"
Hadde gåt tidlig hjem fra jobb, da det var så stille. Var på vei inn i leiligheten min da det smalt. Jeg så umiddelbart på klokken får å sikre meg tide. Det hørtes ut som om det var et skudd like i nærheten. Det har jeg aldri hørt før. "
-
Tiril Grung
50 år
Forvirret
"
klokken var 16.30. Var inne på Audhild Viken butikken i Førde for se på en Oleana-jakke jeg ønsket meg til 50-årsdagen min senere på året. Husker jeg tenkte: Så har det skjedd her også, som i NY,London, som i Madrid. Så var det 'bare' begynnelsen... "
-
Ingunn-Elise
50 år
Forvirret
"
Vi var en gjeng på stranden, badet og koste oss. Så fikk jeg plutselig en vond følelse i magen, og ble veldig bekymret for ei venninne om at ikke alt var bra hjemme i Oslo. Jeg ringte og meldte henne, men fikk ikke svar. Til slutt meldte jeg mannen hennes. Han svarte at de ikke hadde vært i nærheten av eksplosjonen, med tanke på at jeg visste om bomben i Oslo - da var klokken ca kvart på fire. Vi ble redde alle som var på turen, meldte og ringte til venner og familie. Alle hadde det heldigvis bra. På hotellet i Roma samme ettermiddag ble vi sittende å se det som lignet krigsbilder på CNN, men det var fra fra Oslo, vårt lille Oslo.. Også stadig stigende dødstall fra Utøya.. Med engang jeg kom til Oslo neste kveld, ruslet jeg ned til folkehavet utenfor Domkirken. "
-
Randi
33 år
Redd
"
Var på hytta i den vakre norske fjellheimen sammen med min beste veninne. Vi hadde kommet hjem fra en liten tur og satte oss i hver vår seng og leste bok, samtidig som vi hørte på radio. klokken ti på halv fire kom det en ekstra nyhetssendign som fortalte oss at det hadde vært en eksplosjon i Oslo sentrum. Unge som vi var, og fromdeles er, tenkte vi begge to at det måtte ha vært en gass- eksplosjon. Timene gikk og vi fikk vite om frykteligheten som var skjedd så langt unna, men somtidig så nært. Aldri før har stillheten i fjellet vært så stille. Aldri før har jeg følt meg så maktesløs som jeg gjorde da vi våket dagen etter. Aldri vil jeg glemme "
-
Veslemøy
21 år
Forvirret
"
Jeg satt i stua sammen med mamma og pappa, og hjemme pleier det som regel alltid å være nyheter på. Vi fikk med oss eksplosjonen i Oslo og satt på hver våres pc. Senere da klokken nærmet seg 18:00 ringte min bror til pappa og fortalte at han gjemte seg i vannkanten på Utøya. Jeg satt på rommet mitt i det øyeblikket der, men da jeg gikk ned så fortalte mamma og pappa meg om samtalen de hadde hatt med Torjus(broren min)... Jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle reagere, jeg var forvirret og redd. Han hadde sagt 'Pappa, pappa! De skyter på oss! hva skal vi gjøre. hva skal vi gjøre?'... Etter det kom farmor og farfar for å passe på meg, sånn at mamma og pappa kunne reise opp til Sundvolden.. "
-
Maren Blattmann
17 år
Forvirret
"
Jeg og familien hørte først om hendelsene da vi slo på TVen for å se nyhetene klokken 21. Frem til da hadde vi opplevd Firenze; det var en varm sommerdag . Nå forbinder jeg Firenze med redsel, frykt og lamslåtthet. "
-
Elena
18 år
Redd
"
Var nettopp kommet hjem fra en begravelse til en god venn,samtidig som det var 1års dag formin egen mors død..Fikk en tlf.fra en som jobbet i Regjeringskvartalet,han fikk sagt god-dag..og da smalt det.Hos meg var klokken 15.24.6 "
-
Hilde Fjeldsgaard
64 år
Forvirret
"
Gikk gjennom Oslo S, så på tavlen at klokken var 15.24, og var på vei ned til T-banen da det smalt. Det ristet i hele taket. En dame jeg gikk forbi stoppet opp og sa 'det hørtes ut som en eksplosjon!'. Jeg tenkte at det ikke kunne stemme, og det var først da jeg satte meg ned på t-banen og en av de i samme sittegruppe ringte familien og sa det hadde vært en bombe ved VG-bygget at jeg begynte å tenke over det som hadde skjedd. "
-
Ingrid
22 år
Forvirret
"
Dro ut med båten til Utøya klokken 16.00. Skulle holdt foredrag på Utøya fra klokken 17 - 18.00. Foredraget ble naturligvis avlyst på grunn av bomben i Oslo. Min sønn som også var på Utøya og jeg dro fra øya med en båt som gikk til land like før klokken 17.00 Passerte det vi trodde var en bevæpnet politimann på kaien. Vi kjørte fra kaien samtidig som båten la fra land tilbake til utøya, med den falske politimannen ombord. "
-
Are Tomasgard
43 år
Sint
"
Jeg lettet fra Gardermoen ca. 15.12 og fløy antakelig over Oslo da det smalt. Da jeg landet på Sola litt på klokken 16 hørte jeg at det hadde vært en eksplosjon i hovedstaden. Antok at det var en gasstank eller noe. "
-
Nina
45 år
Vitebegjærlig
"
Husker jeg satt hjemme og så Tour de France etter en kort dag på jobb, med broren og faren min, da bryter Johan Kaggestad plutselig inn og forteller om en stor eksplosjon i Oslo. Vi reiste på ferie dagen etter og husker jeg ikke fikk sove før rundt 05:00 og vi reiste klokken 06:00.
Da vi kom frem til Åland ble vi kjent med en ung politiker som lagde minnes-markering midt i Mariehamn, Åland... Takk, Jannick Svennson... "
-
Anders
19 år
Forvirret
"
Stod i en lang passkontroll etter å ha landet etter en lang ferie og flydd fra Los Angeles litt etter klokken 16. Lettere jet lagged dro jeg som mange andre opp iPhonen, og så de første overskriftene. Tenkte ikke så mye over det annet enn at det sikkert var en gasseksplosjon. I bilen på vei hjem ble jeg fortalt at det var terror, og at det var omkomne. Da kom den vonde følelsen i kroppen, og forvirringen ble bare større utover kvelden. Kunne heller ikke dra hjem fordi vi bodde for nærme regjeringskvartalet, og måtte overnatte utenfore byen. Dagen etter var svært tung for meg og alle andre i en nasjon i sorg. "
-
Elise
25 år
Vitebegjærlig
"
Gikk nygift rundt i gatene i Paris og handlet. Ble oppringt av moren til min manns barn, som sa at det var gått av en bombe i Oslo, og at alle vinduene i regjeringsbygget var blåst ut. Vi regnet med det var noe overdrevet, men ba min mor holde oss oppdatert. Kom oss tilbake på hotellrommet og fulgte CNN og BBC da vi begynte å høre noe om Utøya. Satt oppe til kl 03 og hadde vekkerklokken på 08 igjenfor følge med. Etter vi våknet til de grufulle nyhetene lørdag var vi bare triste og i sjokk og med stort nyhetsbehov. Paris har ikke altfor mange kafeer med trådløst, så det ble noen timer på hotellrommet... "
-
Vibeke Placht
38 år
Vitebegjærlig
"
Jobbet med nedtagning av scenen til Grøn Koncert som frivillig for Muskelsvindfonden. klokken var øs pøs om kvelden, og fikk tekstmelding fra min onkel om at alt var vel med kusinen min som var på jobb i Grubbegata da bomben sprengtes. Først neste morgen, mens vi stilte opp scenen igjen i Næstved, fikk jeg vite at det var skjedd noe langt verre enn det. "
-
Jon Lennart Beck
44 år
Trist
"
Hadde akkurat kommet tilbake til Norge etter tre måneder i Latvia. klokken var 21.00 og jeg visste ingenting. Fikk nyheten av broren til kjæresten min på flyplassen. Han visste kun om bomben og at det ''hadde vært noe skyting''. Vi hørte på radioen hele veien hjem til Sotra. Vi reagerte alle med sjokk og vantro. Tenkte ikke på evt. sammenheng mellom de to hendelsene. "
-
Gunnstein Husa
29 år
Vitebegjærlig
"
Hadde vært på nattevakt, så ble vekt av broren min like før klokken 16. Forstod ingenting da jeg så på tv-bildene fra Oslo. Enda verre var det da jeg på ny nattevakt neste natt fikk det oppdaterte tallet over antallet døde på Utøya. Forferdelig. "
-
Øivind
22 år
Trist
"
Satt først på ferga over til Bodø fra Moskenes, da jeg hørte om høyblokka. Og da jeg hørte om det utenkelige på Utøya satt jeg i telefonen med min beste venninne, og pappa kom bort til meg med telefonen sin, der han satt og leste nyheter om det som hadde skjedd.
'Skyting på Utøya' husker jeg at det sto. 'DET SKAL JEG LESA' Skreik jeg ganske høyt, i og med at jeg hadde planer om å dra til Utøya og være der, men ble dratt med til det avsidesliggende Lofoten. Det tok tid før det gikk opp for meg hva jeg nettopp hadde lest. Og da sa jeg at jeg bare måtte legge på til bestevenninnen min, pga at jeg hadde en annen god venninne på Utøya.
Helt frem til klokken var halv tolv på kvelden satt jeg og var bekymret, klarte ikke å fokusere på noe som helst. Men da jeg endelig fikk meldingen om at hun var i live, DA var jeg glad og klarte å slappe av. "
-
Mariann
16 år
Redd
"
Jeg var på landsiden fordi jeg klokken 16.00 hadde tatt ferga over for å handle brødmat til Opplandsdelegasjonen. Skulle ta ferga tilbake klokka 17.00, men rakk heldigvis ikke det! Mens vi ventet på ny ferge ble vi vitne til de grusomme hendelsene fra land. Jeg mistet mange gode kamerater den dagen, og savner dem veldig! "
-
Morten Djupdal
21 år
Trist
"
Hadde tatt sommerferie klokken 12 etter tidligvakt. Hørte de første antydningene til at noe var i gjære i Oslo da jeg ventet på Gamlebyferga. "
-
Rune
42 år
Sint
"
Rundt klokken 19 fikk jeg vite hva som foregikk fordi søskene mine skrudde på TVen og der var en ekstra nyhetsending. Jeg skjønte ikke med en gang hva som hendte, skyting? Utøya? Det kunne ikke være sant? Jeg skulle egentlig til Utøya selv, men avlyste det to uker før leieren begynte. Jeg sjekket mobilen som var tom for strøm, da jeg fikk ladet den så jeg at mange hadde prøvd å få tak i meg, siden ikke alle visste om jeg var på Utøya eller ikke. På facebook tok jeg kontakt med så mange som mulig for å finne ut hva som hendte. Jeg satt på facebook i flere døgn i strekk, nesten uten å få sove, for å finne ut hvordan det gikk med venner og kjente. "
Alle kommentarer som inneholder ordet "klokken"
Vis alle kommentarene" Hadde gåt tidlig hjem fra jobb, da det var så stille. Var på vei inn i leiligheten min da det smalt. Jeg så umiddelbart på klokken får å sikre meg tide. Det hørtes ut som om det var et skudd like i nærheten. Det har jeg aldri hørt før. "
- Tiril Grung 50 år Forvirret" klokken var 16.30. Var inne på Audhild Viken butikken i Førde for se på en Oleana-jakke jeg ønsket meg til 50-årsdagen min senere på året. Husker jeg tenkte: Så har det skjedd her også, som i NY,London, som i Madrid. Så var det 'bare' begynnelsen... "
- Ingunn-Elise 50 år Forvirret" Vi var en gjeng på stranden, badet og koste oss. Så fikk jeg plutselig en vond følelse i magen, og ble veldig bekymret for ei venninne om at ikke alt var bra hjemme i Oslo. Jeg ringte og meldte henne, men fikk ikke svar. Til slutt meldte jeg mannen hennes. Han svarte at de ikke hadde vært i nærheten av eksplosjonen, med tanke på at jeg visste om bomben i Oslo - da var klokken ca kvart på fire. Vi ble redde alle som var på turen, meldte og ringte til venner og familie. Alle hadde det heldigvis bra. På hotellet i Roma samme ettermiddag ble vi sittende å se det som lignet krigsbilder på CNN, men det var fra fra Oslo, vårt lille Oslo.. Også stadig stigende dødstall fra Utøya.. Med engang jeg kom til Oslo neste kveld, ruslet jeg ned til folkehavet utenfor Domkirken. "
- Randi 33 år Redd" Var på hytta i den vakre norske fjellheimen sammen med min beste veninne. Vi hadde kommet hjem fra en liten tur og satte oss i hver vår seng og leste bok, samtidig som vi hørte på radio. klokken ti på halv fire kom det en ekstra nyhetssendign som fortalte oss at det hadde vært en eksplosjon i Oslo sentrum. Unge som vi var, og fromdeles er, tenkte vi begge to at det måtte ha vært en gass- eksplosjon. Timene gikk og vi fikk vite om frykteligheten som var skjedd så langt unna, men somtidig så nært. Aldri før har stillheten i fjellet vært så stille. Aldri før har jeg følt meg så maktesløs som jeg gjorde da vi våket dagen etter. Aldri vil jeg glemme "
- Veslemøy 21 år Forvirret" Jeg satt i stua sammen med mamma og pappa, og hjemme pleier det som regel alltid å være nyheter på. Vi fikk med oss eksplosjonen i Oslo og satt på hver våres pc. Senere da klokken nærmet seg 18:00 ringte min bror til pappa og fortalte at han gjemte seg i vannkanten på Utøya. Jeg satt på rommet mitt i det øyeblikket der, men da jeg gikk ned så fortalte mamma og pappa meg om samtalen de hadde hatt med Torjus(broren min)... Jeg skjønte ikke helt hvordan jeg skulle reagere, jeg var forvirret og redd. Han hadde sagt 'Pappa, pappa! De skyter på oss! hva skal vi gjøre. hva skal vi gjøre?'... Etter det kom farmor og farfar for å passe på meg, sånn at mamma og pappa kunne reise opp til Sundvolden.. "
- Maren Blattmann 17 år Forvirret" Jeg og familien hørte først om hendelsene da vi slo på TVen for å se nyhetene klokken 21. Frem til da hadde vi opplevd Firenze; det var en varm sommerdag . Nå forbinder jeg Firenze med redsel, frykt og lamslåtthet. "
- Elena 18 år Redd" Var nettopp kommet hjem fra en begravelse til en god venn,samtidig som det var 1års dag formin egen mors død..Fikk en tlf.fra en som jobbet i Regjeringskvartalet,han fikk sagt god-dag..og da smalt det.Hos meg var klokken 15.24.6 "
- Hilde Fjeldsgaard 64 år Forvirret" Gikk gjennom Oslo S, så på tavlen at klokken var 15.24, og var på vei ned til T-banen da det smalt. Det ristet i hele taket. En dame jeg gikk forbi stoppet opp og sa 'det hørtes ut som en eksplosjon!'. Jeg tenkte at det ikke kunne stemme, og det var først da jeg satte meg ned på t-banen og en av de i samme sittegruppe ringte familien og sa det hadde vært en bombe ved VG-bygget at jeg begynte å tenke over det som hadde skjedd. "
- Ingrid 22 år Forvirret" Dro ut med båten til Utøya klokken 16.00. Skulle holdt foredrag på Utøya fra klokken 17 - 18.00. Foredraget ble naturligvis avlyst på grunn av bomben i Oslo. Min sønn som også var på Utøya og jeg dro fra øya med en båt som gikk til land like før klokken 17.00 Passerte det vi trodde var en bevæpnet politimann på kaien. Vi kjørte fra kaien samtidig som båten la fra land tilbake til utøya, med den falske politimannen ombord. "
- Are Tomasgard 43 år Sint" Jeg lettet fra Gardermoen ca. 15.12 og fløy antakelig over Oslo da det smalt. Da jeg landet på Sola litt på klokken 16 hørte jeg at det hadde vært en eksplosjon i hovedstaden. Antok at det var en gasstank eller noe. "
- Nina 45 år Vitebegjærlig" Husker jeg satt hjemme og så Tour de France etter en kort dag på jobb, med broren og faren min, da bryter Johan Kaggestad plutselig inn og forteller om en stor eksplosjon i Oslo. Vi reiste på ferie dagen etter og husker jeg ikke fikk sove før rundt 05:00 og vi reiste klokken 06:00. Da vi kom frem til Åland ble vi kjent med en ung politiker som lagde minnes-markering midt i Mariehamn, Åland... Takk, Jannick Svennson... "
- Anders 19 år Forvirret" Stod i en lang passkontroll etter å ha landet etter en lang ferie og flydd fra Los Angeles litt etter klokken 16. Lettere jet lagged dro jeg som mange andre opp iPhonen, og så de første overskriftene. Tenkte ikke så mye over det annet enn at det sikkert var en gasseksplosjon. I bilen på vei hjem ble jeg fortalt at det var terror, og at det var omkomne. Da kom den vonde følelsen i kroppen, og forvirringen ble bare større utover kvelden. Kunne heller ikke dra hjem fordi vi bodde for nærme regjeringskvartalet, og måtte overnatte utenfore byen. Dagen etter var svært tung for meg og alle andre i en nasjon i sorg. "
- Elise 25 år Vitebegjærlig" Gikk nygift rundt i gatene i Paris og handlet. Ble oppringt av moren til min manns barn, som sa at det var gått av en bombe i Oslo, og at alle vinduene i regjeringsbygget var blåst ut. Vi regnet med det var noe overdrevet, men ba min mor holde oss oppdatert. Kom oss tilbake på hotellrommet og fulgte CNN og BBC da vi begynte å høre noe om Utøya. Satt oppe til kl 03 og hadde vekkerklokken på 08 igjenfor følge med. Etter vi våknet til de grufulle nyhetene lørdag var vi bare triste og i sjokk og med stort nyhetsbehov. Paris har ikke altfor mange kafeer med trådløst, så det ble noen timer på hotellrommet... "
- Vibeke Placht 38 år Vitebegjærlig" Jobbet med nedtagning av scenen til Grøn Koncert som frivillig for Muskelsvindfonden. klokken var øs pøs om kvelden, og fikk tekstmelding fra min onkel om at alt var vel med kusinen min som var på jobb i Grubbegata da bomben sprengtes. Først neste morgen, mens vi stilte opp scenen igjen i Næstved, fikk jeg vite at det var skjedd noe langt verre enn det. "
- Jon Lennart Beck 44 år Trist" Hadde akkurat kommet tilbake til Norge etter tre måneder i Latvia. klokken var 21.00 og jeg visste ingenting. Fikk nyheten av broren til kjæresten min på flyplassen. Han visste kun om bomben og at det ''hadde vært noe skyting''. Vi hørte på radioen hele veien hjem til Sotra. Vi reagerte alle med sjokk og vantro. Tenkte ikke på evt. sammenheng mellom de to hendelsene. "
- Gunnstein Husa 29 år Vitebegjærlig" Hadde vært på nattevakt, så ble vekt av broren min like før klokken 16. Forstod ingenting da jeg så på tv-bildene fra Oslo. Enda verre var det da jeg på ny nattevakt neste natt fikk det oppdaterte tallet over antallet døde på Utøya. Forferdelig. "
- Øivind 22 år Trist" Satt først på ferga over til Bodø fra Moskenes, da jeg hørte om høyblokka. Og da jeg hørte om det utenkelige på Utøya satt jeg i telefonen med min beste venninne, og pappa kom bort til meg med telefonen sin, der han satt og leste nyheter om det som hadde skjedd. 'Skyting på Utøya' husker jeg at det sto. 'DET SKAL JEG LESA' Skreik jeg ganske høyt, i og med at jeg hadde planer om å dra til Utøya og være der, men ble dratt med til det avsidesliggende Lofoten. Det tok tid før det gikk opp for meg hva jeg nettopp hadde lest. Og da sa jeg at jeg bare måtte legge på til bestevenninnen min, pga at jeg hadde en annen god venninne på Utøya. Helt frem til klokken var halv tolv på kvelden satt jeg og var bekymret, klarte ikke å fokusere på noe som helst. Men da jeg endelig fikk meldingen om at hun var i live, DA var jeg glad og klarte å slappe av. "
- Mariann 16 år Redd" Jeg var på landsiden fordi jeg klokken 16.00 hadde tatt ferga over for å handle brødmat til Opplandsdelegasjonen. Skulle ta ferga tilbake klokka 17.00, men rakk heldigvis ikke det! Mens vi ventet på ny ferge ble vi vitne til de grusomme hendelsene fra land. Jeg mistet mange gode kamerater den dagen, og savner dem veldig! "
- Morten Djupdal 21 år Trist" Hadde tatt sommerferie klokken 12 etter tidligvakt. Hørte de første antydningene til at noe var i gjære i Oslo da jeg ventet på Gamlebyferga. "
- Rune 42 år Sint" Rundt klokken 19 fikk jeg vite hva som foregikk fordi søskene mine skrudde på TVen og der var en ekstra nyhetsending. Jeg skjønte ikke med en gang hva som hendte, skyting? Utøya? Det kunne ikke være sant? Jeg skulle egentlig til Utøya selv, men avlyste det to uker før leieren begynte. Jeg sjekket mobilen som var tom for strøm, da jeg fikk ladet den så jeg at mange hadde prøvd å få tak i meg, siden ikke alle visste om jeg var på Utøya eller ikke. På facebook tok jeg kontakt med så mange som mulig for å finne ut hva som hendte. Jeg satt på facebook i flere døgn i strekk, nesten uten å få sove, for å finne ut hvordan det gikk med venner og kjente. "
- Alf 20 år ReddAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )