HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "hotellrommet"

Vis alle kommentarene

" På besøk med ett barnebarn hos min mor. Verandadøren med åpning i retning regjeringsbygget sto åpen. Et uvanlig drønn, en eksplosjon ulik alt jeg kjente, men lignet bygning som faller sammen (hørt på film og tv). -Tok de en minibank, nå sa min tunghørte mor på 99 år (idag i god behold på 100). Etter sekunder fyltes luften med sirener fra alle kanter, over Alex Kiellands plass mot byen. Det oppsiktsvekkende var også at allerede etter ca 5 min ringte vår sønn fra hotellrommet i Gøteborg og lurte på hva som skjedde i Oslo og hvor vi som barnevakt for to og barna befant oss. Via Facebook hadde han fått melding fra Oslo sentrum om eksplosjon av ukjent omfang. Barnevakten fikk streng beskjed om å reise hjem. En uvirkelig tid fulgte. "

- Tor Mørk 65 år Vitebegjærlig

" jeg satt på hotellrommet og plutselig sier min mor; oi det har vært en bombe i oslo. hun hadde fått en melding fra en av tantene mine. og så kommer søsteren min inn og sier, har dere hørt det. hun har fått beskjed fra en vennine. vi setter på tven som bare får inn utenlanske kanaler som bbc. det er der vi ser det. faren satt på terrassen. først så vi bilder fra regjeringskvrtalet og så fra utøya. moren min trodde at det var høyreekstremister. "

- peter 20 år Forvirret

" var i magaluf i spania med en kameratgjeng, da en kompis i norge ringte å fortalte at regjeringskvartalet var sprengt i filler. Ble såklart redd, og var helt sikker på at dette da var en terroraksjon. 20 min etterpå kom vi inn på hotellrommet, slo på tv'en og så da bilder av Utøya. utifra spansk tv forsto jeg at det var mange ungdommer som var drept. Ble da veldig forvirret og redd. hadde ingen idè da om at det kunne være èn og samme mann som hadde gjort alt dette. resten av kvelden gikk vi med norsk flagg på armen, og titals mennesker kom bort å kondolerte, alt fra spanske til svenske turister. Forsto ikke omfanget av dette før han samme kompisen ringte fra norge igjen dagen etterpå. Da fikk jeg tårer i øynene, og ferien ble ikke på langt nær som planlagt. "

- Stian 24 år Forvirret

" Det som skulle vært en romantisk langweekend for to Osloborgere i Stocholm ble til innstuing på hotellrommet med tven på. Vi fikk en telefon mens vi tok en is i Gamla stan med spørsmål om vi var ok. Vi var sefølgelig ok, vi var jo på tur til Stockholm! Da kom sjokk beskjeden og vi dro rett til hotellet for å se på nyhetene. Det å se byen vår så sårbar og ødelagt var tungt og vi hadde begge dårlig samvittighet for at vi ikke hadde vært hjemme og 'passet på' byen vår. Vi sovnet tilslutt motvillig med Lillebjørn Nilsens sang 'God natt, kjære Oslo' på repeat i bakgrunnen. Det å våkne lørdag med meldinger om det store antallet drepte på Utøya var helt grusomt og vi valgte å avbryte resten av den lille weekenden for å komme oss hjem til vårt kjære Oslo og Norge. "

- Siv Iren 25 år Trist

" Var en vennegjeng på 6 personer som ferierte på Kos. Han ene vi dro med ringte oss på hotellrommet og sa at vi måtte sette på BBC world med engang, det hadde sprengt en bombe i Oslo. vi satt å så på BBC i flere timer, det var også da meldingene om Utøya kom. Helt forferdelig at noe sånt kan skje... "

- Kaja 20 år Forvirret

" Var på sightseeing på Themsen da vi fikk telefon fra Oslo om hva som hadde skjedd. Fredag kveld, natt og lørdag ble vi derfor sittende på hotellrommet og følge TV sendingene fra BBC og CNN. "

- Kai Mauseth 58 år Vitebegjærlig

" Vi hadde segla frå Florø til Shetland via Orknøyane med galeasen Svanhild og hatt ein flott tur, og no var vi på sightseeing med leigebil på Shetland. I Scalloway fekk far min tekstmeldingar frå ei som var med på båten, først om angrepet i Oslo og så på Utøya. Vi var sjokkerte over det som hadde skjedd. På hotellrommet i Lerwick om kvelden såg vi på engelsk fjernsyn om det som hadde skjedd, og sjokket blei endå større då dei justerte opp tapstala til nesten hundre. Dagen etter var vi i Lerwick og skulle sjå oss litt rundt og vere turistar, men vi var fremdeles i trist stemning. Det var vanskeleg å skjøne det som hadde skjedd. Shetlendarane viste stor medkjensle. "

- Gaute 41 år Trist

" Hadde sett plakater på Heathrow at en bombe hadde gått av i Oslo. Da vi skulle sjekke inn på hotellet kondolerte resepsjonisten med 'I'm so sorry for your loss today' da han hørte vi var fra Norge. I resepsjonen hadde CNN sending hvor de viste bilder fra 'shooting at Utoya Island'. Jeg tenkte at nå er det en eller annen galning som har gått amok på en stillehavsøy, før det gikk opp for meg at Utoya Island var Utøya hjemme i Norge. Vi ble sittende lenge på hotellrommet for å følge sendingen til CNN, og det var helt uvirkelig å tenke på hva som hadde skjedd hjemme mens vi var på vei til London. "

- Anne 31 år Forvirret

" Jeg var på taket av katedralen i Milano da jeg fikk en sms av en venninne, som var i Norge, om at det var godt vi var i utlandet fordi det akkurat hadde gått av en bombe i Oslo sentrum. Man følte seg plutselig veldig sårbar, liten og forstod ikke helt alvoret og omfanget av ulykken, før vi litt senere på dagen kom tilbake på hotellrommet og så på BBC, leste nyheter på iPaden og fulgte dramatikken som utspant seg på Utøya. "

- Ann Mari 29 år Redd

" Var på en fantastisk ferie som ble dempet av nyheten om 22 Juli. Husket å våkne opp på hotellrommet, slå på TVen til CNN og se at dødstallet var steget fra 17 til 88. Da forsto jeg virkelig alvoret. Dette var ikke bare en forferdelig ting som hadde skjedd, det var et terrorangrep. Etter Orlando dro vi en uke til NYC. Der var alle Amerikanerene veldig sympatiske når di hørte at vi var fra Norge. "

- Sarah 20 år Trist

" Var i Gøteborg med kjæresten og to av våre barn. Lå på sengen på hotellrommet og slappet av, fikk sms fra min bror som skrev at det hadde blitt sprengt en bombe i Oslo. Vi skrudde over på NRK, og fulgte med resten av kvelden. Det var ganske skremmende og uvirkelig. Ble vanskelig å kose seg resten av helgen. "

- Line 38 år Trist

" Gikk nygift rundt i gatene i Paris og handlet. Ble oppringt av moren til min manns barn, som sa at det var gått av en bombe i Oslo, og at alle vinduene i regjeringsbygget var blåst ut. Vi regnet med det var noe overdrevet, men ba min mor holde oss oppdatert. Kom oss tilbake på hotellrommet og fulgte CNN og BBC da vi begynte å høre noe om Utøya. Satt oppe til kl 03 og hadde vekkerklokken på 08 igjenfor følge med. Etter vi våknet til de grufulle nyhetene lørdag var vi bare triste og i sjokk og med stort nyhetsbehov. Paris har ikke altfor mange kafeer med trådløst, så det ble noen timer på hotellrommet... "

- Vibeke Placht 38 år Vitebegjærlig

" Det var nest siste kvelden vår i Japan. Jeg var alene på hotellrommet, og fikk vite om bomben gjennom SMSer hjemmefra. Gikk på internett for å lese mer, før jeg dro ned på baren der de andre jeg reiste med var. Til og med japanerne i baren ble helt sjokkerte og sjekket japanske nettaviser der det allerede hadde kommet opp. Litt senere på natta (tidsforskjell) satt jeg på internett og så den første nyheten om at det skjedde noe på Utøya og at 4 stykker var skutt. Enda litt senere fikk jeg en melding fra en venninne på facebook om at hun hadde hørt et rykte om at det lå 30 døde ungdommer og fløt rundt øya, og sendte med et grusomt, usensurert flyfoto. Selv om jeg så bildet, greide jeg ikke å tro på at det var så mange som 30 døde, det måtte være feil.... "

- Maria 21 år Trist

" Var på Kringlan kjøpesenter på Island. Skulle få igjen Tax-Refund og da jentene i resepsjonen så det norske passet spurte de om jeg hadde hørt om bomben i Oslo. Jeg sa bare HÆÆÆ og så sa de noe om statsministerens kontor. Jeg gikk rett inn på netted med mobilen og fikk helt sjokk. Da jeg kom tilbake til hotellet og fikk hevet meg over gratis PC-en i resepsjnonen, hadde skytingen på Utøya begynt også. Da skjønte jeg ihvertfall ingenting! Resten av kvelden ble tilbrakt på hotellrommet klistra foran CNN International i en følelse av at 'dette kan da ikke skje i Norge'? "

- Kari M. Haug 46 år Forvirret

" Jeg satt på hotellrommet og skrudde på NRK, så hørte jeg at det hadde hvert en bombe i Oslo, så kom det video at det var en mann som snakka om skyting..og jeg trodde det var ved den gaten har var men jeg tok nok feil, så hørte jeg at folk ble skutt å drept på Utøya..og tenkte bare ''hva skjer nå?'' men det virket ganske stille i starten, men ble en øy under krig og et land i sorg. "

- Thomas Øiseth 16 år Forvirret

" Vi hadde nettopp vært på stranden en tur, da jeg og en kompis bestemte oss for å gå tilbake til hotellrommet for å slappe litt av fra varmen. Da vi 'sappet' gjennom kanalene så vi bilder på nrk som så ut som om de var fra Afghanistan, da vi plutselig så teksten under bildene 'Bombe i Oslo'. De bildene vi satt å så på var de første levende bildene fra regjeringskvartalet i Oslo. Dette var ca ett kvarter etter at bomben hadde gått av, vi skjønte null og niks og satt bare å så på hverandre. Det var helt sykt. Dagen etterpå når vi gikk i bargata i Ayia Napa ble vi møtt av flere skandinavere, Engelsk menn og innfødte som gikk med sørgebind for å minne de sårende. Det er noe jeg aldri kommer til å glemme "

- Thor Aleksander 19 år Forvirret

" Jeg var på ferie i Kristiansand, og var på hotellrommet da min bror ringte meg å ba meg sette på nyhetene. Jeg reagerte med vanntro, men så kom redselen. Redselen for hva som hadde skjedd,omfanget, om familien min i Oslo var ok, om det ville komme flere angrep, hvem var det som stod bak osv.Var vi under krig? Vi ble sittende på hotellrommet resten av den dagen i stedet for å gå i dyreparken, jeg måtte bare få med meg mer informasjon om hva som hadde skjedd. Og da skytingen begynte på Utøya, og antall drepte bare sted i antall, kom sjokket og den enorme tristheten. Resten av ferien ble preget av et tungt teppe av dysterhet og tristhet. Alle var stille og dempet. Det var et uvirkelig preg på hel tilværelsen, også i lang tid etterpå. "

- Maria Hagen 37 år Redd

" Sveipet innom tv på hotellrommet, plutselig så vi bilder av utbombede bygninger - med for oss uforståelig tekst under... men ett ord kjente vi igjen - Oslo. Var dette mulig, er det Oslo? "

- Kristin 33 år Forvirret

" Satt tilfeldigvis på hotellrommet på internett og fikk med hele historien. 'Hva følte du' har ikke den følelsen jeg satt med. Jeg lo faktisk litt ut av forvirring. En surrealistisk følese hvor media bidro sterkt til ytterligere forvirring. Senere koste vi oss med at Al-Qaeda tok på seg alt ansvar og stod bak, noe også media FREMHEVET, helt til de fant ut at det faktisk var det helt motsatte av denne type ekstremister. Hele dagen gikk egentlig med på å le av forskjellige media som skulle dekke saken på sin egen måte og hvordan ingen klarte å komme med noe produktivt! All støtte til Delta, de gjorde en god jobb. "

- Kenneth 22 år Trist

" Jeg husker godt hva jeg gjorde den 22. juli 2011. Gudmora mi feiret hennes bryllupet og jeg gjorde det samme. Men da jeg våknet på hotellrommet den 23. juli slå jeg på tv-en og så meldingen at en bombe gikk av i Oslo. Det første jeg tenkte var at det ikke kan være sant. Jeg var jo i Oslo en måned tidligere og alt var så fredelig og fint. Etter så jeg nyhetene på sveitsisk tv og der sa de at mange unge mennesker ble drept på Utøya. Jeg var trist, forvirret og følte meg til og med skyldig fordi jeg hadde feiret mens andre mennesker måtte dø. Nå, nesten ett år etter holder jeg den hjerteformede steinen i hånden jeg fikk på bryllupet den 22. juli 2011. Hvis jeg ser på den ene siden av steinen kommer minner om glede og lykke og, hvis jeg ser på den annen siden tenker jeg på de 77 som er borte men aldri glemt. Denne dagen lærte meg for nå og alltid at etter regnet kommer solskinn! "

- Cynthia Wiesendanger 24 år Trist

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )