HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "hentet"

Vis alle kommentarene

" Jeg var hjemme, passet på et kjært ste-barnebarn, 1 år, han sov i sofaen min. Smellet støkk i kroppen min, det skralte i vinduer, rystet i de 40 cm gamle murveggene. Det måtte da ha eksplodert nært?! Kikket for å finne en gasseksplosjonskilde. Jeg ble redd da jeg ikke fant noen årsak. Slo på nyheter, men det drøyde før radio/TV kom med de førate forvirrende opplysninger. Au sann, en bombe. Jeg tenkte mitt om at flere angrep var plausible. Hvor og når?!? Ringte ungens foreldre uten respons, for jeg ønsket mitt ste-barnebarn fort vekk fra et såpass sentralt strøk av Oslo. Etter to nervepirrende timer ble vi hentet. Jeg tilbrakte natten hos nær familie, der vi gråt til langt på natt. Få timer senere våknet vi av et voldsomt lynnedslag. Og i denne tidlige morgenstund kom politiet med meldinger som rystet grunnvoller mer enn noen av oss kunne ha forutant. En høyrekstremist fra Skøyen i Oslo..?! Få dager senere stilte jeg resolutt i Rosetoget. "

- Anne H 60 år Redd

" Vasket rommet mitt å hørte på NRK mp3 da jeg hørte en dame som snakket i en telefon. Jeg tenkte ikke så mye over det. Jeg var å hentet en vaske klut tokk kansje 5 minutter. Da jeg komm tilbake snakket dama i telefon fortsatt snakket. Jeg måtte skru høyere, da jeg hørte att det hadde vært en stor eksplosjon i Oslo. Jeg satt på TV, og der ble jeg sittende. "

- Jørn Rune 13 år Forvirret

" Min 11 årige datter skulle hentes på rideleier og var lykkelig over ett flott opphold og svært entusiastisk over å dele sine opplevelser med meg. Under avsluttningen og slipp av hestene på beite, tikket det inn anrop og sms fra min samboer og min mor om at det hadde sprengt en bombe i Oslo. Usikkerheten om hvor vi skulle kjøre for å komme oss hjem var stor. På hjemturen ble jeg oppdatert jevnlig på hvor ubeskrivelig tragisk det hele skulle bli samtidig som jeg forsøkte å skåne min datter for virkeligheten. Det var først når vi passerte Høvik, og en nesten tom E6 annet enn ambulansene som kjørte i skytteltrafikk til Utøya at det gikk opp for meg hvilken tragedie som hadde skjedd! Jeg kommer aldri til å glemme de fortvilte foreldreansiktene på tv den kvelden, jeg hadde hentet min datter hjem den kvelden, tankene går stadig tilbake til alle de som ikke fikk oppleve akkurat det. Vi vil aldri glemme! "

- Cathrine 40 år Forvirret

" Jeg hadde akkurat blitt hentet på togstasjonen på Lillehammer av min svigerinne og svoger. Vi skulle kjøre derfra til Averøya da vi hørte på p4 i bilen at det hadde eksplodert en bombe i Regjeringskvartalet. Da tenkte jeg Al quaida står bak. Pokker ta dem. Da jeg hørte om skytingen på Utøya ble jeg redd og lei meg. Da jeg er med i Norsk Folkehelp kjente jeg godt til minst 3 av de som var sanitetsmannskaper der. Jeg bare håpet at de var i god behold. Da jeg hørte at unge folk hadde blitt skutt da holdt jeg på å gråte av fortvilelse.Radioen stod på hele tiden for å vite mer om bombeeksplsjonens omfang og om skytingen på Utøya.Det var en trist og sjokkpreget gjeng som ankom Averøya den dagen. "

- Linda Bay 35 år Vitebegjærlig

" Jeg hadde akkurat blitt hentet på togstasjonen på Lillehammer av min svigerinne og svoger. Vi skulle kjøre derfra til Averøya da vi hørte på p4 i bilen at det hadde eksplodert en bombe i Regjeringskvartalet. Da tenkte jeg Al quaida står bak. Pokker ta dem. Da jeg hørte om skytingen på Utøya ble jeg redd og lei meg. Da jeg er med i Norsk Folkehelp kjente jeg godt til minst 3 av de som var sanitetsmannskaper der. Jeg bare håpet at de var i god behold. Da jeg hørte at unge folk hadde blitt skutt da holdt jeg på å gråte av fortvilelse.Radioen stod på hele tiden for å vite mer om bombeeksplsjonens omfang og om skytingen på Utøya.Det var en trist og sjokkpreget gjeng som ankom Averøya den dagen. "

- Linda Bay 35 år Vitebegjærlig

" Jeg hadde akkurat blitt hentet av mine to bestevenninner, og vi dro til ene av de. da vi kom til henne satt lillesøteren å så på tv. da vi kom inn så sier hun ' det er ei Bombe som har gått av i Oslo' Vi trodde ikke på henne, tenkte at hun bare fantaserte, men vi satt oss ned å så på tven og da fikk vi se bilder av regjeringskvartalet, og da gikk det opp for oss hva som hadde skjedd. Vi satt fremfor tven ett par timer, jeg ringte og sendte melding til min familie siden jeg har familie i Oslo, men ingen av de var berørt. Etter en stund måtte vi jo ha oss mat så vi satt oss på kjøkkenet og begynte med maten. da sier plutselig hun ene ' kor ligg Utøya?' og hun fortelte hva som skjedde der. vi satt oss ned alle sammen med vårres telefon og gikk inn på db.no, vg.no og twitter. og sånn satt vi resten av kvelden. "

- Birgit Kaupang 22 år Forvirret

" Jeg stod på jobb og var midt i en brasiliansk voks da jeg opplevde at et dekk eksploderte rett uten for kabinettet mitt. Etter behandlingen tok jeg en titt på mobilen min, kjæresten min hadde ringt mange ganger. Han hadde hørt at en bombe hadde gått av i Oslo, og fryktet at flere bomber var på ferde. Vi stengte klinikken fort, og ble hentet av min kjære som ikke ville la oss ta tbanen. Etterpå satt vi en gjeng og fulgte med på det som skjedde på utøya. Det var en absurd og trist dag. "

- Rikke 26 år Redd

" Rett etter å ha hentet bagasjen kom det et tysk kamera i ansiktet. 'What is your reactions on the bomb anschlagen in norwegen?' Unbelivable. "

- Odd Magne Stenhaug 25 år Forvirret

" hentet sønnen min i barnehagen litt før kl 15.00 Da jeg kom hjem litt før kl 15.40 begynte jeg å lese nettaviser og se på NRK. Fulgte med til kl 02.00 på natten. Ble satt helt ut dagen etter, når tallet på skade og drepte på utøya var så høy. Var helt uvirkelig, gikk ikke helt opp for meg, før 10tusen gikk i fakkeltog i Gjøvik noen dager etterpå. "

- Espen Strand 27 år Forvirret

" Jeg hørte faren til en kamerat sa at det var en ekplosjon i Oslo. Når min far hentet meg, sa han noe om skyting på Utøya. Det var da jeg skjønte at terroren kom til Norge. "

- Henrik Hovind 11 år Forvirret

" Hadde akkurat hentet min mor på jobb og satt i bilen på vei hjem. Vi passerte tunellen under sykehuset da nyheten kom på radio, og da sa min mor 'her var jeg da nyhetene om 11. september kom for 10 år siden'. "

- Birgitte 20 år Forvirret

" Var på jobb og tok en fem minutter når det smalt. Vi trodde det var en conteiner som hadde falt i bakken pga bygningsarbeidet som foregikk i nabolaget. Når vi kom inn så var det på alle TVene inne i butikken at det hadde vært en eksplosjon eller bombe ved regjeringskvartalet. Ble ufattelig redd og forvirret. Hva skjer?! Fikk så etterhvert vite at det foregikk skyting på utøya, da ble jeg helt satt ut. Hadde venner på øya! Ble sittene med facebook og twitter på mobilen og tven foran meg. uvirkelig. Tok taxi ned til mine foreldre og ble senere hentet av venner. kjøre hjem igjennom byen som var mørkelagt med ingen folk, bare politi var så uvirkelig.. endte med å spise, trøste og gråte sammen hele kvelden. men å våkne opp til over 70 døde på øya var det sterkeste... "

- Liv 27 år Trist

" Skulle bare innom Åhlens for å handle litt etter jobb, og var på vei til kassa da det smalt. Trodde først det var jordskjelv, men en av de ansatte hadde sett et lysglimt og mente det var lynnedslag. Husker at inngangsdøra ristet, og vinduene sprakk. Vi ble etterhvert bedt om å gå ut, og jeg ringte mannen min som kom og hentet meg ved bussterminalen. Høygravid og redd gikk jeg hurtig ned mot jernbanetorget, og frykten for flere smell var der. Har i ettertid vært sjeleglad for at vi bare jobber til tre, og at ingen av kollegaene mine var på jobb, for på kontoret ble alle vinduer blåst inn. Rakk hjem før det kom på nyhetssendingene, og først da så jeg omfanget. Sjokkerende og uvirkelig. "

- Heidi HM 29 år Redd

" Vi hadde fått en sønn den 21.juli og jeg hadde vært hjemme og hentet endel ting. Vi bor på Sundvollen og jeg må nesten ha møtt gjerningsmannen på vei tilbake til sykehuset. Jeg hadde ikke hørt på radio hele dagen og fikk først vite om bomben da jeg snakket med min far rett etter ankomst Drammen. Da var ting igang på Utøya. Til tross for at det verste foregikk mer eller mindre utenfor stuedøra hjemme har det enda ikke gått opp for meg hva som skjedde. Vi var ikke tilbake fra sykehuset før mandag og så lite av oppstyret. "

- Morten Otterstad 37 år Forvirret

" Hadde flydd 40 min innenlands i Tyrkia,mellomlanding i Istanbul. Da jeg hentet bagasjen for å dra videre til insjekk for flyet til Oslo skrudde jeg mobilen på. Der var det en rekke anrop fra mine foreldre som jeg reiste fra for 1 time siden og jobben. Ringte min far og han fortalte hva som hadde skjedd. Da sa han kunn om bomben som gikk av. Jeg logget meg på nettavisen, der stod det om eksplosjonen. noen minutter seneter oppdaterte nettsiden seg. Da stod det om at en mann i Politi uniform skyter på en øy utenfor Oslo. Mine tanker på det øyeblikket var å få kontakt med mine nærmeste som var hjemme i Norge. Var usikker på om jeg skulle ta flyet,men det gjorde jeg. Det var tydelig at alle var preget av det som skjedde hjemme om bord på flyet. Da jeg landet på Gardermoen var det en rekke kontroller før ankomsthallen. stemningen var ikke noe bra, tanken gikk til de pårørende. Hvem som gjorde dette,hvorfor. Den dagen vil vi ikke glemme. "

- Øzlem 27 år Redd

" Var på ferie hos mine foreldre i Molde, pappa hentet mamma på jobb mens jeg fulgte Tour de France på TV. Plutselig sa de at det hadde vært en eksplosjon i Oslo, min siste tanke var at det var terror... Vi fulgte TV-sendingene utover kvelden med forferdelse, og sjokket da vi våknet til de store dødstallene lørdag morgen er ikke mulig å beskrive. "

- Heidi 41 år Trist

" Jeg satt i stua å så på tour de france da jeg hører om at det hadde vert en eksplosjon i oslo. jeg hentet inn hele familien som satt ute for å se på nrk. jeg var ganske sikkert på at det var en bombe men at det skulle være en nordmann som sto bak alene hadde jeg aldri trodd. "

- jonas 14 år Forvirret

" Hadde hentet ei pakke på posten og ble nesten sjokkert da jeg hørte nyhetene "

- Oddbjørn 35 år Sint

" Hadde hentet posten og gikk med ryggen mot byen tilbake til huset da det smalt. Trodde det var fra en byggeplass i nærheten, for det hørtes veldig kraftig tross avstanden til sentrum. Tok en halvtime før jeg leste online hva det var. "

- Ole 46 år Vitebegjærlig

" Skulle kjøre festbuss til Statland, noe jeg også gjorde. Retunerte hjem fort for å følge nyhetsendingene. Da ble omfanget av tragedien mer og mer et faktum. hentet festfolk 02.00, og der var det ei rar stemning. "

- Johnny dahle 48 år Trist

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )