"
Jeg var hjemme, passet på et kjært ste-barnebarn, 1 år, han sov i sofaen min. Smellet støkk i kroppen min, det skralte i vinduer, rystet i de 40 cm gamle murveggene. Det måtte da ha eksplodert nært?! Kikket for å finne en gasseksplosjonskilde. Jeg ble redd da jeg ikke fant noen årsak. Slo på nyheter, men det drøyde før radio/TV kom med de førate forvirrende opplysninger. Au sann, en bombe. Jeg tenkte mitt om at flere angrep var plausible. Hvor og når?!? Ringte ungens foreldre uten respons, for jeg ønsket mitt ste-barnebarn fort vekk fra et såpass sentralt strøk av Oslo. Etter to nervepirrende timer ble vi hentet.
Jeg tilbrakte natten hos nær familie, der vi gråt til langt på natt. Få timer senere våknet vi av et voldsomt lynnedslag. Og i denne tidlige morgenstund kom politiet med meldinger som rystet grunnvoller mer enn noen av oss kunne ha forutant. En høyrekstremist fra Skøyen i Oslo..?!
Få dager senere stilte jeg resolutt i Rosetoget. "
-
Anne H
60 år
Redd
"
Jeg hadde akkurat blitt hentet på togstasjonen på Lillehammer av min svigerinne og svoger. Vi skulle kjøre derfra til Averøya da vi hørte på p4 i bilen at det hadde eksplodert en bombe i Regjeringskvartalet. Da tenkte jeg Al quaida står bak. Pokker ta dem. Da jeg hørte om skytingen på Utøya ble jeg redd og lei meg. Da jeg er med i Norsk Folkehelp kjente jeg godt til minst 3 av de som var sanitetsmannskaper der. Jeg bare håpet at de var i god behold.
Da jeg hørte at unge folk hadde blitt skutt da holdt jeg på å gråte av fortvilelse.Radioen stod på hele tiden for å vite mer om bombeeksplsjonens omfang og om skytingen på Utøya.Det var en trist og sjokkpreget gjeng som ankom Averøya den dagen. "
-
Linda Bay
35 år
Vitebegjærlig
"
Jeg hadde akkurat blitt hentet på togstasjonen på Lillehammer av min svigerinne og svoger. Vi skulle kjøre derfra til Averøya da vi hørte på p4 i bilen at det hadde eksplodert en bombe i Regjeringskvartalet. Da tenkte jeg Al quaida står bak. Pokker ta dem. Da jeg hørte om skytingen på Utøya ble jeg redd og lei meg. Da jeg er med i Norsk Folkehelp kjente jeg godt til minst 3 av de som var sanitetsmannskaper der. Jeg bare håpet at de var i god behold.
Da jeg hørte at unge folk hadde blitt skutt da holdt jeg på å gråte av fortvilelse.Radioen stod på hele tiden for å vite mer om bombeeksplsjonens omfang og om skytingen på Utøya.Det var en trist og sjokkpreget gjeng som ankom Averøya den dagen. "
-
Linda Bay
35 år
Vitebegjærlig
"
Jeg stod i leiligheten min i Stavanger og pakket for å flytte til Oslo da jeg fikk beskjed om å skru på tven. Skjønte ikke hva som skjedde, men dannet meg en teori om at det måtte være en gasstank som hadde eksplodert. Mine første tanker om Utøya var at det var en pøbel med et luftgevær og påfølgende hysteri. Så ble man sittende foran tven. Klarte ikke å ta det innover meg før lenge etterpå, fordi jeg klarte ikke å forstå hva som hadde skjedd. "
-
Kari
27 år
Forvirret
"
satt å så på tour de france da jeg fikk en telefon fra mormoren min som sa det var en bombe som hadde eksplodert i Oslo. Jeg ble forvirret og vi satt og følgte med på nyhetene. Etter hvert så jeg at det stod: skyting på Utøya. Umulig, tenkte jeg. Alt var ute av kontroll. Jeg ble veldig sjokkert, som sikkert alle i Norge på det tidspunktet. Bestevenninna mi og jeg måtte legge oss litt tidlig for vi skulle i brullyp neste morgen (23). Da jeg våkna neste dag så jeg det stod 83 døde. Jeg kunne ikke tro det jeg leste, hvilket menneske kunne finne på noe slikt? De neste dagene var triste , men fylt med kjærlighet
Jeg er selv medlem i AUF og har blitt enda mer engasjert i politikk og kampen mot rasisme etter 22/7. det var en vekker. for oss alle.
- Om en mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan skape sammen. "
-
Kine Victoria Arnesen Sagård
16 år
Trist
"
Hadde akkurat begynt på middagen då mamma ringe og seie: 'Eg ville berre sei at alt er bra med meg,det har eksplodert nede i sentrum,men eg er komen heim.'
Eg vart egentlig irritert for å bli forstyrra i middagen,men då eg skrudde på TV'n vart eg og pappa enige om at det var godt mamma ringde FØR me såg/høyrde noko i media. "
-
Siv
27 år
Forvirret
"
Jeg stod på jobb og var midt i en brasiliansk voks da jeg opplevde at et dekk eksploderte rett uten for kabinettet mitt. Etter behandlingen tok jeg en titt på mobilen min, kjæresten min hadde ringt mange ganger. Han hadde hørt at en bombe hadde gått av i Oslo, og fryktet at flere bomber var på ferde. Vi stengte klinikken fort, og ble hentet av min kjære som ikke ville la oss ta tbanen. Etterpå satt vi en gjeng og fulgte med på det som skjedde på utøya. Det var en absurd og trist dag. "
-
Rikke
26 år
Redd
"
Hørte et drønn og grunnen ristet. Lurte på om det var en trafostasjon etc. som eksploderte eller et fly som hadde krasjet. Var raskt på nett for eventuelt å få svar der. Var et sjokk når beskjeden kom. Da var det rett på telefon for å høre hvor min datter var som skulle i Nordea i VG-bygget på den tiden. Men dette var en av de dagene det var greit hun var treg og ikke kommet seg til byen. Så kom etterhvert også beskjed om at det var skyting på Utøya. Regnet med at det da var et enkelttilfelle, men når det viste seg å være massehenrettelse på uskyldig ungdom, da overstyrte det sjokket over bomben. Dagen og perioden etter var helt uvirkelig. Føler med alle som er nært rammet. "
-
ME
50 år
Forvirret
"
På ferie. Kjedet meg i solsenga og leste VG på mobilen bare minutter etter at bomben hadde eksplodert i regjeringskvartalet. Leste at vinduer var knust og så de første bildene, kjente meg ikke igjen. Det hele var helt uvirkelig. Ringte til venner som jobbet i og rundt regjeringskvartalet. Ingen av mine venner var på jobb. De hadde heller ikke fått med seg hva som hadde skjedd. De slo på radio/TV/internett da jeg snakket med dem. Ferien var ikke lenger det samme. Vi reiste hjem mye tidligere enn opprinnelig planlagt. "
-
Ellen
45 år
Vitebegjærlig
"
Vi var hjemme i huset da vi hørte et smell vi trodde var torden. Hunden vår gjødde som besatt, og vi syntes alle at det var en merkelig lyd som ikke lignet helt på torden. Vi var på vei ut døra for å møte noen i byen da vi så på en nettavis at det var en bombe som hadde eksplodert i sentrum "
-
simon
30 år
Vitebegjærlig
"
Hørte drønnet fra eksplosjonen, papir fløy i luften over meg og en rute ikke mange meter unna knuste. Hørtes først ut som et flyangrep, før jeg tenkte det kanskje var en gasstank som hadde eksplodert. Hadde 14:15, på veg fra jobb nesten blitt bøtelagt på t-banen for å ikke ha validert dagspasset. Var rimelig nervøs da, men ikke på langt nær som jeg var, da når folk kom skrikende nedover Lille Grense. "
-
Edvard
16 år
Forvirret
"
jeg jobber i LO byggning og hadde dratt fra jobben for å treffe min venner som hadde kommet fra Sveitz og Trondheim. Det var meningen at jeg skulle vise dem mitt arb.plass...jeg var ute med dem og da vi skulle snudde oss for å gå til LO byggningen....kom en voldtsom trykt...vi følte at jorda beveget seg, alt ble snudd på hodet i løpet av få sekunder...vinduer eksploderte rundt oss....vi fikk panikk. "
-
Ricardo Valenzuela
48 år
Redd
"
Jeg var på vei til Sørlandet med kjæresten min. Jeg skulle besøke svigerfamilien for første gang. Hendelsene kom bit for bit på radioen. Jeg husker spesielt hvor optimistisk jeg var. Jeg tenkte at det sikkert ikke var så ille som det hørtes ut, at det bare var en tank eller noe som hadde eksplodert og at det sikkert kom til å gå ganske bra. Jeg trodde ikke på mediene sine hypoteser om at det kunne være terror før omfanget av Utøyamassakeren kom frem på morgenen dagen etter.
Dagene som fulgte ble rare. Jeg ble usikker på hvor mye glede det var greit å vise. Om det var ok å ha det gøy. "
-
Knut
26 år
Forvirret
"
Var på jobb på Lillestrøm og skulle jobbe kveld til 20:00. I to tiden snakket en kollega med sine foreldre som lå i båt i oslofjorden. Jeg overhører at hun spør sin mor om hva hun mente med at det hørtes ut som en bombe har eksplodert. Jeg sjekker nettavisene og ser til min forferdelse at det har vært en eksplosjon ved regejeringskvartalet. Jeg ringer umiddelbart søsteren min som skulle være på deichman for å lese til en eksamen. Hun følte seg syk den dagen og hadde vært hjemme og sovet og hadde ikke fått med seg det inntrufne. Alle vi som da er på jobb setter på nyhetskanalen og følger det som har skjedd fortløpende. Jeg husker at jeg ble sittende å se på nyhetsendinger til omtrent tre om morgenen "
-
Erlend
25 år
Vitebegjærlig
"
Jeg hadde nettopp kommet tilbake til leiligheten etter en kjøretime da mamma fortalte meg at en bombe hadde eksplodert i Oslo. Det tok litt tid før jeg faktisk skjønte hva hun sa, og jeg ble forvirret og redd. Nyhetene om Regjeringskvartalet og Utøya sjokkerte oss, mildt sagt. Resten av dagen fulgte vi med på BBC og ringte familie og venner hjemme i Norge. "
-
Marie
19 år
Redd
"
Mamma og jeg hadde tatt oss en tur til stranda. Jeg lå i vannet da Mamma fikk den første sms'en - meldingen kom fra broren min på ferie i Italia, som hadde fått melding fra sin svigermor i Trondheim!
'En eksplosjon i Regjeringskvartalet.'
Jeg har jobben min i det området og visste at det var ombygging av en bygning der; jeg var overbevist om at det måtte være en gasstube som hadde eksplodert. Men så kom neste sms med beskjed om at det var en bombe i Høyblokka. Vi kom oss fort fra stranda og 'hjem' til TVen for å få vite hva som hadde skjedd. Vi ble sittende foran TVen resten av den kvelden... =(
3 dager etter var vi tilbake i Oslo - det var godt å se byen, og jeg har aldri sett så mange mennesker ute i Oslos gater! Men det sterkeste minnet er duften av alle blomster overalt i Oslo sentrum. "
-
Maria
43 år
Trist
"
Hele familien, med barn og barnebarn hadde hatt en strålende 3ukers ferie på Antiparos i Hellas. Det var mellomlanding i Riga. Her begynte de første meldingene å komme til oss sånn i 17 tida. Vi fikk da opplyst at en bombe hadde eksplodert i Oslo. Det var en spesiell og trykkende stemning på flyet hjem. Da vi landet på Flesland fikk vi vite om det som hadde skjedd på Utøya. "
-
lise karin amdal
53 år
Redd
"
Jeg ventet på min gode venn fra Oslo da bomben eksploderte i regjeringskvartalet. På vei ut til flyplassen fikk vi høre at minst en var omkommet. Da nyhetene om skytingen på Utøya kom i 18-tiden visste vi at denne helgen ville brenne seg inn i hukommelsen og hjertet. For alltid. "
-
Torill
40 år
Trist
"
Jeg satt hjemme og arrangerte en sang av Eigil Berg da kjæresten min på vei til Grimstad ringte og sa:'Har du hørt hva som har skjedd?','Nei, jeg har jobba'. 'En bombe har eksplodert i Regjeringskvartalet'. Jeg gikk inn på nettet og leste det. Da tenkte jeg;'Nå har terroren kommet til Norge'. Senere leste jeg om Utøya, og at noen ble tatt der ute. Følte at det måtte være en sammenheng mellom bomba og Utøya. Kjentes riktig ille da antall døde på Utøya vokste til det helt usannsynlige. "
-
Roar Hagen
39 år
Redd
"
Jeg jobbet i akuttmottaket på sykehuset da en overlege kom bort til meg og sa at en bombe hadde eksplodert i Oslo. Jeg var sikker på at han måtte ha misforstått, men jeg løp til nærmeste interenettkafé for å sjekke. Jeg kunne ikke tro det jeg så. Jeg hadde pleid å bruke ordet 'safe' for å beskrive Norge, nå var jeg ikke sikker lengre. "
Alle kommentarer som inneholder ordet "eksplodert"
Vis alle kommentarene" Jeg var hjemme, passet på et kjært ste-barnebarn, 1 år, han sov i sofaen min. Smellet støkk i kroppen min, det skralte i vinduer, rystet i de 40 cm gamle murveggene. Det måtte da ha eksplodert nært?! Kikket for å finne en gasseksplosjonskilde. Jeg ble redd da jeg ikke fant noen årsak. Slo på nyheter, men det drøyde før radio/TV kom med de førate forvirrende opplysninger. Au sann, en bombe. Jeg tenkte mitt om at flere angrep var plausible. Hvor og når?!? Ringte ungens foreldre uten respons, for jeg ønsket mitt ste-barnebarn fort vekk fra et såpass sentralt strøk av Oslo. Etter to nervepirrende timer ble vi hentet. Jeg tilbrakte natten hos nær familie, der vi gråt til langt på natt. Få timer senere våknet vi av et voldsomt lynnedslag. Og i denne tidlige morgenstund kom politiet med meldinger som rystet grunnvoller mer enn noen av oss kunne ha forutant. En høyrekstremist fra Skøyen i Oslo..?! Få dager senere stilte jeg resolutt i Rosetoget. "
- Anne H 60 år Redd" Jeg hadde akkurat blitt hentet på togstasjonen på Lillehammer av min svigerinne og svoger. Vi skulle kjøre derfra til Averøya da vi hørte på p4 i bilen at det hadde eksplodert en bombe i Regjeringskvartalet. Da tenkte jeg Al quaida står bak. Pokker ta dem. Da jeg hørte om skytingen på Utøya ble jeg redd og lei meg. Da jeg er med i Norsk Folkehelp kjente jeg godt til minst 3 av de som var sanitetsmannskaper der. Jeg bare håpet at de var i god behold. Da jeg hørte at unge folk hadde blitt skutt da holdt jeg på å gråte av fortvilelse.Radioen stod på hele tiden for å vite mer om bombeeksplsjonens omfang og om skytingen på Utøya.Det var en trist og sjokkpreget gjeng som ankom Averøya den dagen. "
- Linda Bay 35 år Vitebegjærlig" Jeg hadde akkurat blitt hentet på togstasjonen på Lillehammer av min svigerinne og svoger. Vi skulle kjøre derfra til Averøya da vi hørte på p4 i bilen at det hadde eksplodert en bombe i Regjeringskvartalet. Da tenkte jeg Al quaida står bak. Pokker ta dem. Da jeg hørte om skytingen på Utøya ble jeg redd og lei meg. Da jeg er med i Norsk Folkehelp kjente jeg godt til minst 3 av de som var sanitetsmannskaper der. Jeg bare håpet at de var i god behold. Da jeg hørte at unge folk hadde blitt skutt da holdt jeg på å gråte av fortvilelse.Radioen stod på hele tiden for å vite mer om bombeeksplsjonens omfang og om skytingen på Utøya.Det var en trist og sjokkpreget gjeng som ankom Averøya den dagen. "
- Linda Bay 35 år Vitebegjærlig" Jeg stod i leiligheten min i Stavanger og pakket for å flytte til Oslo da jeg fikk beskjed om å skru på tven. Skjønte ikke hva som skjedde, men dannet meg en teori om at det måtte være en gasstank som hadde eksplodert. Mine første tanker om Utøya var at det var en pøbel med et luftgevær og påfølgende hysteri. Så ble man sittende foran tven. Klarte ikke å ta det innover meg før lenge etterpå, fordi jeg klarte ikke å forstå hva som hadde skjedd. "
- Kari 27 år Forvirret" satt å så på tour de france da jeg fikk en telefon fra mormoren min som sa det var en bombe som hadde eksplodert i Oslo. Jeg ble forvirret og vi satt og følgte med på nyhetene. Etter hvert så jeg at det stod: skyting på Utøya. Umulig, tenkte jeg. Alt var ute av kontroll. Jeg ble veldig sjokkert, som sikkert alle i Norge på det tidspunktet. Bestevenninna mi og jeg måtte legge oss litt tidlig for vi skulle i brullyp neste morgen (23). Da jeg våkna neste dag så jeg det stod 83 døde. Jeg kunne ikke tro det jeg leste, hvilket menneske kunne finne på noe slikt? De neste dagene var triste , men fylt med kjærlighet Jeg er selv medlem i AUF og har blitt enda mer engasjert i politikk og kampen mot rasisme etter 22/7. det var en vekker. for oss alle. - Om en mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan skape sammen. "
- Kine Victoria Arnesen Sagård 16 år Trist" Hadde akkurat begynt på middagen då mamma ringe og seie: 'Eg ville berre sei at alt er bra med meg,det har eksplodert nede i sentrum,men eg er komen heim.' Eg vart egentlig irritert for å bli forstyrra i middagen,men då eg skrudde på TV'n vart eg og pappa enige om at det var godt mamma ringde FØR me såg/høyrde noko i media. "
- Siv 27 år Forvirret" Jeg stod på jobb og var midt i en brasiliansk voks da jeg opplevde at et dekk eksploderte rett uten for kabinettet mitt. Etter behandlingen tok jeg en titt på mobilen min, kjæresten min hadde ringt mange ganger. Han hadde hørt at en bombe hadde gått av i Oslo, og fryktet at flere bomber var på ferde. Vi stengte klinikken fort, og ble hentet av min kjære som ikke ville la oss ta tbanen. Etterpå satt vi en gjeng og fulgte med på det som skjedde på utøya. Det var en absurd og trist dag. "
- Rikke 26 år Redd" Hørte et drønn og grunnen ristet. Lurte på om det var en trafostasjon etc. som eksploderte eller et fly som hadde krasjet. Var raskt på nett for eventuelt å få svar der. Var et sjokk når beskjeden kom. Da var det rett på telefon for å høre hvor min datter var som skulle i Nordea i VG-bygget på den tiden. Men dette var en av de dagene det var greit hun var treg og ikke kommet seg til byen. Så kom etterhvert også beskjed om at det var skyting på Utøya. Regnet med at det da var et enkelttilfelle, men når det viste seg å være massehenrettelse på uskyldig ungdom, da overstyrte det sjokket over bomben. Dagen og perioden etter var helt uvirkelig. Føler med alle som er nært rammet. "
- ME 50 år Forvirret" På ferie. Kjedet meg i solsenga og leste VG på mobilen bare minutter etter at bomben hadde eksplodert i regjeringskvartalet. Leste at vinduer var knust og så de første bildene, kjente meg ikke igjen. Det hele var helt uvirkelig. Ringte til venner som jobbet i og rundt regjeringskvartalet. Ingen av mine venner var på jobb. De hadde heller ikke fått med seg hva som hadde skjedd. De slo på radio/TV/internett da jeg snakket med dem. Ferien var ikke lenger det samme. Vi reiste hjem mye tidligere enn opprinnelig planlagt. "
- Ellen 45 år Vitebegjærlig" Vi var hjemme i huset da vi hørte et smell vi trodde var torden. Hunden vår gjødde som besatt, og vi syntes alle at det var en merkelig lyd som ikke lignet helt på torden. Vi var på vei ut døra for å møte noen i byen da vi så på en nettavis at det var en bombe som hadde eksplodert i sentrum "
- simon 30 år Vitebegjærlig" Hørte drønnet fra eksplosjonen, papir fløy i luften over meg og en rute ikke mange meter unna knuste. Hørtes først ut som et flyangrep, før jeg tenkte det kanskje var en gasstank som hadde eksplodert. Hadde 14:15, på veg fra jobb nesten blitt bøtelagt på t-banen for å ikke ha validert dagspasset. Var rimelig nervøs da, men ikke på langt nær som jeg var, da når folk kom skrikende nedover Lille Grense. "
- Edvard 16 år Forvirret" jeg jobber i LO byggning og hadde dratt fra jobben for å treffe min venner som hadde kommet fra Sveitz og Trondheim. Det var meningen at jeg skulle vise dem mitt arb.plass...jeg var ute med dem og da vi skulle snudde oss for å gå til LO byggningen....kom en voldtsom trykt...vi følte at jorda beveget seg, alt ble snudd på hodet i løpet av få sekunder...vinduer eksploderte rundt oss....vi fikk panikk. "
- Ricardo Valenzuela 48 år Redd" Jeg var på vei til Sørlandet med kjæresten min. Jeg skulle besøke svigerfamilien for første gang. Hendelsene kom bit for bit på radioen. Jeg husker spesielt hvor optimistisk jeg var. Jeg tenkte at det sikkert ikke var så ille som det hørtes ut, at det bare var en tank eller noe som hadde eksplodert og at det sikkert kom til å gå ganske bra. Jeg trodde ikke på mediene sine hypoteser om at det kunne være terror før omfanget av Utøyamassakeren kom frem på morgenen dagen etter. Dagene som fulgte ble rare. Jeg ble usikker på hvor mye glede det var greit å vise. Om det var ok å ha det gøy. "
- Knut 26 år Forvirret" Var på jobb på Lillestrøm og skulle jobbe kveld til 20:00. I to tiden snakket en kollega med sine foreldre som lå i båt i oslofjorden. Jeg overhører at hun spør sin mor om hva hun mente med at det hørtes ut som en bombe har eksplodert. Jeg sjekker nettavisene og ser til min forferdelse at det har vært en eksplosjon ved regejeringskvartalet. Jeg ringer umiddelbart søsteren min som skulle være på deichman for å lese til en eksamen. Hun følte seg syk den dagen og hadde vært hjemme og sovet og hadde ikke fått med seg det inntrufne. Alle vi som da er på jobb setter på nyhetskanalen og følger det som har skjedd fortløpende. Jeg husker at jeg ble sittende å se på nyhetsendinger til omtrent tre om morgenen "
- Erlend 25 år Vitebegjærlig" Jeg hadde nettopp kommet tilbake til leiligheten etter en kjøretime da mamma fortalte meg at en bombe hadde eksplodert i Oslo. Det tok litt tid før jeg faktisk skjønte hva hun sa, og jeg ble forvirret og redd. Nyhetene om Regjeringskvartalet og Utøya sjokkerte oss, mildt sagt. Resten av dagen fulgte vi med på BBC og ringte familie og venner hjemme i Norge. "
- Marie 19 år Redd" Mamma og jeg hadde tatt oss en tur til stranda. Jeg lå i vannet da Mamma fikk den første sms'en - meldingen kom fra broren min på ferie i Italia, som hadde fått melding fra sin svigermor i Trondheim! 'En eksplosjon i Regjeringskvartalet.' Jeg har jobben min i det området og visste at det var ombygging av en bygning der; jeg var overbevist om at det måtte være en gasstube som hadde eksplodert. Men så kom neste sms med beskjed om at det var en bombe i Høyblokka. Vi kom oss fort fra stranda og 'hjem' til TVen for å få vite hva som hadde skjedd. Vi ble sittende foran TVen resten av den kvelden... =( 3 dager etter var vi tilbake i Oslo - det var godt å se byen, og jeg har aldri sett så mange mennesker ute i Oslos gater! Men det sterkeste minnet er duften av alle blomster overalt i Oslo sentrum. "
- Maria 43 år Trist" Hele familien, med barn og barnebarn hadde hatt en strålende 3ukers ferie på Antiparos i Hellas. Det var mellomlanding i Riga. Her begynte de første meldingene å komme til oss sånn i 17 tida. Vi fikk da opplyst at en bombe hadde eksplodert i Oslo. Det var en spesiell og trykkende stemning på flyet hjem. Da vi landet på Flesland fikk vi vite om det som hadde skjedd på Utøya. "
- lise karin amdal 53 år Redd" Jeg ventet på min gode venn fra Oslo da bomben eksploderte i regjeringskvartalet. På vei ut til flyplassen fikk vi høre at minst en var omkommet. Da nyhetene om skytingen på Utøya kom i 18-tiden visste vi at denne helgen ville brenne seg inn i hukommelsen og hjertet. For alltid. "
- Torill 40 år Trist" Jeg satt hjemme og arrangerte en sang av Eigil Berg da kjæresten min på vei til Grimstad ringte og sa:'Har du hørt hva som har skjedd?','Nei, jeg har jobba'. 'En bombe har eksplodert i Regjeringskvartalet'. Jeg gikk inn på nettet og leste det. Da tenkte jeg;'Nå har terroren kommet til Norge'. Senere leste jeg om Utøya, og at noen ble tatt der ute. Følte at det måtte være en sammenheng mellom bomba og Utøya. Kjentes riktig ille da antall døde på Utøya vokste til det helt usannsynlige. "
- Roar Hagen 39 år Redd" Jeg jobbet i akuttmottaket på sykehuset da en overlege kom bort til meg og sa at en bombe hadde eksplodert i Oslo. Jeg var sikker på at han måtte ha misforstått, men jeg løp til nærmeste interenettkafé for å sjekke. Jeg kunne ikke tro det jeg så. Jeg hadde pleid å bruke ordet 'safe' for å beskrive Norge, nå var jeg ikke sikker lengre. "
- Eva 26 år ForvirretAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )