"
Jeg var inne G-sport butikken ved Byporten når jeg hørte en kraftig smelt. Min chilenske mor var på besøk:hun har opplevd mye og hun sa rolig til meg: Det var en bombe. Nå vi må komme oss så langt unna som mulig mens mobilen min ringte og ringte...og jeg visste ikke hva jeg kunne gjøre... jeg var forvirret...veldig forvirret...etter hvert dukker på facebook en melding fra en venn som jeg kunne ikke forstå: kjære alle sammen: jeg har det bra. Håvard...men han...han kom aldri tilbake hjem... "
-
Karen Contreras
33 år
Forvirret
"
Min datter på fire år i 2011, min mor og jeg var akkurat på vei inn på Expert-butikken da en kunde fortalte at det hadde vært en bombe i Oslo. Vi trodde ikke på han, men det var dessverre sant. Alle tv-skjermene unntatt en var satt på NRK. Heldigvis fant datteren min den tv-skjermen i butikken som viste tegneserie;-) Min mor og jeg sto bare og stirret fullstendig sjokkert på tv og trodde knapt det vi så. Jeg jobber ikke langt fra regjerningskvartalet og dette ble veldig nært. Når meldingene om Utøya kom var vi helt lamslått. Jeg har igjen vært hjemme på Geilo og kjørt tilbake til Oslo i dag. Hele turen hørte jeg på radio og tenkte på alle de som ikke re her lenger. Det var nesten som en egen ro på veien i dag og, alle kjørte i rolig tempo og tok hensyn. "
-
Aina
39 år
Redd
"
Fikk sms fra venn hvor det stor: 'Det skjer fæle ting i Oslo nå'. Jeg la merke til at mange snakket i mobilen. Gikk inn i en butikk og spurte dame der, som også snakket i teleforene om hva som egentlig skjedde i Oslo. Hun fortalte meg at det var gått av ei bombe, men at ingen visste hvor mange som var drept eller skadet. Terror tenkte jeg, og ble ganske forvirret. Fikk tanker om at jeg måtte komme meg til radio og tv.
Hele kvelden var jeg sammen med familie og fulgte nyhetene . "
-
Synnøve Sætrum
50 år
Forvirret
"
Jeg hadde besøk av en venn fra Norge, og vi satt i en hotellbar da faren hans ringte og sa det hadde gått av en bombe i Oslo. Vi kastet oss på nettet og så alle meldingene på twitter og etter hvert også videoer. Mobilen min ladet seg ut så jeg fikk ikke sjekket oppdateringene utover kvelden. Neste morgen våknet jeg til sjokkmelding om alle som var drept, og det verste var å ikke komme i kontakt med de jeg kjente hjemme i Norge som lå og sov, når jeg visste at jeg kjente noen som hadde nær familie eller venner på utøya. Jeg hørte på oppdateringer fra NRK alltid nyheter og så nett-TV hele helga. Etter hvert måtte jeg på butikken og det var en veldig rar opplevelse. De inntrykkene ørene fanget opp fra streamt radio stemte ikke overens med det helt normale livet som de andre sansene oppfattet. Det var veldig tungt å være så langt borte. "
-
Sven
32 år
Forvirret
"
Hørte en smell og så glass ble knust i butikkene rundt meg. Skjønte ikke helt hva det var. Sendte sms til datteren min som heldigvis fortsatt var på hotellet sammen med venninnen sin. "
-
Grethe Osborg Ose
39 år
Forvirret
"
Jeg var på jobb som selger i butikk da en kunde kom inn. Han ønsket å få demonstrert lydkvaliteten på en dab-radio. Jeg slo den på, og fortalte litt om teknologien. Så gikk det opp for meg hva som ble sagt på nyhetssendingen, og jeg satte lyden på i hele butikken. Alle ansatte og kunder stoppet opp og lyttet med sjokk og forvirring til det som utspant seg. Flere kunder kom i dagene som fulgte og kondolerte, fra folk til folk, en utstrakt hånd i sorg. "
-
Øystein Hofsli
35 år
Vitebegjærlig
"
I en Bennetton-butikk midt i Romas handlegate fikk jeg SMS fra Norge. Jeg var på ferie med mann og de to eldste barna våre. Vår yngste sønn, som har Down Syndrom, var i Norge hos sin avlastningsfamilie. Da ordene terror, bombe, angrep nådde inn til min bevissthet, tenkte jeg at hele Norge var rammet, og at jeg aldri ville få se Fredrik igjen. "
-
Eline
47 år
Redd
"
Klokken var 16.30. Var inne på Audhild Viken butikken i Førde for se på en Oleana-jakke jeg ønsket meg til 50-årsdagen min senere på året. Husker jeg tenkte: Så har det skjedd her også, som i NY,London, som i Madrid. Så var det 'bare' begynnelsen... "
-
Ingunn-Elise
50 år
Forvirret
"
Satt i kassa på butikken da noen av kundene plutselig nevnte noe om ei bombe i Oslo. Gikk straks på nyhetssider på internett og hadde høytlesning til alle som var til stede i butikken. Da jeg kom hjem fra jobb hadde noe annet skjedd også... "
-
Maiken
18 år
Forvirret
"
Jeg husker jeg satt på torget i Salsomaggiore og spiste is da jeg fikk en tekstmelding om at alle i butikken vår i Oslo var i god behold. Jeg forsto overhodet ikke hva som hadde skjedd, og ringte hjem til moren min. Hun forsto heller ingenting ettrsom hun ikke hadde på TV eller radio. Gikk så tilbake til hotellet for å se på TV.
Det føltes selvfølgelig helt uvrikelig å se bildene fra Oslo, og så senere på nettet at det ble meldt om skyting på Utøya.
Hele kvelden var jeg helt tom, jeg forsto ingenting, og samtidig var det ingen som hadde god info om hva som hadde skjedd.
"
-
Ivar Lien
37 år
Vitebegjærlig
"
Jeg var på jobb på Storo da jeg fikk en tlf fra mamma om hva som hadde skjedd. Jeg kunne ikke helt tro hva jeg hørte. Ute i gangen snakket jeg med de som arbeidet ved siden av meg, og med de få kundene som var igjen. Nesten alle butikkene rundt meg stengte før tiden og jeg ringte sjefen men fikk ikke stenge i fare for bot. Det kom ingen flere kunder den dagen og jeg stengte butikken kl 21 på et allerede tomt senter. Det var utrolig godt å komme seg trygt hjem til kjæresten den kvelden. "
-
Anne-Sofie
26 år
Forvirret
"
Var på ferie i Lofoten med tre veninner - skulle heim neste dag. 22.juli var vi innom Krigsminnemuseet i Svolvær - tenkte på kor heldige vi er som lever i ei tid og eit land der det er så trygt og fredeleg. Gjekk inn i ein butikk, høyrde nokon snakka om bombe i regjeringsbygget. Forstod ikkje med det same at det var her i landet. Resten av kvelden følgde vi sendingane via pc medan vi pakka og gjorde oss klare til heimreise. "
-
IA
58 år
Forvirret
"
Var i en klesbutikk i Markveien og kikket på kjoler. Trodde først en bil hadde kjørt gjennom ruta da vi hørte drønnet. Da vi så at det ikke var en bil trodde vi det var torden. Så var det noen som sa at det var en bombe i Regjeringskvartalet. Ute i gata var det en merkelig stemning og nesten alle stod eller gikk med en mobiltelefon i hånda. Men det var ikke før jeg kom hjem og så bilder og video på nettet at det gikk opp for meg hva som egentlig skjedde. "
-
Nina
30 år
Sint
"
stod akkurat å hjalp en kunde om tripp trapp stol.Da det smalt, hele bygningen ristet og vinduen bulte inn i butikken. forsto ikke helt hva det var. løp ut og forsto med en gang. Verste var å ikke kunne hjelpe(sliter fortsatt med at jeg ikke fikk gjort noe for å hjelpe,selv nå i dag feller jeg en tåre mens jeg skriver dette) og følelsen av at bomben ikke var det eneste som ville skje denne dagen.... når vi begynte å få meldinger om skytingen visste jeg at det var den samme.... "
-
kine
33 år
Trist
"
Satt i kinosalen med familien da mobilene ringte fra norge om bomben i oslo-vi ble sjokkert og sjokket ble større utover kvelden da meldingene om utøya kom.vi fulgte nyheter fra nrk og tv2direkte på tv og avlyste reisen rundt som planlagt,våre hjerter gråt med norge.alle store indiske aviser hadde tragedien som førstesidestoff i flere dager og folk hadde nå hørt om lille norge.vi ble spurt om tragedien i små landsbyer i templer og i butikker og følte medfølelsen og medmennesligheten.plutselig blir verden liten..... "
-
Heidi
45 år
Trist
"
Det var vanskelig å forstå hva som hadde skjedd. En mengde butikkvinduer falt ut da det smalt. "
-
Askild Antonsen
53 år
Forvirret
"
Vi hadde akkurat landet i England, og fikk flere telefoner av venner og slektninger som fortalte at alle vi kjente i regjeringskvartalet og Oslo var trygge. Et par timer senere fikk vi beskjed om skytingen. De neste dagene var forvirrende, vi skjønte ikke hvordan det kunne skje, og var overbevist om at dødstallene ikke kunne være riktige. De fleste jeg møtte i England var veldig sympatiske,de hadde tårer i øynene, og jeg fikk kaffe i annenhver butikk jeg var innom. Det var norske flagg over alt, og jeg har aldri savnet Norge så mye som jeg gjorde de dagene. "
-
K.L
21 år
Forvirret
"
Satt på kafé når en av de ansatte i butikken min ringte og fortalte at alle vinduene var knust pga en bombeeksplosjon. Ble livredd og ringte ungene mine med en gang. "
-
Hilde Thorkildsen
48 år
Redd
"
jeg hørte det på radioen når jeg kom ut av butikken spar eurospar på knapper, jeg ble redd og trist. hørte først at dem trodde det var noe gass under trykk eller noe senere leste jeg på vg nett at det var en terror aksjon og at en mann skjøtt vilt rundt på utøya. "
-
Fredrik
18 år
Redd
"
Jeg var i Oslo reptilpark, da jeg plutselig kunne kjenne et sterkt trykk. Dørene smalt hardt igjen. Papegøyen der, som til vanlig sitter i 'åpent landskap', skvatt til samtidig - og flakset ned på gulvet. De fleste som var der, var mest opptatt av å hjelpe papegøyen opp i buret sitt. Jeg fortsatte å rusle rundt der, og tenkte ikke så mye mer på det som hadde skjedd. Ikke før jeg kom ut på gata, forstod jeg at noe var galt. Veien var sperret av rett ved Centrum Athletica, folk snakket om en gasseksplosjon. Vi gikk ned ved Fredensborg og Torggata. Mange butikkvinduer var knuste. Jeg ringte mamma, tenkte at de kanskje hadde hørt noe på nyhetene. De visste ingenting, heller. Tok en øl på Grønland etterpå, fortsatt ganske forvirret. 'Er dette rett tid og sted for en utepils? Hva skjer?' Det var først dagen etter at alt det grufulle ble rullet frem.. Min dypeste medfølelse til alle berørte. "
Alle kommentarer som inneholder ordet "butikk"
Vis alle kommentarene" Jeg var inne G-sport butikken ved Byporten når jeg hørte en kraftig smelt. Min chilenske mor var på besøk:hun har opplevd mye og hun sa rolig til meg: Det var en bombe. Nå vi må komme oss så langt unna som mulig mens mobilen min ringte og ringte...og jeg visste ikke hva jeg kunne gjøre... jeg var forvirret...veldig forvirret...etter hvert dukker på facebook en melding fra en venn som jeg kunne ikke forstå: kjære alle sammen: jeg har det bra. Håvard...men han...han kom aldri tilbake hjem... "
- Karen Contreras 33 år Forvirret" Min datter på fire år i 2011, min mor og jeg var akkurat på vei inn på Expert-butikken da en kunde fortalte at det hadde vært en bombe i Oslo. Vi trodde ikke på han, men det var dessverre sant. Alle tv-skjermene unntatt en var satt på NRK. Heldigvis fant datteren min den tv-skjermen i butikken som viste tegneserie;-) Min mor og jeg sto bare og stirret fullstendig sjokkert på tv og trodde knapt det vi så. Jeg jobber ikke langt fra regjerningskvartalet og dette ble veldig nært. Når meldingene om Utøya kom var vi helt lamslått. Jeg har igjen vært hjemme på Geilo og kjørt tilbake til Oslo i dag. Hele turen hørte jeg på radio og tenkte på alle de som ikke re her lenger. Det var nesten som en egen ro på veien i dag og, alle kjørte i rolig tempo og tok hensyn. "
- Aina 39 år Redd" Fikk sms fra venn hvor det stor: 'Det skjer fæle ting i Oslo nå'. Jeg la merke til at mange snakket i mobilen. Gikk inn i en butikk og spurte dame der, som også snakket i teleforene om hva som egentlig skjedde i Oslo. Hun fortalte meg at det var gått av ei bombe, men at ingen visste hvor mange som var drept eller skadet. Terror tenkte jeg, og ble ganske forvirret. Fikk tanker om at jeg måtte komme meg til radio og tv. Hele kvelden var jeg sammen med familie og fulgte nyhetene . "
- Synnøve Sætrum 50 år Forvirret" Jeg hadde besøk av en venn fra Norge, og vi satt i en hotellbar da faren hans ringte og sa det hadde gått av en bombe i Oslo. Vi kastet oss på nettet og så alle meldingene på twitter og etter hvert også videoer. Mobilen min ladet seg ut så jeg fikk ikke sjekket oppdateringene utover kvelden. Neste morgen våknet jeg til sjokkmelding om alle som var drept, og det verste var å ikke komme i kontakt med de jeg kjente hjemme i Norge som lå og sov, når jeg visste at jeg kjente noen som hadde nær familie eller venner på utøya. Jeg hørte på oppdateringer fra NRK alltid nyheter og så nett-TV hele helga. Etter hvert måtte jeg på butikken og det var en veldig rar opplevelse. De inntrykkene ørene fanget opp fra streamt radio stemte ikke overens med det helt normale livet som de andre sansene oppfattet. Det var veldig tungt å være så langt borte. "
- Sven 32 år Forvirret" Hørte en smell og så glass ble knust i butikkene rundt meg. Skjønte ikke helt hva det var. Sendte sms til datteren min som heldigvis fortsatt var på hotellet sammen med venninnen sin. "
- Grethe Osborg Ose 39 år Forvirret" Jeg var på jobb som selger i butikk da en kunde kom inn. Han ønsket å få demonstrert lydkvaliteten på en dab-radio. Jeg slo den på, og fortalte litt om teknologien. Så gikk det opp for meg hva som ble sagt på nyhetssendingen, og jeg satte lyden på i hele butikken. Alle ansatte og kunder stoppet opp og lyttet med sjokk og forvirring til det som utspant seg. Flere kunder kom i dagene som fulgte og kondolerte, fra folk til folk, en utstrakt hånd i sorg. "
- Øystein Hofsli 35 år Vitebegjærlig" I en Bennetton-butikk midt i Romas handlegate fikk jeg SMS fra Norge. Jeg var på ferie med mann og de to eldste barna våre. Vår yngste sønn, som har Down Syndrom, var i Norge hos sin avlastningsfamilie. Da ordene terror, bombe, angrep nådde inn til min bevissthet, tenkte jeg at hele Norge var rammet, og at jeg aldri ville få se Fredrik igjen. "
- Eline 47 år Redd" Klokken var 16.30. Var inne på Audhild Viken butikken i Førde for se på en Oleana-jakke jeg ønsket meg til 50-årsdagen min senere på året. Husker jeg tenkte: Så har det skjedd her også, som i NY,London, som i Madrid. Så var det 'bare' begynnelsen... "
- Ingunn-Elise 50 år Forvirret" Satt i kassa på butikken da noen av kundene plutselig nevnte noe om ei bombe i Oslo. Gikk straks på nyhetssider på internett og hadde høytlesning til alle som var til stede i butikken. Da jeg kom hjem fra jobb hadde noe annet skjedd også... "
- Maiken 18 år Forvirret" Jeg husker jeg satt på torget i Salsomaggiore og spiste is da jeg fikk en tekstmelding om at alle i butikken vår i Oslo var i god behold. Jeg forsto overhodet ikke hva som hadde skjedd, og ringte hjem til moren min. Hun forsto heller ingenting ettrsom hun ikke hadde på TV eller radio. Gikk så tilbake til hotellet for å se på TV. Det føltes selvfølgelig helt uvrikelig å se bildene fra Oslo, og så senere på nettet at det ble meldt om skyting på Utøya. Hele kvelden var jeg helt tom, jeg forsto ingenting, og samtidig var det ingen som hadde god info om hva som hadde skjedd. "
- Ivar Lien 37 år Vitebegjærlig" Jeg var på jobb på Storo da jeg fikk en tlf fra mamma om hva som hadde skjedd. Jeg kunne ikke helt tro hva jeg hørte. Ute i gangen snakket jeg med de som arbeidet ved siden av meg, og med de få kundene som var igjen. Nesten alle butikkene rundt meg stengte før tiden og jeg ringte sjefen men fikk ikke stenge i fare for bot. Det kom ingen flere kunder den dagen og jeg stengte butikken kl 21 på et allerede tomt senter. Det var utrolig godt å komme seg trygt hjem til kjæresten den kvelden. "
- Anne-Sofie 26 år Forvirret" Var på ferie i Lofoten med tre veninner - skulle heim neste dag. 22.juli var vi innom Krigsminnemuseet i Svolvær - tenkte på kor heldige vi er som lever i ei tid og eit land der det er så trygt og fredeleg. Gjekk inn i ein butikk, høyrde nokon snakka om bombe i regjeringsbygget. Forstod ikkje med det same at det var her i landet. Resten av kvelden følgde vi sendingane via pc medan vi pakka og gjorde oss klare til heimreise. "
- IA 58 år Forvirret" Var i en klesbutikk i Markveien og kikket på kjoler. Trodde først en bil hadde kjørt gjennom ruta da vi hørte drønnet. Da vi så at det ikke var en bil trodde vi det var torden. Så var det noen som sa at det var en bombe i Regjeringskvartalet. Ute i gata var det en merkelig stemning og nesten alle stod eller gikk med en mobiltelefon i hånda. Men det var ikke før jeg kom hjem og så bilder og video på nettet at det gikk opp for meg hva som egentlig skjedde. "
- Nina 30 år Sint" stod akkurat å hjalp en kunde om tripp trapp stol.Da det smalt, hele bygningen ristet og vinduen bulte inn i butikken. forsto ikke helt hva det var. løp ut og forsto med en gang. Verste var å ikke kunne hjelpe(sliter fortsatt med at jeg ikke fikk gjort noe for å hjelpe,selv nå i dag feller jeg en tåre mens jeg skriver dette) og følelsen av at bomben ikke var det eneste som ville skje denne dagen.... når vi begynte å få meldinger om skytingen visste jeg at det var den samme.... "
- kine 33 år Trist" Satt i kinosalen med familien da mobilene ringte fra norge om bomben i oslo-vi ble sjokkert og sjokket ble større utover kvelden da meldingene om utøya kom.vi fulgte nyheter fra nrk og tv2direkte på tv og avlyste reisen rundt som planlagt,våre hjerter gråt med norge.alle store indiske aviser hadde tragedien som førstesidestoff i flere dager og folk hadde nå hørt om lille norge.vi ble spurt om tragedien i små landsbyer i templer og i butikker og følte medfølelsen og medmennesligheten.plutselig blir verden liten..... "
- Heidi 45 år Trist" Det var vanskelig å forstå hva som hadde skjedd. En mengde butikkvinduer falt ut da det smalt. "
- Askild Antonsen 53 år Forvirret" Vi hadde akkurat landet i England, og fikk flere telefoner av venner og slektninger som fortalte at alle vi kjente i regjeringskvartalet og Oslo var trygge. Et par timer senere fikk vi beskjed om skytingen. De neste dagene var forvirrende, vi skjønte ikke hvordan det kunne skje, og var overbevist om at dødstallene ikke kunne være riktige. De fleste jeg møtte i England var veldig sympatiske,de hadde tårer i øynene, og jeg fikk kaffe i annenhver butikk jeg var innom. Det var norske flagg over alt, og jeg har aldri savnet Norge så mye som jeg gjorde de dagene. "
- K.L 21 år Forvirret" Satt på kafé når en av de ansatte i butikken min ringte og fortalte at alle vinduene var knust pga en bombeeksplosjon. Ble livredd og ringte ungene mine med en gang. "
- Hilde Thorkildsen 48 år Redd" jeg hørte det på radioen når jeg kom ut av butikken spar eurospar på knapper, jeg ble redd og trist. hørte først at dem trodde det var noe gass under trykk eller noe senere leste jeg på vg nett at det var en terror aksjon og at en mann skjøtt vilt rundt på utøya. "
- Fredrik 18 år Redd" Jeg var i Oslo reptilpark, da jeg plutselig kunne kjenne et sterkt trykk. Dørene smalt hardt igjen. Papegøyen der, som til vanlig sitter i 'åpent landskap', skvatt til samtidig - og flakset ned på gulvet. De fleste som var der, var mest opptatt av å hjelpe papegøyen opp i buret sitt. Jeg fortsatte å rusle rundt der, og tenkte ikke så mye mer på det som hadde skjedd. Ikke før jeg kom ut på gata, forstod jeg at noe var galt. Veien var sperret av rett ved Centrum Athletica, folk snakket om en gasseksplosjon. Vi gikk ned ved Fredensborg og Torggata. Mange butikkvinduer var knuste. Jeg ringte mamma, tenkte at de kanskje hadde hørt noe på nyhetene. De visste ingenting, heller. Tok en øl på Grønland etterpå, fortsatt ganske forvirret. 'Er dette rett tid og sted for en utepils? Hva skjer?' Det var først dagen etter at alt det grufulle ble rullet frem.. Min dypeste medfølelse til alle berørte. "
- Guro 29 år ForvirretAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )