HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "flyet"

Vis alle kommentarene

" Etter å ha feiret bryllup til min spanske bestevenninne i Alicante, ble glede snudd til tristhet & sjokk da jeg morgenen etter fikk servert nyheten om bomben og Utøya angrepet. På flyet fra Madrid til New York (hvor jeg bor) ble spanske og amerikanske aviser delt ut til flypassasjerer av flyvertinnen - alle med grusomme bilder av min by, mitt land og mitt folk. Det var forferdelig. Det føltes uvirkelig. Jeg gråt. "

- Pia 34 år Trist

" På vei til flyplassen brøt melding om eksplosjon inn i radiosendingen: trodde det var reklame for radioteater. På flyplassen satt jeg i kafeen og fulgte med på nyhetssending fram til flyet gikk, og så via nett på telefon. Da flyet landet gikk jeg bak en som ringte hjem; da han fikk høre nyheten trodde han de han snakket med fleipet, og spøkte og lo av det. Jeg satte farten opp for å slippe å høre når det gikk opp for han at dette faktisk hadde skjedd. "

- Anne Hansen 37 år Trist

" SATT PÅ flyet FRÅ TYRKIA TIL RYGGE.NÅR KAPTEINEN FORTALTE HVA SOM HADDE SKJEDD I OSLO OG PÅ UTØYA .JEG GRÅT OG DI ANDRE PASSESJERENE GRÅT,,,,,,,,,,,,,,,,,,,1UVIRKELIG TENKTE VI.VI BLE GOTT TATT VARE PÅ FRA KAPTEINEN PÅ flyet OG VI FIKK SNAKKET MED DI SOM VAROM BORD.HERRE GUD TENKTE VI 151 PASSESJERER PÅ D flyet,PÅ VEI HJEM FRÅ FERIE.TUSEND TAKK TIL NORWEGIAN SOM HJALP OSS OG STØTTE OSS PÅ FLYETT HJEM TIL NORGE.TUSEND TAKK TIL KAPTEINEN OG 2 PILOT.FLYVERTINNE .GUD VERE MED DERE "

- SISSA 47 år Trist

" En uvirkelig følelse å sjekke vg nett rett før jeg skulle sette meg på flyet hjem fra Canada. Trodde ikke slikt kunne skje i lille Norge. Det ble en lang tur hjem "

- Anne-Britt 48 år Forvirret

" Kom hjem fra tur til San Diego og Los Angeles sammen med ungene. På terminal 5 Heathrow i London sa min datter at hun hadde sett at det på TV der var om en eksplosjon i Oslo. Ved utgangen flokket vi oss om TV skjermen. Alt de viste på BBC var fra Oslo. Alle fly på terminal 5 var i rute bortsett fra vårt. I flyet fikk vi høre over høyttaler at de på grunn av terror måtte klarere med norske myndigheter at det var trygt å fly til Oslo. Vi kom oss til Gardermoen, kjørte etter hvert fra parkeringen der. Ved hovedinngangen på Gardermoen sto væpnet politi, stanset bilen, kikket inn før vi fikk kjøre. Det var på en måte uvirkelig å komme tilbake til Norge på en slik dag..... "

- Rolf-Arne Sandnes 53 år Vitebegjærlig

" Satt på flyplassen og skulle reise hjem til Bergen etter feire i Sandefjord. Gang på gang ble avreisen utsatt. Kom opp noen nyheter på skjermen om at det var en eksplosjon i regjeringskvartalet. Senere ble flyet kanselert. Fikk tilbud om å reise via Oslo og kanskje komme med et fly til Bergen derfra. Jeg takket nei og booket om til neste dag. Reiste tilbake til hotellet. Da var det nyheter om eksplosjonen samt at det skulle være skyting på Utøya. Snakket med min familie om dette og sa jeg kom hjem neste dag. Neste morgen så jeg på tekst-tv hvor mange som var drept. Helt uvirkelig. Utenfor dørene på flyplassen sto politi med våpen og holdt vakt. Det var godt å komme hjem, men jeg tenkte mye på det som hadde skjedd. "

- Britt Magnussen 39 år Forvirret

" Jeg hørte de første meldingene i bilen på vei til flyplassen og det var helt uvirkelig. Inne på Rygge flyplass så jeg de første bildene og var i sjokk. Meldingene om skyting på Utøya kom idet vi satt oss på flyet...når jeg landa i Berlin fikk jeg melding fra en kamerat at det var snakk om kanskje opp mot 30 omkomne! Sjokkert og vantro dro jeg rett på hotellet for å følge nyhetene og sosiale medier-og der ble jeg nesten hele den helga. Jeg har aldri følt meg så langt borte dra Norge noen gang - og jeg ville egentlig bare hjem til mine. "

- Christian 38 år Vitebegjærlig

" eg er frå Nederland, og 22. juli skulle bli lykke dagen min. EG skulle reise til Nederland, heilt aleine. men på flyplassen i Bergen høyrte vi en mann snakke med noken i telefon om at det hadde skjedd noke. vi fekk det ikkje med oss. etter å ha sakt hadde til pappa og mamma, blei eg med ei dame som skulle følge meg til flyet (var 14 år, og då kan ikkje eg reise aleine). vi møtte ei anna dame og dei begynte å snakkke om at det hadde skjedd eit terror angrep, men ho sa ikkje kor. eg trudde det hadde skjedd i Bergen og var skikkelig redd for at det skulle skje noke med pappa og mamma. Men så sa ho at det va i Oslo. eg følte meg letta over det at det ikkje var i Bergen, men på flyet skjønte eg at det var gale sjøv om det ikkje var i bergen. i Nederland blei eg henta av familien min, eg snakka med dei om det som hadde skjedd. og det hjalp meg å ikkje tenke på det som hadde skjedd i Oslo men heller ha det kjekt med familie og vennar. "

- Birthe Cintha Eilander 15 år Redd

" Hadde flydd 40 min innenlands i Tyrkia,mellomlanding i Istanbul. Da jeg hentet bagasjen for å dra videre til insjekk for flyet til Oslo skrudde jeg mobilen på. Der var det en rekke anrop fra mine foreldre som jeg reiste fra for 1 time siden og jobben. Ringte min far og han fortalte hva som hadde skjedd. Da sa han kunn om bomben som gikk av. Jeg logget meg på nettavisen, der stod det om eksplosjonen. noen minutter seneter oppdaterte nettsiden seg. Da stod det om at en mann i Politi uniform skyter på en øy utenfor Oslo. Mine tanker på det øyeblikket var å få kontakt med mine nærmeste som var hjemme i Norge. Var usikker på om jeg skulle ta flyet,men det gjorde jeg. Det var tydelig at alle var preget av det som skjedde hjemme om bord på flyet. Da jeg landet på Gardermoen var det en rekke kontroller før ankomsthallen. stemningen var ikke noe bra, tanken gikk til de pårørende. Hvem som gjorde dette,hvorfor. Den dagen vil vi ikke glemme. "

- Øzlem 27 år Redd

" Vi var på vei hjem fra ferie i Lofoten, hadde nettopp gått av ferja fra Røst, og satte oss ned på en kafé for å spise noe. På vei opp dit ringte en slektning og spurte om alt var bra med oss, og hva som var greia med bomben. Først tenkte jeg at det sannsynligvis hadde vært en ulykke. Da broren min fant bilder av Regjeringskvartalet på nettet forstod jeg ingenting. Stemningen var utrolig spent, og vi lurte på om vi kom oss på flyet til Oslo nå o.s.v. På flyplassen i Bodø fulgte jeg med på nyhetene på en liten skjerm. 'Skyting på Utøya.' Alle snakka om det. Hadde det en sammenheng? Hva i huleste var egentlig dette? Jeg husker at tallet på døde steg, jeg husker at jeg kom på to av vennene mine som var på leiren, jeg husker hvordan stemningen var overalt. Jeg tror ikke det gikk opp for noen. "

- A 17 år Forvirret

" Hele familien, med barn og barnebarn hadde hatt en strålende 3ukers ferie på Antiparos i Hellas. Det var mellomlanding i Riga. Her begynte de første meldingene å komme til oss sånn i 17 tida. Vi fikk da opplyst at en bombe hadde eksplodert i Oslo. Det var en spesiell og trykkende stemning på flyet hjem. Da vi landet på Flesland fikk vi vite om det som hadde skjedd på Utøya. "

- lise karin amdal 53 år Redd

" Jeg var hos kjente i Oliva, hadde fulgt med på nrk.no i flere dager, hadde tenkt det var til liten nytte siden det nesten aldri skjedde noe spesielt i Norge på sommertid. Plutselig så jeg på nyhetene i spansk tv at det hendte dramatiske ting i Norge,nesten på direkten. Jeg forsto ikke umiddelbart alvoret,men dagen etter kom hele dramaet opp på skjermen. Samme dag tok jeg flyet hjem og møtte sørgende i et hav av blomster i Sarpsborg. "

- Vidar Hansen 69 år Trist

" På vei hjem fra Vietnam. Sjekket Facebook på iPhonen rett før avgang og skjønte at det hadde vært en eksplosjon nær regjeringskvartalet. Ringte mannen min mens jeg boardet flyet og fikk vite at han hadde gått tidlig fra jobben i Kunnskapsdepartementet den dagen. Utrolig glad for at jeg fikk tak i ham før jeg måtte skru av telefonen. "

- Ragnhild Bore 36 år Redd

" Var hjemme og pakket for å dra hjem på sommerferie. Hørte drønnet, gikk ut på verandan, trudde det var et voldsomt tordenbrak. Fikk tlf fra mamma i nord-norge, ca en time senere og fortalte meg hva som hadde skjedd, jeg titte ut igjen og så ned til byen og røyken som steg opp. Måtte rekke fly og var engstelig på flybussen. Satt å leste på nett på mobilen at det var skyting på Utøya. Ble møtt av politi på gardemoen, kom inn på bussen for kontroll. Var veldig stille på Gardemoen, var engstelig, og det var godt å komme på flyet nordover.... "

- Anni 31 år Redd

" Vi var på flyplassen i Tyskland, på vei hjem (via Danmark) etter en to-ukers ferie i USA, da pappa fikk melding om en bombe i Oslo. Jeg trodde de bare hadde funnet en bombe, og at alt var greit nå. Men da jeg fikk se bilde av regjeringskvartalet forstod jeg at det handlet om litt mer. Pappa ble sint, fordi 'Nå kom mange politiske partier til å ville sende ut alle muslimer av landet.' Jeg prøvde å si at det ikke var sikkert det var en muslim, men 'Jo,' sa pappa. 'Det er 99% sikkert.' Han holdt seg oppdatert helt til vi gikk på flyet, og det var da vi fikk vite om skytinga. 'Noen skyter akkurat nå.' sa han. 'Nå mens vi sitter her.' Han var overbevist om at det måtte være en sammenheng. Det var da jeg ble redd, for jeg hadde opptil flere venner på Utøya. Jeg var så redd at jeg kastet opp på flyet. "

- Ingrid 17 år Forvirret

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )