HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "klokka"

Vis alle kommentarene

" Hørte det på nyhetene klokka 7 om morgenen, fremdeles i halvsøvne. Det var ufattelig. Det var hardt å være bosatt så langt hjemmefra når noe slikt skjer. "

- Kari 59 år Trist

" 23.7.2011 I dag tidlig. Skulle jeg ønske, var i går tidlig. Så de kunne ha blitt varslet. (Men tida har ikke farge) I går kveld. Skulle jeg ønske, var i går formiddag. (Men tida er ikke vår) I går klokka 18:35. Skulle jeg ønske, var i går klokka 16:54. Så vi kunne ha stoppet han. (I tide) Men tida angret ikke den svømte bare videre (I rødt) "

- Øyvind Teig 51 år Trist

" Jeg var på ferie i Nord Argentina hos min bestemor, den måneden, og fikk ikke vite om terrorhandlingen helt til kvelden omtrent klokka 17:00 på argentinsk tid (22:00 norsk tid).Fikk vite om den sørgelige nyheten fra en barndomsvenninne av min mor, som hadde sett det på tv. Før jeg fikk skrudd på tv for å se på nyheten, trodde jeg det var 'Al Qaeda' som hadde satt bomben. Men da fikk sett nyhetene, fikk jeg også vite om skudddramaet på Utøya, hendingene ble gjort av en landsmann. I Sør Amerika eller Argentina kom terror saken ganske sent, men fikk ringt til mine foreldre som var i Buenos Aires for å få vite noe mer om saken. Heldigvis så ble ingen nære slektninger eller familie eller venner skadd eller drept. Det var ikke så rart jeg ble litt forvirret med hendelsen jeg fikk vite med lange mellomrom og håpet på alt det beste for mitt fedreland og nasjon, der jeg ble født og oppvokst. "

- Jens Aldo Carrizo Nilsen 22 år Forvirret

" Var akkurat kommet fra idylliske Holmenes gård med barnas Riddu. Hørte om eksplosjonen og tenkte 'Dette overlever vi'. Så ble det bare verre og verre utover kvelden.. Ryktene flommet, og takket være NRKs folk fikk jeg pålitelig informasjon. Festivalen valgte å la Timbuktu gå på scenen som planlagt, og han ga oss håp og varme. Jeg la meg klokka åtte lørdag formiddag og fikk ikke sove før jeg hadde hørt kongen på radioen. Og uten Sørina med det store hjertet, hadde jeg ikke maktet å stå opp igjen. Om ei uke skal jeg høre Timbuktu igjen, vet at han tenker på Norge nå. "

- Ingrid 38 år Forvirret

" Kom fra en idyllisk dag med barnas Riddu på Holmenes gård litt over klokka fire. "

- Ingrid 38 år Forvirret

" Kona og jeg hadde vært hos en kompis på besøk for å få stelt og klippet hundene våre, vi hadde ikke på verken radio eller tv, og vi hørte først om eksplosjonen da vi skulle dra, og da var klokka eksakt 1700 og radioen i bilen stod på NRK P1, vi bare så på hverandre i vantro over hva vi akkurat hadde hørt, bombeeksplosjon i Oslo! Mens vi kjørte hjemover, kom det stadige oppdateringer og når meldingen om skytingen på Utøya kom passerte oss med fulle blålys, skjønte vi at noe var i gjære. Når vi kom hjem og slo på tv'en og så bildene fra regjeringskvartalet og de massive ødeleggelsene den hadde gjort og de stadige oppdateringene om skytinga på Utøya, gikk vi inn i en slags transe, det var helt uvirkelig at dette kunne skje i vårt fredelige land! "

- Øyvind Ramberg 47 år Forvirret

" Jeg var på vei til jobb da meldingene om eksplosjonen kom. Da visste man ikke verken skadeomfanget eller noen ting. Da jeg kom hjem fra jobb klokka 22.30 sto nyhetene på i stua hjemme. 'Minst ti drepte på Utøya' flimret over skjermen. Dagen etter ble ikke noe bedre. Jeg tenker fortsatt daglig på det som skjedde. "

- Kvinne 20 år Trist

" Akkurat hjemme igjen etter siste arbeidsdag før ferien. klokka var 15 40 og jeg sjekket nyhetene på nettet. Der sto det noe om en eksplosjon i regjeringskvartalet, muligens en gasslekasje. Så var det i gang. "

- Marianne 56 år Vitebegjærlig

" Var ferdig med ei travel vakt på sommerjobben klokka 16 og sjekket mobilen for første gang på flere timer. Der var det ei melding fra en venn som var på ferie i utlandet, hvor det sto 'hva faen er det som skjer i Oslo?' Skjønte ingenting, men da jeg satte meg i bilen og skrudde på radioen begynte jeg å forstå hva som hadde skjedd. Husker at jeg og mamma satt klistret til TV-en hele tiden og skiftet kontinuerlig mellom TV2 og NRK for å få med oss det aller siste fra Utøya, samtidig som jeg satt med mobilen i hånda og saumfarte Twitter for oppdateringer. Da jeg gikk og la meg i to-tiden var tallet fra Utøya på rundt 15, og jeg glemmer aldri da mamma vekket meg neste morgen og sa at det nå var snakk om over 80 stykker. Det føltes som om hjertet mitt faktisk stoppet opp. "

- Ingvild 24 år Forvirret

" klokka var noen minutter på halv fire, mobilen ringer. Det er eldstedatteren vår som bor i Oslo: 'Mamma, mamma, du må slå på TV'n, det har vært en eksplosjon her, jeg står i Storgata!!' I bakgrunnen hører jeg folk som roper og gråter, alarmer som går, sirener fra utrykningskjøretøy. 'Er du skadet?' spør jeg - hun svarer benektende. 'Bare kom deg ut av byen!'nesten kommanderer jeg henne. 'Bare kom deg vekk, det kan smelle flere ganger!' TV'n sto på resten av kvelden.Om morgenen kom vantroen, skrekken og den beksvarte sorgen. "

- Bente Riktor 54 år Trist

" Hadde akkurat tatt en lang kafelunsj med en kompis. Tok bilen siden det var møkkavær. Slo på radioen i bilen på veien hjem. Tour de France. I ettertid veit jeg at klokka da var ganske nøyaktig 15.25. Tenkte at jeg skulle se litt på Tour'en da jeg kom hjem. Slo på tv'en hjemme ot ble stående måpende midt på gulvet mens jeg forsøkte å begripe det jeg så og hørte. De neste to og et halvt døgnene sov jeg knapt, fulgte bare med på web og tv. Fikk allerede fredag kveld bekrefta at to av min datters bekjente var drept. Av henne selv som satt med venner på en hytte i kragerø og ble til 'Utøya-generasjonen' i løpet av et døgn. "

- Ed 43 år Vitebegjærlig

" Jeg var på landsiden fordi jeg klokken 16.00 hadde tatt ferga over for å handle brødmat til Opplandsdelegasjonen. Skulle ta ferga tilbake klokka 17.00, men rakk heldigvis ikke det! Mens vi ventet på ny ferge ble vi vitne til de grusomme hendelsene fra land. Jeg mistet mange gode kamerater den dagen, og savner dem veldig! "

- Morten Djupdal 21 år Trist

" Ny leilighet. Jeg fikk den! 22.7.11.: overtakelse og flytting. klokka 1515: siste lass - øl på verandaen. Takk for hjelpen. Skål, og sjekk den utsikten over byen'a! PANG! Hva faen skjer? "

- Peder Solvang 42 år Forvirret

" Jeg satt på trikken og var på vei hjem fra jobb. Som vanlig leste jeg de siste nyhetene på mobilen. Da var klokka ca 16:45 Da jeg kom hjem slo jeg på tv'en og logget inn på tvitter. Å lese alle meldingene som raste inn på tvitter om Oslo og senere Utøya, gav meg en følelse av avmakt og fortvilelse. Aldri før har en katastrofe kommet så nært og i real time som denne, via internett, tv og radio...Det var forferdelig. :-( "

- A.E.Johansen 38 år Redd

" Jeg og datteren min på 21 år hadde reist fra Gardermoen samme morgen. Hadde akkurat ankommet Pireus hvor vi skulle ta båt til Naxos neste morgen.klokka 16.00 norsk tid, ringte mannen min og fortalte hva som var skjedd. !5 min. ringte mammaen min , 84 år, og lurte på om vi var i sikkerhet. Kjæresten til sønnen min jobber i Kongens gate, så jeg var ganske bekymret.Resten av dagen / kvelden ble tilbrakt foran PC på hotellet.Kommer aldri til å glemme hvor jeg var, hva jeg gjorde og datteren min sine reaksjoner. Helt uvirkelig. "

- Tora Stølan 59 år Forvirret

" Jeg var akkurat ferdig på siste jobbedag før ferien klokka fire. Mannen min henta meg, og det første han sa da jeg kom inn i bilen var 'Det har vært en kjempeeksplosjon i Oslo, noen har blåst bort halve regjeingskvartalet' Vi dro hjem og fulgte med på TV samtidig som vi prøvde å skåne vår yngste datter fra det som hadde hendt. Da meldingene kom om skyting på Utøya ble jeg mer redd. Mine to eldste barn (ungdommer) var på musikkleir i Telemark og var trygge der. Jeg tenkte mye på de som hadde sine barn på Utøya og som måtte være forferdelig redde, og hvor grusomt de måtte ha det! "

- Irene 47 år Trist

" Jeg hadde akkurat sagt hadet til ei venninne som hadde besøkt meg på campingen og satte på pc'en for å lese nyheter. Headlineren var 'Eksplosjon i Oslo'. Da var klokka rett over halv 4. Litt etter kom en ny overskrift, nemlig 'Skyting på Utøya'. Jeg satt limt fast til pc og radio resten av dagen og kvelden og husker jeg våknet opp til 7-nyhetene og hørte det var cirka 80 døde, da sank hjertet mitt ned til magen. "

- Nina 49 år Trist

" Var på moltetur i Forremarka. Da vi kom til bilen og slo på radioen hørte vi om bombing og skyting. klokka var da ca 1830. Jeg skjønte ikke hva det var som skjedde. Vi kjørte heim og så på tv. Jeg var helt sjokka, og lørdags morgen da vi slo på tv og hørte alle som var døde var helt forferdelig. Jeg tror det er den værste dagen i mitt liv, jeg gjorde ingenting måtte bare følge med på tv. Tenkte veldig på de som var involvert. "

- Klara Albrektsen 64 år Forvirret

" Jeg var på jobben da,da klokka var rundt 5-6 var alle kunder vekk, så begynte jeg å lure så gikk jeg til nabobutikk, og spurte hva det var, så sa ho at det har skjedd en bombeaksjon i oslo så ble jeg sjokkert og forvirret, og når jeg var ferdig på jobb og kom hjem så så jeg på tv at d var en skyte massakre :/ jeg ble selvfølgelig trist "

- Chopper 19 år Forvirret

" Var på fjellferie på Beitostølen og handlet på Spar da en i reisefølget sendte SMS 'eksplosjon i Oslo, ekstra nyhetssending klokka fire' Da jeg forsto hva som var skjedd i Oslo og hva som etterhvert utspant seg på Utøya tenkte jeg at dette kan ikke være sant.. dette må være et mareritt! "

- Kristin-Micaela 40 år Forvirret

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )