HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "ettermiddag"

Vis alle kommentarene

" Jeg ble sittende på kontoret ut over ettermiddagen og se på Tour de France. Etappen til Alpe d'Huez er jo alltid blant høydepunktene. Da meldingene om bomben kom, ble Tour de France flyttet til annen kanal, og jeg flyttet med. Noen glimt innom nyhetene innimellom ble det, før jeg gikk hjem og fylte opp bilen for kjøretur neste dag. Tidlig i seng, for å kunne kjøre tidlig på morgenen og unngå trafikken. Jeg fikk jo med meg noen nyheter igjen på ettermiddagen 23. juli. Det som forbauset, og stadig forbauser meg, er hvordan folk lar hendelser som berører ukjente mennesker, gå slik inn på seg. "

- Eilif H. Hansen 50 år Trist

" Vi hadde kommet til Icmeler denne morgenen og var på en tur rundt i byen for å bli kjent. Vi satt på en restaurant, da kelneren fortalte at han hadde sett på nyhetene ombomba i Oslo. Da hadde det ikke skjedd noe på Utøya enda. Vi gikk tilbake til hotellet vårt og satte på BBC news og fulkte med hele ettermiddagen og kvelden. Det ble en litt merkelig ferie. Alle snakket om dette. "

- Arild Hegerberg 54 år Vitebegjærlig

" Jeg var hjemme med mann, barn og ei venninne. Jeg og venninna mi hadde lagt ut turkart utover gulvet og pekte ut steder. Så sier min mann som ser på nyhetssendingen at det har gått av en bombe i Oslo. Resten av ettermiddagen ble brukt foran skjermene. Venninna mi ringte senere på kvelden og dro meg med ut på tur. Vi gikk turen rundt naturstien, hylte opp når lemen pilte over stien, og jeg plukket og spiste modne multebær. Hverdagslige, normale og naturlige ting å gjøre, men samtidig vite at ALT var forandret. Senere tikket det inn en SMS fra fylkesmannen og kriseberedskapsgruppa kom sammen. Ingen direkte berørte i vår kommune, selvom mange hadde venner, nevøer, nieser og barnebarn på Utøya. Men det var på en merkelig måte godt å kunne gjøre noe i situasjonen. "

- Maia 43 år Vitebegjærlig

" Jeg satt hjemme og sendte den hyggelige meldingen til venner og familie om at jeg hadde fått et barnebarn til denne ettermiddagen. Hun ble født på Ullevål litt over en time før det smalt i Oslo. Radioen sto på, og jeg hørte vel den første meldingen som kom om eksplosjonen i Oslo. Resten av helgen, og de neste dagene, ble en merkelig blanding av glede over den nyfødte og sorgen over de grufulle hendelsene som vi fikk høre så mye om. Hedvigs bursdag vil alltid bli spesiell. "

- Britt Sjøvaag 62 år Trist

" Trodde ikke på det først da kollegaen fortalte meg at en bombe hadde gått av i Regjeringskvartalet. Ringte mor for å høre hva som hadde skjedd- da kom meldingen om at det kom meldinger om skudd på Utøya. Jeg husker jeg håpet så inderlig at gjerningsperson ikke var av utenlandsk opprinnelse. Det var en helt absurd ettermiddag. Det gikk ikke riktig opp for meg hva som hadde skjedd før etter et par uker. Man gikk på en måte rundt i sjokk. Lenge. "

- Mari Wøien 21 år Forvirret

" Vi var en gjeng på stranden, badet og koste oss. Så fikk jeg plutselig en vond følelse i magen, og ble veldig bekymret for ei venninne om at ikke alt var bra hjemme i Oslo. Jeg ringte og meldte henne, men fikk ikke svar. Til slutt meldte jeg mannen hennes. Han svarte at de ikke hadde vært i nærheten av eksplosjonen, med tanke på at jeg visste om bomben i Oslo - da var klokken ca kvart på fire. Vi ble redde alle som var på turen, meldte og ringte til venner og familie. Alle hadde det heldigvis bra. På hotellet i Roma samme ettermiddag ble vi sittende å se det som lignet krigsbilder på CNN, men det var fra fra Oslo, vårt lille Oslo.. Også stadig stigende dødstall fra Utøya.. Med engang jeg kom til Oslo neste kveld, ruslet jeg ned til folkehavet utenfor Domkirken. "

- Randi 33 år Redd

" Var med en vennegjeng for å få med oss monsteretappen opp Alpe´d Huez i Tour de France. Jeg hadde fridd til min kjære samboer kvelden i forveien. Kontrasten fra ekstrem lykke til all spekulasjonen og den påfølgende dysterheten og avmakten man følte da meldingene fra Oslo kom utover ettermiddagen kunne vel ikke sies å bli større. "

- Gøran Marinius 29 år Forvirret

" Fredag ettermiddag, og jeg hadde nettopp kommet hjem fra trening. Da ringte mannen min og ba meg slå på TV'en. Jeg fikk sjokk av det jeg så, og det første jeg gjorde var å ringe bestevenninna mi i Oslo og høre om alt var ok. Senere kom meldingene om skyting på Utøya, og da tenkte jeg 'hva er det som skjer?!' "

- Jannike 37 år Redd

" Satt og så på Tour de France på TV2da programlederne der sa at det ble ekstra nyhetssending for det var sprent en bombe i Oslo.Siden satt jeg og fulgte med på Tv utover hele ettermiddagen og kvelden. Det føltes helt uvirkelig det som var skjedd. "

- Gerd Væstad 66 år Forvirret

" Jeg var på besøk hos min mann som jobber i Tyrkia og vi fløy ut fra gardermoen den 22 juli. Mine foreldre hjemme var engstelig for de trodde vi var i Oslo på ettermiddagen. Jeg var glad min datter var i Paris på ferie. Jeg tenkte på de jeg kjenner som bor i Oslo, på de jeg kjenner som er med i AUF, men til slutt ble det for voldsomt å ta inn over seg.. Forvirrende, vondt å være i utlandet når det skjer så grusomme handlinger mot folk man lever sammen med til daglig. Ble til slutt forbannet !!! "

- Christine Larsdotter Vaagen 45 år Trist

" Som 'gammel' AUFer var planen å reise ut på øya med min søster og min datter denne ettermiddagen. Det skulle være mitt 9ende sommerleirbesøk. Min datters 4de. Heldigvis for oss var jeg noe forsinket som vanlig, og regnværet forsinket med ennå ytterligere. Fikk sms fra kamerater på øya da jeg var på vei dit. 'IKKE kom. Noen skyter.' Etter dette ble alt tåke. Jeg kjørte frem og tilbake. Var på Sundvolden. Var på Hvervenkastet. Over alt var det kaos. Folk var redde, våte og hadde lite klær. Jeg ble noen tepper fattigere den kvelden. Og flere kamerater fattigere. "

- Isabella 23 år Forvirret

" Spilte konsert i Bjørnsonhuset med Dave Holland og Trondheim Jazzorkester kl16. Skrudde av mobilen litt før halv, og visste ingenting før etter konserten... Det ble en absurd ettermiddag/kveld, og jeg klarte ikke ta dette inn over meg før dagen etter.. "

- Per Oddvar Johansen 44 år Trist

" Var på vei hjem til ventende gjester, hadde kjøpt inn litt godsaker til ettermiddagskaffen. Skrudde på radioen og hørte om bomben i Oslo, fikk nesten sjokk da vi slo på tv'en hjemme og så hvordan Regjeringskvartalet så ut - helt uvirkelig!! Ble sittende og følge med på oppdateringene, og fikk frysninger da nyhetsvarselet om skying på Utøya dukket opp - men at utfallet skulle bli det det ble, hadde jeg ikke i min villeste fantasi forestilt meg! Godsakene til kaffen ble aldri fortært....... "

- Trude 38 år Forvirret

" Jeg var på jobb i NRK og mottok de første meldingene om eksplosjonen via kolleger i sentrum og sosiale medier. Først da en venn ringte noen minutter senere, skadet av fallende glass flere kvartaler unna høyblokka, og de første MMS-bildene fra regjeringskvartalet tikket inn, forsto jeg omfanget av ødeleggelsene. Husker ettermiddagen, kvelden og natten som intens, krevende og til tider nesten uvirkelig. "

- Frank G 43 år Vitebegjærlig

" Under åtaket i Oslo var eg på sykkel mellom Stavanger og Sandnes for å sjå Blinkfestivalen (langrenn og skiskyting på rulleski). Eg fikk først høre om det av speaker som informerte om at 'me held foreløpig fram etter planen, til tross for hendelsane i Oslo no i ettermiddag'. Meir spesifiserte han ikkje, men straks etter leste eg om eksplosjonen på nettbrettet til sidedama på tribuna. På det tidspunktet var veldig lite klart om hendelsane, men eg hugsar eg trudde det kanskje ikkje var ein muslimsk terrorist fordi åtaket ramma eit politisk mål og ikkje ein stad med mykje folk som på andre åtak i Europa. Veit ikkje om det var rasjonell tenking eller berre resultat av eit inderleg 'håp', i den grad ein kan seie det om ein slik situasjon, om at terroristen ikkje var av 'ikkje-europeisk opphav'. Etter at eg kom heim byrja også rapportane frå Utøya å tikke inn og vi ana etter kvart at dette ikkje var som tidligare terroråtak i Europa, men derimot enda meir grufullt. "

- Jakob Kalvig Skogan 18 år Vitebegjærlig

" Jeg hadde dratt tidlig hjem fra jobb etter at PC'n kræsjet og brukerstøtte sa det ikke var håp for den og at jeg fikk ny på mandag. Jeg benyttet da anledningen til å sette meg og se på Tour de France - og så hørte jeg noe jeg trodde var torden (jeg husker jeg syntes det var merkelig....) - og etterhvert kom meldingen fra TdF-sendingen om at det hadde vært en eksplosjon i Oslo. Fra da av fulgte jeg med på Nrk og på mange nettaviser. Etterhvert hørte jeg helikoptre fly over meg - og min svigerinne og svoger ringte og spurte om de kunne søke ly hos oss - de skulle egentlig til stedet sitt l Hole, men veien over Sollihøgda var stengt. Vi ble sittende 4 voksne å følge med utover kvelden - en helt uvirkelig ettermiddag og kveld. "

- Ingrid 44 år Redd

" Jeg hadde omvisning på Hydro-museet den ettermiddagen. En SMS tikket inn, jeg leste: 'Knut Storberget' er uskadet. kort etter ringte telefonen til en amerikansk turist. Han fikk spm fra USA om han var berørt av eksplosjonen i Oslo. Da valgte jeg å avbryte omvisningen og bad alle gå ut. "

- Trond Aasland 56 år Forvirret

" Ettermiddagen og kvelden var rar. Nyheter og direktesendingene kom brutalt inn i stua.Sjokket å våkne lørdag til antall drepte var uvirkelig. "

- I.s. 53 år Forvirret

" Fikk en telefon fra datteren min som fortalte om bomben i Oslo rett etter at denne var gått av. Slo på IPaden med en gang for å holde meg oppdatert. Det var en sjokkartet ettermiddag/kveld/natt hvor vi holdt oss oppdatert ved å følge nyheter fra NRK og TV2.. Det var vanskelig å ta dette innover seg etterhvert som de tragiske faktaene kom frem. Snakket også med familie hjemme i Drammen som hadde bekjente som var berørt. Mange mennesker vi møtte tok kontakt med oss når de fortsto at vi var fra Norge for å vise sin medfølelse. Begynte da etterhvert å forstå hvor grusomt dette var. Dette satte preg på resten av ferien, noe som ikke er så unaturlig. I etterkant føler jeg at dette hadde vært enklere for oss nordmenn som ikke hadde vært hjemme i Norge. Uansett vil aldri glemme akkurat hvor jeg sto da jeg fikk den forferdelige nyheten "

- Kari 46 år Forvirret

" Jeg satt foran TV og så på Tour de France samtidig som jeg rensket jordbær. Kommentatorene nevnte at noe hadde skjedd i Oslo, og jeg slo over på NRK og fikk alt inn i stua. Jeg ringte slektningene våre i Oslo for å sjekke at det var trygge. Resten av dagen - og helga - var jeg helt satt ut, og måtte følge med i media for å prøve å skjønne det som hadde skjedd. Egentlig er det enda slik at når man tenker over hva som har skjedd, er det helt umulig å fatte. PS: Jarle Roheim Håkonsen gjorde en kjempejobb som programleder for NRK i flere timer på direkten den ettermiddagen. "

- Anders 51 år Forvirret

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )