"
Jeg deltok i spelet om heilag Olav på verdalen i denne perioden. Vi skulle ha øving senere på dagen, jeg, faren min og en kompis satt å hørte på radioen i bilen så hørte vi at det hadde gått av en bombe i Oslo sentrum men at den ikke var stedsatt. Jeg trodde det var en sommerspøk i fra medienorge men det var det ikke. "
-
Andreas
19 år
Forvirret
"
Var med min dansk-norske familje på Camping lidt udenfor Norge. Vi troede ikke det var sandt.
Da jeg skulle køre min svigerfar til stationen i Halden stod der soldater med maskin pistoler ved grænsen. Det har jeg ikke set før, og jeg forstod alvoren i situationen.
Senere fik jeg at vide at det svenske politi havde tilbudt at bevogte grænsen på begge sider. - fint symbol på vort nordiske sammenhold. "
-
Theis Lyng Reinvang
28 år
Forvirret
"
Stod i informasjonsskranken på Kringlan kjøpesenter og skulle ha igjen litt tax-free-penger. Da de så det norske passet mitt så ble jeg spurt: 'Have you heard about the bomb in Oslo? Første reaksjonen var bare 'HÆÆÆ?' Etterpå var det bare å hive seg over telefonen og ringe til mor og far. Spurte 'Hva er dette om en bombe i Oslo?' De satt i bilen på vei hjem fra tur og hadde heller ikke hørt noen ting. Etterhvert fikk jeg rota meg tilbake til hotellet og logga meg inn på nett og sett på bilder fra Oslo. Første inntrykket var at dette kunne umulig være bilder fra Oslo. Det så jo ut som en krigssone! Etter bare en liten stund så tikka det inn meldinger om ugjerningen på Utøya og utover kvelden så satt jeg bare og så på TV med en følelse av uvirkelighet. Jeg kom tilbake til Norge 24. juli. Ekstra passkontroll og væpnet politi møtte meg i ett land som ikke var uskyldig lenger. "
-
Gry S. Jensen
43 år
Forvirret
"
jeg satt på hotellrommet og plutselig sier min mor; oi det har vært en bombe i oslo. hun hadde fått en melding fra en av tantene mine. og så kommer søsteren min inn og sier, har dere hørt det. hun har fått beskjed fra en vennine. vi setter på tven som bare får inn utenlanske kanaler som bbc. det er der vi ser det. faren satt på terrassen. først så vi bilder fra regjeringskvrtalet og så fra utøya. moren min trodde at det var høyreekstremister. "
-
peter
20 år
Forvirret
"
23.7.2011
I dag tidlig. Skulle jeg ønske, var i går tidlig.
Så de kunne ha blitt varslet.
(Men tida har ikke farge)
I går kveld. Skulle jeg ønske, var i går formiddag.
(Men tida er ikke vår)
I går klokka 18:35. Skulle jeg ønske, var i går klokka 16:54.
Så vi kunne ha stoppet han.
(I tide)
Men tida angret ikke
den svømte bare videre
(I rødt) "
-
Øyvind Teig
51 år
Trist
"
Jeg hadde besøk av en venn fra Norge, og vi satt i en hotellbar da faren hans ringte og sa det hadde gått av en bombe i Oslo. Vi kastet oss på nettet og så alle meldingene på twitter og etter hvert også videoer. Mobilen min ladet seg ut så jeg fikk ikke sjekket oppdateringene utover kvelden. Neste morgen våknet jeg til sjokkmelding om alle som var drept, og det verste var å ikke komme i kontakt med de jeg kjente hjemme i Norge som lå og sov, når jeg visste at jeg kjente noen som hadde nær familie eller venner på utøya. Jeg hørte på oppdateringer fra NRK alltid nyheter og så nett-TV hele helga. Etter hvert måtte jeg på butikken og det var en veldig rar opplevelse. De inntrykkene ørene fanget opp fra streamt radio stemte ikke overens med det helt normale livet som de andre sansene oppfattet. Det var veldig tungt å være så langt borte. "
-
Sven
32 år
Forvirret
"
var hos farmor da jeg fikk hørte at det hadde gått av en bombe i oslo kunne ikke tenke at dette var virkelig forsto ikke at dette var virkelig "
-
Thor Andreas Langeland
15 år
Forvirret
"
Jeg satt med ryggen mot vinduene i mine foreldres hus i Asker, da jeg hørte buldring. Ettersom det var grått og regnfylt, trodde vi det var et tordenbrak. Det var først 45 min. senere - da min far skulle sjekke hvordan det gikk i Tour de France, at vi forsto at vi hadde hørt bombeeksplosjonen ved REgjeringsbygget. Akkurat da kom ut på E18 ved Asker - da jeg noe senere kjørte hjemover mot Oslo, hørte jeg et øyevitne fra Utøya fortelle om minst 70 mennesker - hvorav mange døde, i sjøen. Umiddelbart tenkte jeg det måtte være en enorm overdrivelse, men på Strand i Bærum møtte jeg konvoien av innsatsbiler på vei mot øya og uttalelsen - om alle kroppene i sjøene, fikk langt sterkere hold. "
-
Elisabeth Høvås
46 år
Trist
"
Kom hjem fra ferie og vi svingte innom Ikea for å kjøpe litt småting. Da vi kom ut i bilen fortalte faren min hva som hadde skjedd det riste og smalt voldsomt jeg skjønt ikke noen ting og sluttet fort og tenke over det. Da vi dro fra Oslo skrudde jeg på radioen og da skjønte jeg hva som smalt, Bomben. Jeg satt klistret til radioen i to timer og da vi kom hjem løpte jeg opp på rommet mitt og leste på VG om alt som hadde skjedd.
PÅ kvelden satte jeg meg å så på nyheten og da nevnte de noe om en politimann og noe skyting og jeg skjønte jeg ingen ting.
Dagen etter falt alt på plass og jeg ble så trist, tenk at så mange uskyldige folk skal bli rammet. Det er helt forferdelig.
"
-
Simen Tørud
13 år
Forvirret
"
Satt på en ö med vänner och njöt av sommaren, en vän fick meddelande via facebook om bomb i Oslo. Kort därefter om att barn var skjutna på en ö. Stark vämjelse, hoppades att det var en nyhetsanka, rädd för att det skulle vara en utomeuropeisk gärningsman/grupp och vad det skulle leda till. Men främst starkt äckel över att man ens kan komma på att döda barn och ungdomar. Så känner jag fortfarande. Illamående över aktionen och stark medkänsla för alla som förlorade sina anhöriga. Mycket imponerad över hur människor i Norge har reagerat och agerat sedan dess. Exempel på det bästa hos människor, som ett nutida ANC, Mahatma Gandhi, Martin Luther King. "
-
S. Andersson
38 år
Forvirret
"
Vi var i Danmark for å vitje mormor og morfar. Syster mi fekk ei melding frå kjærasten sin: 'Det har gått av ei bombe i Oslo'. Nei, tenkte eg, no har det hendt med vesle Noreg òg. Eg sprang til fjernsynet for å finne ut meir. Som reportasjen i TV-avisen rulla, pløygde ei kjensle av vonløyse og surrealitet seg gjennom hugen min. Aldri hadde eg trudd, at eit åtak i Noreg ville råke så hardt og smertefullt. Kvil i fred, offer for Breivik. De skal for alltid minnast! "
-
Kristofer Olai Ravn Stavseng
20 år
Vitebegjærlig
"
Ble plukket opp av faren min etter å ha vært på besøk hos bestemoren min om formidagen. Radioen var ikke på i bilen fordi vi skulle over fjelet og der var det ikke radio uansett. Da vi kom inn i huset og satte på radioen ble vi sittende der med matposer og bagger rundt oss å bare høre på. Ettersom vi ikke hadde TV signal ble vi sittende på arbeidsdataen med halvdårlig internet gjennom resten av natta. Voknet opp kl. 6 neste morgen og fikk ikke sove lengre, hele kroppen risted. "
-
E. Lund
18 år
Redd
"
Jeg satt i stua sammen med mamma og pappa, og hjemme pleier det som regel alltid å være nyheter på. Vi fikk med oss eksplosjonen i Oslo og satt på hver våres pc. Senere da klokken nærmet seg 18:00 ringte min bror til pappa og fortalte at han gjemte seg i vannkanten på Utøya. Jeg satt på rommet mitt i det øyeblikket der, men da jeg gikk ned så fortalte mamma og pappa meg om samtalen de hadde hatt med Torjus(broren min)... Jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle reagere, jeg var forvirret og redd. Han hadde sagt 'Pappa, pappa! De skyter på oss! hva skal vi gjøre. hva skal vi gjøre?'... Etter det kom farmor og farfar for å passe på meg, sånn at mamma og pappa kunne reise opp til Sundvolden.. "
-
Maren Blattmann
17 år
Forvirret
"
Siste del av ferien med min mann i Venezia etter Europatur, min søster tekstet oss fra Oslo om at noe hadde skjedd, en bombe. Jeg skjønte straks at det var terror. Vi bodde i New York under 9/11 og mye av min erfaring fra det kom tilbake. Jeg visste hva vi skulle gjennom og hvordan menneskelig nasjonal sorg er. Så begynte meldinger om skyting via pressen som vi så på hotellet. Dagen etter var det helt meningsløst å ta bilder av broer og vi ville bare hjem. "
-
Tanja
42 år
Trist
"
På vei til flyplassen brøt melding om eksplosjon inn i radiosendingen: trodde det var reklame for radioteater. På flyplassen satt jeg i kafeen og fulgte med på nyhetssending fram til flyet gikk, og så via nett på telefon. Da flyet landet gikk jeg bak en som ringte hjem; da han fikk høre nyheten trodde han de han snakket med fleipet, og spøkte og lo av det. Jeg satte farten opp for å slippe å høre når det gikk opp for han at dette faktisk hadde skjedd. "
-
Anne Hansen
37 år
Trist
"
Jeg var på jobb på Storo da jeg fikk en tlf fra mamma om hva som hadde skjedd. Jeg kunne ikke helt tro hva jeg hørte. Ute i gangen snakket jeg med de som arbeidet ved siden av meg, og med de få kundene som var igjen. Nesten alle butikkene rundt meg stengte før tiden og jeg ringte sjefen men fikk ikke stenge i fare for bot. Det kom ingen flere kunder den dagen og jeg stengte butikken kl 21 på et allerede tomt senter. Det var utrolig godt å komme seg trygt hjem til kjæresten den kvelden. "
-
Anne-Sofie
26 år
Forvirret
"
Jeg satt og spiste på McDonalds med faren min og søsknene mine, så fikk pappa en melding fra mamma om at en bombe hadde sprengt i Oslo. Jeg ble veldig forvirret og skjønte ingen ting, for Norge er det siste landet jeg ville tenkt på at en terrorbombe skulle bli avfyrt i... Hvordan vi fikk vite om det som skjede på Utøya husker jeg ikke helt, men jeg satt en del på PC'en og fulgte med på hva som skjedde da vi kom hjem igjen. "
-
Jonas Selim
14 år
Forvirret
"
Vi skulle dra til broren min, som bor halvveis på vei til München, fra hvor jeg reiste tilbake til Oslo 24.
Faren min leste noe i teleteksten om terror i Oslo, men det var ikke mye informasjon - hele bilturen ventet jeg spent på nyhetene; da det ble snakk om skyting i en sommerleir, ble alt mer og mer forvirrende, siden det først hørtes ut som om det skjedde tilfeldig mye vold i Norge den dagen, og jeg hadde helt ærlig talt et annet bilde foran øyne, nemlig at ingen ble skadet... sjokket ble desto større morgenen derpå "
-
Christiane
25 år
Forvirret
"
En 'rar' dag med mange inntrykk, telefoner ifm planverk, Luftfartstilsynet, ministrer, politi m.m. Håper det var første og siste gangen.... "
-
Pål Henning
40 år
Forvirret
"
Vi var på ferie i Drøbak. Fikk Telefon fra svigerforeldre som lurte på om alt var bra med oss. De hadde hørt på radio at en bombe var sprengt i Oslo. Vi visste ikke noe om det, men skrudde på TV for å få med oss nyhetene. Der ble det bare værre og værre. Vi lurte på om det var farlig å være i nærheten av Oslo. Kanskje måtte vi dra på hytta på fjellet? "
Alle kommentarer som inneholder ordet "far"
Vis alle kommentarene" Jeg deltok i spelet om heilag Olav på verdalen i denne perioden. Vi skulle ha øving senere på dagen, jeg, faren min og en kompis satt å hørte på radioen i bilen så hørte vi at det hadde gått av en bombe i Oslo sentrum men at den ikke var stedsatt. Jeg trodde det var en sommerspøk i fra medienorge men det var det ikke. "
- Andreas 19 år Forvirret" Var med min dansk-norske familje på Camping lidt udenfor Norge. Vi troede ikke det var sandt. Da jeg skulle køre min svigerfar til stationen i Halden stod der soldater med maskin pistoler ved grænsen. Det har jeg ikke set før, og jeg forstod alvoren i situationen. Senere fik jeg at vide at det svenske politi havde tilbudt at bevogte grænsen på begge sider. - fint symbol på vort nordiske sammenhold. "
- Theis Lyng Reinvang 28 år Forvirret" Stod i informasjonsskranken på Kringlan kjøpesenter og skulle ha igjen litt tax-free-penger. Da de så det norske passet mitt så ble jeg spurt: 'Have you heard about the bomb in Oslo? Første reaksjonen var bare 'HÆÆÆ?' Etterpå var det bare å hive seg over telefonen og ringe til mor og far. Spurte 'Hva er dette om en bombe i Oslo?' De satt i bilen på vei hjem fra tur og hadde heller ikke hørt noen ting. Etterhvert fikk jeg rota meg tilbake til hotellet og logga meg inn på nett og sett på bilder fra Oslo. Første inntrykket var at dette kunne umulig være bilder fra Oslo. Det så jo ut som en krigssone! Etter bare en liten stund så tikka det inn meldinger om ugjerningen på Utøya og utover kvelden så satt jeg bare og så på TV med en følelse av uvirkelighet. Jeg kom tilbake til Norge 24. juli. Ekstra passkontroll og væpnet politi møtte meg i ett land som ikke var uskyldig lenger. "
- Gry S. Jensen 43 år Forvirret" jeg satt på hotellrommet og plutselig sier min mor; oi det har vært en bombe i oslo. hun hadde fått en melding fra en av tantene mine. og så kommer søsteren min inn og sier, har dere hørt det. hun har fått beskjed fra en vennine. vi setter på tven som bare får inn utenlanske kanaler som bbc. det er der vi ser det. faren satt på terrassen. først så vi bilder fra regjeringskvrtalet og så fra utøya. moren min trodde at det var høyreekstremister. "
- peter 20 år Forvirret" 23.7.2011 I dag tidlig. Skulle jeg ønske, var i går tidlig. Så de kunne ha blitt varslet. (Men tida har ikke farge) I går kveld. Skulle jeg ønske, var i går formiddag. (Men tida er ikke vår) I går klokka 18:35. Skulle jeg ønske, var i går klokka 16:54. Så vi kunne ha stoppet han. (I tide) Men tida angret ikke den svømte bare videre (I rødt) "
- Øyvind Teig 51 år Trist" Jeg hadde besøk av en venn fra Norge, og vi satt i en hotellbar da faren hans ringte og sa det hadde gått av en bombe i Oslo. Vi kastet oss på nettet og så alle meldingene på twitter og etter hvert også videoer. Mobilen min ladet seg ut så jeg fikk ikke sjekket oppdateringene utover kvelden. Neste morgen våknet jeg til sjokkmelding om alle som var drept, og det verste var å ikke komme i kontakt med de jeg kjente hjemme i Norge som lå og sov, når jeg visste at jeg kjente noen som hadde nær familie eller venner på utøya. Jeg hørte på oppdateringer fra NRK alltid nyheter og så nett-TV hele helga. Etter hvert måtte jeg på butikken og det var en veldig rar opplevelse. De inntrykkene ørene fanget opp fra streamt radio stemte ikke overens med det helt normale livet som de andre sansene oppfattet. Det var veldig tungt å være så langt borte. "
- Sven 32 år Forvirret" var hos farmor da jeg fikk hørte at det hadde gått av en bombe i oslo kunne ikke tenke at dette var virkelig forsto ikke at dette var virkelig "
- Thor Andreas Langeland 15 år Forvirret" Jeg satt med ryggen mot vinduene i mine foreldres hus i Asker, da jeg hørte buldring. Ettersom det var grått og regnfylt, trodde vi det var et tordenbrak. Det var først 45 min. senere - da min far skulle sjekke hvordan det gikk i Tour de France, at vi forsto at vi hadde hørt bombeeksplosjonen ved REgjeringsbygget. Akkurat da kom ut på E18 ved Asker - da jeg noe senere kjørte hjemover mot Oslo, hørte jeg et øyevitne fra Utøya fortelle om minst 70 mennesker - hvorav mange døde, i sjøen. Umiddelbart tenkte jeg det måtte være en enorm overdrivelse, men på Strand i Bærum møtte jeg konvoien av innsatsbiler på vei mot øya og uttalelsen - om alle kroppene i sjøene, fikk langt sterkere hold. "
- Elisabeth Høvås 46 år Trist" Kom hjem fra ferie og vi svingte innom Ikea for å kjøpe litt småting. Da vi kom ut i bilen fortalte faren min hva som hadde skjedd det riste og smalt voldsomt jeg skjønt ikke noen ting og sluttet fort og tenke over det. Da vi dro fra Oslo skrudde jeg på radioen og da skjønte jeg hva som smalt, Bomben. Jeg satt klistret til radioen i to timer og da vi kom hjem løpte jeg opp på rommet mitt og leste på VG om alt som hadde skjedd. PÅ kvelden satte jeg meg å så på nyheten og da nevnte de noe om en politimann og noe skyting og jeg skjønte jeg ingen ting. Dagen etter falt alt på plass og jeg ble så trist, tenk at så mange uskyldige folk skal bli rammet. Det er helt forferdelig. "
- Simen Tørud 13 år Forvirret" Satt på en ö med vänner och njöt av sommaren, en vän fick meddelande via facebook om bomb i Oslo. Kort därefter om att barn var skjutna på en ö. Stark vämjelse, hoppades att det var en nyhetsanka, rädd för att det skulle vara en utomeuropeisk gärningsman/grupp och vad det skulle leda till. Men främst starkt äckel över att man ens kan komma på att döda barn och ungdomar. Så känner jag fortfarande. Illamående över aktionen och stark medkänsla för alla som förlorade sina anhöriga. Mycket imponerad över hur människor i Norge har reagerat och agerat sedan dess. Exempel på det bästa hos människor, som ett nutida ANC, Mahatma Gandhi, Martin Luther King. "
- S. Andersson 38 år Forvirret" Vi var i Danmark for å vitje mormor og morfar. Syster mi fekk ei melding frå kjærasten sin: 'Det har gått av ei bombe i Oslo'. Nei, tenkte eg, no har det hendt med vesle Noreg òg. Eg sprang til fjernsynet for å finne ut meir. Som reportasjen i TV-avisen rulla, pløygde ei kjensle av vonløyse og surrealitet seg gjennom hugen min. Aldri hadde eg trudd, at eit åtak i Noreg ville råke så hardt og smertefullt. Kvil i fred, offer for Breivik. De skal for alltid minnast! "
- Kristofer Olai Ravn Stavseng 20 år Vitebegjærlig" Ble plukket opp av faren min etter å ha vært på besøk hos bestemoren min om formidagen. Radioen var ikke på i bilen fordi vi skulle over fjelet og der var det ikke radio uansett. Da vi kom inn i huset og satte på radioen ble vi sittende der med matposer og bagger rundt oss å bare høre på. Ettersom vi ikke hadde TV signal ble vi sittende på arbeidsdataen med halvdårlig internet gjennom resten av natta. Voknet opp kl. 6 neste morgen og fikk ikke sove lengre, hele kroppen risted. "
- E. Lund 18 år Redd" Jeg satt i stua sammen med mamma og pappa, og hjemme pleier det som regel alltid å være nyheter på. Vi fikk med oss eksplosjonen i Oslo og satt på hver våres pc. Senere da klokken nærmet seg 18:00 ringte min bror til pappa og fortalte at han gjemte seg i vannkanten på Utøya. Jeg satt på rommet mitt i det øyeblikket der, men da jeg gikk ned så fortalte mamma og pappa meg om samtalen de hadde hatt med Torjus(broren min)... Jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle reagere, jeg var forvirret og redd. Han hadde sagt 'Pappa, pappa! De skyter på oss! hva skal vi gjøre. hva skal vi gjøre?'... Etter det kom farmor og farfar for å passe på meg, sånn at mamma og pappa kunne reise opp til Sundvolden.. "
- Maren Blattmann 17 år Forvirret" Siste del av ferien med min mann i Venezia etter Europatur, min søster tekstet oss fra Oslo om at noe hadde skjedd, en bombe. Jeg skjønte straks at det var terror. Vi bodde i New York under 9/11 og mye av min erfaring fra det kom tilbake. Jeg visste hva vi skulle gjennom og hvordan menneskelig nasjonal sorg er. Så begynte meldinger om skyting via pressen som vi så på hotellet. Dagen etter var det helt meningsløst å ta bilder av broer og vi ville bare hjem. "
- Tanja 42 år Trist" På vei til flyplassen brøt melding om eksplosjon inn i radiosendingen: trodde det var reklame for radioteater. På flyplassen satt jeg i kafeen og fulgte med på nyhetssending fram til flyet gikk, og så via nett på telefon. Da flyet landet gikk jeg bak en som ringte hjem; da han fikk høre nyheten trodde han de han snakket med fleipet, og spøkte og lo av det. Jeg satte farten opp for å slippe å høre når det gikk opp for han at dette faktisk hadde skjedd. "
- Anne Hansen 37 år Trist" Jeg var på jobb på Storo da jeg fikk en tlf fra mamma om hva som hadde skjedd. Jeg kunne ikke helt tro hva jeg hørte. Ute i gangen snakket jeg med de som arbeidet ved siden av meg, og med de få kundene som var igjen. Nesten alle butikkene rundt meg stengte før tiden og jeg ringte sjefen men fikk ikke stenge i fare for bot. Det kom ingen flere kunder den dagen og jeg stengte butikken kl 21 på et allerede tomt senter. Det var utrolig godt å komme seg trygt hjem til kjæresten den kvelden. "
- Anne-Sofie 26 år Forvirret" Jeg satt og spiste på McDonalds med faren min og søsknene mine, så fikk pappa en melding fra mamma om at en bombe hadde sprengt i Oslo. Jeg ble veldig forvirret og skjønte ingen ting, for Norge er det siste landet jeg ville tenkt på at en terrorbombe skulle bli avfyrt i... Hvordan vi fikk vite om det som skjede på Utøya husker jeg ikke helt, men jeg satt en del på PC'en og fulgte med på hva som skjedde da vi kom hjem igjen. "
- Jonas Selim 14 år Forvirret" Vi skulle dra til broren min, som bor halvveis på vei til München, fra hvor jeg reiste tilbake til Oslo 24. Faren min leste noe i teleteksten om terror i Oslo, men det var ikke mye informasjon - hele bilturen ventet jeg spent på nyhetene; da det ble snakk om skyting i en sommerleir, ble alt mer og mer forvirrende, siden det først hørtes ut som om det skjedde tilfeldig mye vold i Norge den dagen, og jeg hadde helt ærlig talt et annet bilde foran øyne, nemlig at ingen ble skadet... sjokket ble desto større morgenen derpå "
- Christiane 25 år Forvirret" En 'rar' dag med mange inntrykk, telefoner ifm planverk, Luftfartstilsynet, ministrer, politi m.m. Håper det var første og siste gangen.... "
- Pål Henning 40 år Forvirret" Vi var på ferie i Drøbak. Fikk Telefon fra svigerforeldre som lurte på om alt var bra med oss. De hadde hørt på radio at en bombe var sprengt i Oslo. Vi visste ikke noe om det, men skrudde på TV for å få med oss nyhetene. Der ble det bare værre og værre. Vi lurte på om det var farlig å være i nærheten av Oslo. Kanskje måtte vi dra på hytta på fjellet? "
- Hege Nesheim Fleischer 41 år ReddAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )