HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "datteren"

Vis alle kommentarene

" Min datter på fire år i 2011, min mor og jeg var akkurat på vei inn på Expert-butikken da en kunde fortalte at det hadde vært en bombe i Oslo. Vi trodde ikke på han, men det var dessverre sant. Alle tv-skjermene unntatt en var satt på NRK. Heldigvis fant datteren min den tv-skjermen i butikken som viste tegneserie;-) Min mor og jeg sto bare og stirret fullstendig sjokkert på tv og trodde knapt det vi så. Jeg jobber ikke langt fra regjerningskvartalet og dette ble veldig nært. Når meldingene om Utøya kom var vi helt lamslått. Jeg har igjen vært hjemme på Geilo og kjørt tilbake til Oslo i dag. Hele turen hørte jeg på radio og tenkte på alle de som ikke re her lenger. Det var nesten som en egen ro på veien i dag og, alle kjørte i rolig tempo og tok hensyn. "

- Aina 39 år Redd

" Min mor i Pittsburgh så det på TV omtrent samtidig som min kone ringte fra Oslo. Hun gikk tur med datteren forbi regeringskvartal rett før det smalt -de var uskadd. Sønnen som var med meg og ble redd. Han lurte på hvem som ville gjøre noe slik. Jeg tenkte på Oklahoma City og sa vi måtte vente og se. Så så vi supernytt påp nett sammen. "

- Vincent Patrick Reilly 48 år Trist

" Hørte en smell og så glass ble knust i butikkene rundt meg. Skjønte ikke helt hva det var. Sendte sms til datteren min som heldigvis fortsatt var på hotellet sammen med venninnen sin. "

- Grethe Osborg Ose 39 år Forvirret

" datteren min og jeg var på sykkeltur. Vi hørte et tordenbrak, og ventet flere, men det ble med det ene. Vi synes det var rart, men syklet videre og hjem. Først da vi kom hjem ble vi klar over hva som hadde skjedd, tordenbraket var bomben i regjeringskvartalet, og vi fikk oversikt over hvor venner og familie var. Sjokket over å se den gamle arbeidsplassen min utbombet var stor. Følelsene var delte; på den ene siden var jeg glad på egne vegne fordi ingen av mine var direkte berørt, samtidig som følelsene vellet over av medfølelse for alle de som var berørt. "

- Anne 44 år Trist

" Vi var på sommerferie i Risør, og skulle sjekke siste nytt om tour de France. De første bildene fra Oslo sentrum var totalt kaotiske. Hva hadde skjedd? Og hvor? Vi skulle feire 17årsdagen til datteren vår, så da gjestene kom kl. 17.00 ble TVen ble slått av. Da vi gikk tilbake til nyhetene igjen kl. 18.30 ble vi sittende resten av kvelden foran TVen, helt overveldet av rapportene fra Utøya. Vi avbrøt ferien to dager etter for å være med på rosemarkeringen i Oslo. "

- Anne 51 år Forvirret

" Fikk en telefon fra datteren min som fortalte om bomben i Oslo rett etter at denne var gått av. Slo på IPaden med en gang for å holde meg oppdatert. Det var en sjokkartet ettermiddag/kveld/natt hvor vi holdt oss oppdatert ved å følge nyheter fra NRK og TV2.. Det var vanskelig å ta dette innover seg etterhvert som de tragiske faktaene kom frem. Snakket også med familie hjemme i Drammen som hadde bekjente som var berørt. Mange mennesker vi møtte tok kontakt med oss når de fortsto at vi var fra Norge for å vise sin medfølelse. Begynte da etterhvert å forstå hvor grusomt dette var. Dette satte preg på resten av ferien, noe som ikke er så unaturlig. I etterkant føler jeg at dette hadde vært enklere for oss nordmenn som ikke hadde vært hjemme i Norge. Uansett vil aldri glemme akkurat hvor jeg sto da jeg fikk den forferdelige nyheten "

- Kari 46 år Forvirret

" Klokka var noen minutter på halv fire, mobilen ringer. Det er eldstedatteren vår som bor i Oslo: 'Mamma, mamma, du må slå på TV'n, det har vært en eksplosjon her, jeg står i Storgata!!' I bakgrunnen hører jeg folk som roper og gråter, alarmer som går, sirener fra utrykningskjøretøy. 'Er du skadet?' spør jeg - hun svarer benektende. 'Bare kom deg ut av byen!'nesten kommanderer jeg henne. 'Bare kom deg vekk, det kan smelle flere ganger!' TV'n sto på resten av kvelden.Om morgenen kom vantroen, skrekken og den beksvarte sorgen. "

- Bente Riktor 54 år Trist

" Vi var på ungdomsleir i Alpene. datteren min på 14 så tilfeldig TV bilder fra Regjeringskvartalet. 'Mamma, nå er det ikke bra hjemme!' 23 juli reiste vi til Kroatia. Vi ble forsinket, men da vi endelig kom fram, ga den totalt ukjente damen som leide ut feieleiligheter meg en klem og sa: jeg har vært så redd for dere. Jeg trodde kanskje dere måtte hjem. Opplevde stor omtanke fra helt fremmede mennesker "

- Kirsti 40 år Trist

" På veg hjem fra ferie med datteren min på 15. Visste at kona mi var i byen kl 1530. Prøvde å ringe henne med en gang. Tenkte først ekstrem islam, men før jeg hadde tenkt det ferdig gikk tanken til nynasister. Tenkte på 1 mai bombing og hadelandsdrapen. Vi hørte på radioen nedover. Når beskjeden om Utøya kom ble det hele totalt uforståelig. "

- Jon 48 år Forvirret

" Skulle feire datterens 18 års dag.... Det ble jo annerledes... "

- Anne 38 år Forvirret

" På vej fra ferie til Horten-fergen fik vi en tekstmelding fra datteren i Danmark. Vi trodde det var Al-Queda. "

- Bjørn Hanssen 58 år Forvirret

" datteren min og jeg var på besøk hos ene søsteren min og familien hennes. Mannen hennes var inne på Vg.no, like etter at bomba gikk av. Når han fortalte det, så tenkte jeg at slikt spøker man ikke om. Deet var for uvirkelig for meg og forstå at ei bombe hadde blitt sprengt i Norge. Verre ble det når nyheten om skyting på AUF´s sommerleir på Utøya. Et sted hvor jeg visste at det var ungdommer fra der jeg bor i Troms. Kommunen mista to av sine flotte ungdommer i skytinga. Den ene var en jeg kjente godt!! Super trist! Den dagen mista Norge uskyldigheten sin!! "

- Cecilie Halvorsen 33 år Forvirret

" satt i bilen på vei hjem til Oslo og hørte på radioen da P4-nyhetene brøt inn og sa det var en eksplosjon i regjeringskvartalet. Ble usikre på om byen var avstengt, men vi kom oss hjem. Vi må ha passert ABB på veien mellom Drammen og Oslo. Brukte resten av kvelden på å se nyheter og SMS'e nyheter fra Oslo og Utøya til datteren min som var på vei til København. "

- Lene Bomann-Larsem 41 år Forvirret

" Vi var på ferie. Det var varmt og vi trengte en pause fra solen. Derfor gikk vi på rommet og datteren vår slo på tv. CNN var kanalen og det rullet bilder fra en eksplosjon over skjermen. Under sto det at det var fra Oslo. Vi forstod ingenting. Plutselig kom det meldinger om skyting fra Utøya...ufattelig "

- Liv 40 år Forvirret

" Satt med min nyfødte sønn på to uker i armene og ante stille sommerfred og ingen fare. Det øsregnet, og samboer og datteren min var på lekeland i Lillestrøm og koste seg. Jeg forsto ikke først at bildene fra på TV fra Oslo var fra Norge. Ble redd, og ringte samboer og ville egentlig bare ha dem hjem. "

- Monika 32 år Trist

" datteren vår var hjemme i Asker. Vi dro videre til Dubrovnik med båt 23.07. - grusom båttur. Ville egentlig bare hjem. "

- Rita 43 år Redd

" Var i garderoben på Spahotellet. Da fortalte datteren til en kollega at regjeringskvartalet var sprengt. Fikk på meg klær i en fart, og løp ut for å sjekke på nettet hva som hadde skjedd. "

- Kari 43 år Vitebegjærlig

" Jeg og datteren min på 21 år hadde reist fra Gardermoen samme morgen. Hadde akkurat ankommet Pireus hvor vi skulle ta båt til Naxos neste morgen.Klokka 16.00 norsk tid, ringte mannen min og fortalte hva som var skjedd. !5 min. ringte mammaen min , 84 år, og lurte på om vi var i sikkerhet. Kjæresten til sønnen min jobber i Kongens gate, så jeg var ganske bekymret.Resten av dagen / kvelden ble tilbrakt foran PC på hotellet.Kommer aldri til å glemme hvor jeg var, hva jeg gjorde og datteren min sine reaksjoner. Helt uvirkelig. "

- Tora Stølan 59 år Forvirret

" Ungene trodde det var torden. Vi voksne skjønte at det var det ikke. Hjemme skrudde jeg på radioen og forsto at nå forsto jeg ingenting. Jeg samlet familien, varslet slektninger om at vi var ok - og vi vurderte om vi burde reise ut av byen. Samtidig fortsatte jeg å bake til datterens fødselsdag dagen etter. "

- Guri 42 år Forvirret

" Var hjemme i fødselspermisjon og lurte på hva slags verden datteren min skulle vokse opp i... "

- Lisa 29 år Forvirret

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )