hele tiden etterpå meget stor sympati med oss norske. Ellers tusen takk til utenlandske kanaler for informasjon. "
-
Thor Blunck
54 år
Vitebegjærlig
"
Var hjemme på ferie for noen dager for å ta en liten pause fra studier. Hørte nyhetene fra Mamma og satt foran TVn resten av ferien. Storesøster bodde like ved regjeringskvartalet og tok bussen til Fredrikstad på kvelden. Har aldri vært så lettet som jeg var da hun kom inn døren. "
-
Benedicte
26 år
Forvirret
"
Min kone var i Oslo, bodde bare få kvartaler fra regjeringshuset og ringte meg: 'Her har vært en forferdelig smell, og sirener hyler! Slå på radio og TV, noe foregår!' Jeg tenkte at en eller annen idiot har funnet det forgodt å slenge en dynamittgubbe eller gasspatron for å uttrykke sitt mishag med politikken, i mangel på mere subtil argumentasjon og syntes det lignet en dårlig spøk, men i det øyeblikk jeg hørte om skyting på øyen der jeg visste AUF hadde kongress skjønte jeg noe og tenkte at herregud - her er noen nynazister på ferde - det var nesten ufattelig. Senere hen har jeg fulgt med i saken, og siden jeg er glad i å lese historie gjenkjenner jeg begrunnelser og argumentasjon. Det gjør ikke saken bedre, men jeg trodde ikke det fantes noen som i fullt alvor fremdeles lot seg innfange av slik en tankegang. Men nu er jeg redd det kan finnes flere - ! "
-
Ole Zahl Mölö
75 år
Vitebegjærlig
"
Første dag på ferie, kom til boligen jeg skulle bruke og satte på NRK P1 da bomba smalt. Det tok en halv time før jeg fikk kontakt med sønn min i Oslo som bodde på Grønland, lettelse da jeg fikk bekreftet at alt var bra med han. Oppdaget at noen av de jeg trodde var mine venner på Facebook allerede hadde bestemt nasjonalitet på 'syndebukker'. Skuffende å lese det. Jeg tror mange med høyrepopulistisk tilhørighet ble overrasket når arrestasjonen var et faktum og at de hadde tatt feil. Lang fredag ble enda lengre og tristere av å høre om skytinga. Sjokk, sinne, tårer, gråt, glede om hverandre. "
-
Alf Edvard Masternes
51 år
Redd
"
Det var helt forferdelig å vite at landet jeg bodde før ble offer for terror. "
-
Ali
27 år
Trist
"
Jeg og noen venner skulle grille i parken og da vi hørte om bomben skjønte vi ingeting. Hvem kunne det være og hvorfor? Vi var glade vi bodde i Bergen. Da vi gikk inn i leiligheten etter grillingen hadde mange ungdommer blitt skutt. Vi fulgte med på nettavisene. Forvirringen ble større. Jeg fikk flere venner på besøk og stemningen var lavmælt. Det ble snakket om at vi var redde for at innvandrerne skulle få skylda for dette og at det kunne skje voldsepisoder i byen den natta. Vi hadde planlagt å dra på byen, men jeg ble ikke med. "
-
Maria
26 år
Forvirret
"
Min bror, som bodde i leiligheten vår i Oslo for sommeren, tok kontakt på SMS og varslet om bomben ved Regjeringskvartalet. Jeg gav ham praktiske råd i tilfelle flere bomber ville bli detonert. Dagen etter hadde jeg vanskelig for å forstå hva som faktisk hadde hendt. Jeg var overbevist om at det var en gruppe muslimske terrorister. "
-
Eirik
33 år
Sint
"
var på ett sted med dårlig internett forbindelse. vi forsto ikke hvor alvorlig det som hadde skjedd hjemme var. Da vi kom tilbake til hotellet vi bodde på i cebu noen dager senere, hadde de hengt opp mange norske flagg på halv stang.Da fikk vi høre hele den forferdelige historien, det var nesten som det ikke var sant, sånt skjer jo ikke i lille Norge.via internett så vi hvordan hele Norge sto sammen med rosetog og at kongen gråt.Da ble hjemlengselen stor. "
-
Trine
33 år
Vitebegjærlig
"
Var på ferie på øya der jeg er født og bodde til jeg var 12 år. På besøk hos min tante på over 90 år ble jeg møtt av disse uvirkelige nyhetene. Vi fulgte nyhetene resten av dagen og på kjøreturen hjem til Sola neste dag. Det var noen forferdelige dager og en spesiell stemning. "
-
Aslaug Husa
62 år
Trist
"
Holdt på med å rigge rigge jubileumsutstillingen 'Arven etter Nansen' på Grønlands eneste universitet Ilisimatusarfik, da kjæresten min ringte fra Oslo og fortalte at det hadde vært et kraftig smell som hadde blåst ut flere vinduer i bygningen hvor hun jobbet, og at det var tendenser til panikk. Hun befant seg bare et par kvartaler unna regjeringsbygget, men var uskadet, og gikk hjem med en stor omvei om strategiske bygninger, i frykt for flere bomber.
Åpningen av utstillingen senere på dagen bar sterkt preg av det som skjedde i Oslo, og rektor ved UIO (på besøk til Grønland i anledning åpningen) og norges generalkonsul på Grønland fant noen velvalgte ord for for anledningen. Senere ble det avholdt en egen minneseremoni ved konsulatet. Hadde verken internett eller tv der vi bodde, og dagen etter kom han vi leide av med de ubegripelige nyhetene om og omfanget av Utøya massakren. Helt fullstendig uvirkelig og ubegripelig. "
-
David Mikal Knutsen
26 år
Sint
"
Jeg og min mann hadde satt av noen dager til hyttebygging. Vi bodde på mine foreldres setervoll, uten innlagt strøm eller innlagt vann og hadde på radioen hele dagen. Det var helt ubegripelig og helt ufattelig. Tenkte etter om jeg kanskje kjente noen som var på Utøya eller i Oslo, men det gjorde vi ikke. Jeg var noe usikker på hvor min datter var som hadde sin ferie sammen med sin far på det tidspunktet - og hvordan dette skulle formidles til henne. Det var noen merkelige dager uten tv og aviser. Vi ble oppdatert når vi kom ned til bygda. Det ble det enda sterkere. "
-
Ingvild
38 år
Vitebegjærlig
"
Den dagen jeg kom fra skolen.Jeg har spist og tatt ukrainske nyheter. Og jeg så gru! Jeg fryktet for min venn Julia Lundeby. Hun bodde i Odessa, men flyttet senere til Oslo. Jeg husker at jeg da begynte å kalle henne, og deretter tilbrakte nesten alle pengene sine. Siden det var alt bra. Jeg sukket stille. Jeg kan ikke uten tårer huske den dagen. "
-
Mihail Komadovskiy
13 år
Vitebegjærlig
"
Stod i en lang passkontroll etter å ha landet etter en lang ferie og flydd fra Los Angeles litt etter klokken 16. Lettere jet lagged dro jeg som mange andre opp iPhonen, og så de første overskriftene. Tenkte ikke så mye over det annet enn at det sikkert var en gasseksplosjon. I bilen på vei hjem ble jeg fortalt at det var terror, og at det var omkomne. Da kom den vonde følelsen i kroppen, og forvirringen ble bare større utover kvelden. Kunne heller ikke dra hjem fordi vi bodde for nærme regjeringskvartalet, og måtte overnatte utenfore byen. Dagen etter var svært tung for meg og alle andre i en nasjon i sorg. "
-
Elise
25 år
Vitebegjærlig
"
bodde da i Hanoi, Vietnam. Mange vietnamesere og andre i området som kjente meg, de kom til meg og viste sin medfølelse for landet, og lurte på om min familie i Norge var rammet. "
-
Hans Einar Thorset
39 år
Vitebegjærlig
"
Vi trodde det var torden. Bare flaks vi var litt for sakte (og fortsatt ikke i byen/på John Dee) og fortsatt hjemme. Jeg bare visste noenting måtte være galt da lyden av ambulansen sluttet ikke... bare noen sekunder senere, på facebook, dukket et bilde opp.. en venn som bodde på hotel i sentrum kunne se røyken og ambulansene... "
-
_smh
29 år
Forvirret
"
Jeg var hjemme da det smalt. Kjente smellet i bakken og trodde først de bare drev å sprengte nede i veien fordi de drev å bygget der, men syntes jo det var litt rart fordi det ikke hadde vært noen pipelyd før smellet. Gikk deretter tilfeldighvis inn på facebook og så at venner av meg som bodde på andre siden av byen hadde kommentert slik som 'Det var litt av et smell.' Det var vel da jeg skjønte hva som kunne ha skjedd... "
-
Tina
21 år
Forvirret
"
Jeg var på båttur den 22 juli. Vi var 4 båter som var i Marstrand. Den ene båten var fra Oslo og de 3 andre var fra Kristiansand (blandt annet meg). Jeg følger ganske mye med på nyhetene via nettavisene og tv´en. Med WIFI i båten kunne jeg holde meg oppdatert på nyhtene. Når jeg gikk inn på en nettavis så husker jeg det sto med svarte og store bokstaver: EN STOR EKSPLOSJON I OSLO. Jeg varslet familien og familien som bodde i Oslo. Den kvelden skulle vi spise på Grand Hotell Marstrand. Svt overførte Nrk sine nyhetsendinger ( Sendigene varte 'hele døgnet'). med WiFi og Tv i båten fulgte vi saken tett. Jeg er ikke direkte pårørt mendet har selfølgelig endret mitt liv. "
Alle kommentarer som inneholder ordet "bodde"
Vis alle kommentarene" 22. juli bodde jeg i en tømmerhytte i den canadiske villmarken. Fra en nabo fikk vi først dagen etter høre om de omkomne i Oslo og på Utøya. Vi trodde ikke naboen, mente at noe så grusomt ikke kunne skje i vårt lille trygge land. Som alle andre nordmenn i utlandet ringte vi hjem. I tiden etterpå følte jeg meg så uendelig langt hjemmefra. Det var sårt å ikke være i Norge. Jeg skulle så gjerne ha vist min medfølelse og deltatt i rosetog. Norge ble hovedoppslag på canadisk radio i tiden fremover, og i Whitehorse ble det lagt ut kondolanseprotokoll. Det var godt å se omtanken rundt oss. "
- Anna Tøite Sandven 32 år Forvirret" Siste del av ferien med min mann i Venezia etter Europatur, min søster tekstet oss fra Oslo om at noe hadde skjedd, en bombe. Jeg skjønte straks at det var terror. Vi bodde i New York under 9/11 og mye av min erfaring fra det kom tilbake. Jeg visste hva vi skulle gjennom og hvordan menneskelig nasjonal sorg er. Så begynte meldinger om skyting via pressen som vi så på hotellet. Dagen etter var det helt meningsløst å ta bilder av broer og vi ville bare hjem. "
- Tanja 42 år Trist" Var på ferie og besøkte familie og vi hadde tatt en tur til Florø. Da vi skulle hjem igjen sier mamma plutselig at det hadde gått en bombe i Oslo. Jeg fikk helt sjokk og fikk ikke dette til å stemme.. Bilturen tilbake til der vi bodde var lang og vi hørte på radioen hele tiden. Jeg var forvirret og tenkte bare på en venn av meg som skulle være i Oslo på den tiden. Men hadde heldigvis dratt hjem en halvtime før bomben gikk av. Resten av kvelden og de neste dagene gikk bare til å se på tv. "
- Rikke 14 år Forvirret" Satt i et møte i Baku i Aserbajdsjan når en fransk nyhets'pusher' poppet opp på mobilen med bombe i Oslo. Vantro! Gikk opp på rommet selv om jeg egentlig skulle jobbe og slo på internasjonale kanaler, BBC, CNN og russisk tv (engelskspråklig). Fulgte med på bildene som strømmet inn, men altfor lite informasjon. Og så sjokket når det kom informasjon on Utøya med alle tallene som sirkulerte i begynnelsen. Er i fra Drammen, men bor nå i Paris (for noen år) med jobbing med utbygging av olje i Baku. Jeg var heldig og fikk signert kondelanseprotokolen som en av de første i den norske ambassede i samme bygg som jeg bodde/jobbet. Dét følte godt. Spesielt det å kunne snakke med landsmenn selv om alle utlendinger viste da og i hele tiden etterpå meget stor sympati med oss norske. Ellers tusen takk til utenlandske kanaler for informasjon. "
- Thor Blunck 54 år Vitebegjærlig" Var hjemme på ferie for noen dager for å ta en liten pause fra studier. Hørte nyhetene fra Mamma og satt foran TVn resten av ferien. Storesøster bodde like ved regjeringskvartalet og tok bussen til Fredrikstad på kvelden. Har aldri vært så lettet som jeg var da hun kom inn døren. "
- Benedicte 26 år Forvirret" Min kone var i Oslo, bodde bare få kvartaler fra regjeringshuset og ringte meg: 'Her har vært en forferdelig smell, og sirener hyler! Slå på radio og TV, noe foregår!' Jeg tenkte at en eller annen idiot har funnet det forgodt å slenge en dynamittgubbe eller gasspatron for å uttrykke sitt mishag med politikken, i mangel på mere subtil argumentasjon og syntes det lignet en dårlig spøk, men i det øyeblikk jeg hørte om skyting på øyen der jeg visste AUF hadde kongress skjønte jeg noe og tenkte at herregud - her er noen nynazister på ferde - det var nesten ufattelig. Senere hen har jeg fulgt med i saken, og siden jeg er glad i å lese historie gjenkjenner jeg begrunnelser og argumentasjon. Det gjør ikke saken bedre, men jeg trodde ikke det fantes noen som i fullt alvor fremdeles lot seg innfange av slik en tankegang. Men nu er jeg redd det kan finnes flere - ! "
- Ole Zahl Mölö 75 år Vitebegjærlig" Første dag på ferie, kom til boligen jeg skulle bruke og satte på NRK P1 da bomba smalt. Det tok en halv time før jeg fikk kontakt med sønn min i Oslo som bodde på Grønland, lettelse da jeg fikk bekreftet at alt var bra med han. Oppdaget at noen av de jeg trodde var mine venner på Facebook allerede hadde bestemt nasjonalitet på 'syndebukker'. Skuffende å lese det. Jeg tror mange med høyrepopulistisk tilhørighet ble overrasket når arrestasjonen var et faktum og at de hadde tatt feil. Lang fredag ble enda lengre og tristere av å høre om skytinga. Sjokk, sinne, tårer, gråt, glede om hverandre. "
- Alf Edvard Masternes 51 år Redd" Det var helt forferdelig å vite at landet jeg bodde før ble offer for terror. "
- Ali 27 år Trist" Jeg og noen venner skulle grille i parken og da vi hørte om bomben skjønte vi ingeting. Hvem kunne det være og hvorfor? Vi var glade vi bodde i Bergen. Da vi gikk inn i leiligheten etter grillingen hadde mange ungdommer blitt skutt. Vi fulgte med på nettavisene. Forvirringen ble større. Jeg fikk flere venner på besøk og stemningen var lavmælt. Det ble snakket om at vi var redde for at innvandrerne skulle få skylda for dette og at det kunne skje voldsepisoder i byen den natta. Vi hadde planlagt å dra på byen, men jeg ble ikke med. "
- Maria 26 år Forvirret" Min bror, som bodde i leiligheten vår i Oslo for sommeren, tok kontakt på SMS og varslet om bomben ved Regjeringskvartalet. Jeg gav ham praktiske råd i tilfelle flere bomber ville bli detonert. Dagen etter hadde jeg vanskelig for å forstå hva som faktisk hadde hendt. Jeg var overbevist om at det var en gruppe muslimske terrorister. "
- Eirik 33 år Sint" var på ett sted med dårlig internett forbindelse. vi forsto ikke hvor alvorlig det som hadde skjedd hjemme var. Da vi kom tilbake til hotellet vi bodde på i cebu noen dager senere, hadde de hengt opp mange norske flagg på halv stang.Da fikk vi høre hele den forferdelige historien, det var nesten som det ikke var sant, sånt skjer jo ikke i lille Norge.via internett så vi hvordan hele Norge sto sammen med rosetog og at kongen gråt.Da ble hjemlengselen stor. "
- Trine 33 år Vitebegjærlig" Var på ferie på øya der jeg er født og bodde til jeg var 12 år. På besøk hos min tante på over 90 år ble jeg møtt av disse uvirkelige nyhetene. Vi fulgte nyhetene resten av dagen og på kjøreturen hjem til Sola neste dag. Det var noen forferdelige dager og en spesiell stemning. "
- Aslaug Husa 62 år Trist" Holdt på med å rigge rigge jubileumsutstillingen 'Arven etter Nansen' på Grønlands eneste universitet Ilisimatusarfik, da kjæresten min ringte fra Oslo og fortalte at det hadde vært et kraftig smell som hadde blåst ut flere vinduer i bygningen hvor hun jobbet, og at det var tendenser til panikk. Hun befant seg bare et par kvartaler unna regjeringsbygget, men var uskadet, og gikk hjem med en stor omvei om strategiske bygninger, i frykt for flere bomber. Åpningen av utstillingen senere på dagen bar sterkt preg av det som skjedde i Oslo, og rektor ved UIO (på besøk til Grønland i anledning åpningen) og norges generalkonsul på Grønland fant noen velvalgte ord for for anledningen. Senere ble det avholdt en egen minneseremoni ved konsulatet. Hadde verken internett eller tv der vi bodde, og dagen etter kom han vi leide av med de ubegripelige nyhetene om og omfanget av Utøya massakren. Helt fullstendig uvirkelig og ubegripelig. "
- David Mikal Knutsen 26 år Sint" Jeg og min mann hadde satt av noen dager til hyttebygging. Vi bodde på mine foreldres setervoll, uten innlagt strøm eller innlagt vann og hadde på radioen hele dagen. Det var helt ubegripelig og helt ufattelig. Tenkte etter om jeg kanskje kjente noen som var på Utøya eller i Oslo, men det gjorde vi ikke. Jeg var noe usikker på hvor min datter var som hadde sin ferie sammen med sin far på det tidspunktet - og hvordan dette skulle formidles til henne. Det var noen merkelige dager uten tv og aviser. Vi ble oppdatert når vi kom ned til bygda. Det ble det enda sterkere. "
- Ingvild 38 år Vitebegjærlig" Den dagen jeg kom fra skolen.Jeg har spist og tatt ukrainske nyheter. Og jeg så gru! Jeg fryktet for min venn Julia Lundeby. Hun bodde i Odessa, men flyttet senere til Oslo. Jeg husker at jeg da begynte å kalle henne, og deretter tilbrakte nesten alle pengene sine. Siden det var alt bra. Jeg sukket stille. Jeg kan ikke uten tårer huske den dagen. "
- Mihail Komadovskiy 13 år Vitebegjærlig" Stod i en lang passkontroll etter å ha landet etter en lang ferie og flydd fra Los Angeles litt etter klokken 16. Lettere jet lagged dro jeg som mange andre opp iPhonen, og så de første overskriftene. Tenkte ikke så mye over det annet enn at det sikkert var en gasseksplosjon. I bilen på vei hjem ble jeg fortalt at det var terror, og at det var omkomne. Da kom den vonde følelsen i kroppen, og forvirringen ble bare større utover kvelden. Kunne heller ikke dra hjem fordi vi bodde for nærme regjeringskvartalet, og måtte overnatte utenfore byen. Dagen etter var svært tung for meg og alle andre i en nasjon i sorg. "
- Elise 25 år Vitebegjærlig" bodde da i Hanoi, Vietnam. Mange vietnamesere og andre i området som kjente meg, de kom til meg og viste sin medfølelse for landet, og lurte på om min familie i Norge var rammet. "
- Hans Einar Thorset 39 år Vitebegjærlig" Vi trodde det var torden. Bare flaks vi var litt for sakte (og fortsatt ikke i byen/på John Dee) og fortsatt hjemme. Jeg bare visste noenting måtte være galt da lyden av ambulansen sluttet ikke... bare noen sekunder senere, på facebook, dukket et bilde opp.. en venn som bodde på hotel i sentrum kunne se røyken og ambulansene... "
- _smh 29 år Forvirret" Jeg var hjemme da det smalt. Kjente smellet i bakken og trodde først de bare drev å sprengte nede i veien fordi de drev å bygget der, men syntes jo det var litt rart fordi det ikke hadde vært noen pipelyd før smellet. Gikk deretter tilfeldighvis inn på facebook og så at venner av meg som bodde på andre siden av byen hadde kommentert slik som 'Det var litt av et smell.' Det var vel da jeg skjønte hva som kunne ha skjedd... "
- Tina 21 år Forvirret" Jeg var på båttur den 22 juli. Vi var 4 båter som var i Marstrand. Den ene båten var fra Oslo og de 3 andre var fra Kristiansand (blandt annet meg). Jeg følger ganske mye med på nyhetene via nettavisene og tv´en. Med WIFI i båten kunne jeg holde meg oppdatert på nyhtene. Når jeg gikk inn på en nettavis så husker jeg det sto med svarte og store bokstaver: EN STOR EKSPLOSJON I OSLO. Jeg varslet familien og familien som bodde i Oslo. Den kvelden skulle vi spise på Grand Hotell Marstrand. Svt overførte Nrk sine nyhetsendinger ( Sendigene varte 'hele døgnet'). med WiFi og Tv i båten fulgte vi saken tett. Jeg er ikke direkte pårørt mendet har selfølgelig endret mitt liv. "
- Mathias 16 år VitebegjærligAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )