"
kona og jeg hadde vært hos en kompis på besøk for å få stelt og klippet hundene våre, vi hadde ikke på verken radio eller tv, og vi hørte først om eksplosjonen da vi skulle dra, og da var klokka eksakt 1700 og radioen i bilen stod på NRK P1, vi bare så på hverandre i vantro over hva vi akkurat hadde hørt, bombeeksplosjon i Oslo! Mens vi kjørte hjemover, kom det stadige oppdateringer og når meldingen om skytingen på Utøya kom passerte oss med fulle blålys, skjønte vi at noe var i gjære. Når vi kom hjem og slo på tv'en og så bildene fra regjeringskvartalet og de massive ødeleggelsene den hadde gjort og de stadige oppdateringene om skytinga på Utøya, gikk vi inn i en slags transe, det var helt uvirkelig at dette kunne skje i vårt fredelige land! "
-
Øyvind Ramberg
47 år
Forvirret
"
På vei hjem etter siste arbeidsdag før ferien, snakker med kona da det smeller så det rister i gulvet hjemme på Gjettum, 15 km. i luftlinje fra Regjeringskvartalet. Like etter meldte P4 om en eksplosjon i Oslo. Sjekket med NRK men der var det ikke et pip om noe før lenge etterpå. Sprøtt å tenke på at Breivik var enten rett foran eller bak meg i trafikken da. "
-
Terje
42 år
Vitebegjærlig
"
Satt på kontoret. Vi både høyrde smellet og kjende noko av det som må ha vore trykket. Gikk ein runde for å sjå ut av alle vindauga, men ingenting var å sjå. Så ringde ein kollega som sat hos frisøren i operapassasjen, og redsla var eit faktum. Kom oss snart kvart til vårt. kona og borna hadde det bra. Kasta opp morgonen den 23.juli då eg høyrde dødstala. "
-
Tormod Mikalsen Nedreberg
30 år
Vitebegjærlig
"
Jobbet på sykehjemmet da de viste bilder fra Oslo på tv. Selv om jeg har spassert Grubbegata mange ganger kjente jeg ikke igjen stedet. En kollega fortalte det var i Oslo og jeg kunne ikke forstå at slikt kunne skje. Jeg var både sint og trist. Fikk et øyeblikks panikk da jeg kom på at far og stemor bor 10 min gange fra Regjeringskvartalet. Lettelsen var stor når de tok tlf. Pg fortalte alt var bra. Etter hvert kom meldinger om skyting på sommerleir og antall ofre var til å begynne med ikke flere enn man kunne telle på en hånd, men når jeg så alle ambulansene som kjørte til Utvika fikk jeg en ekkel følelse da jeg skjønte at det gjaldt mange flere ofre. Jeg og kona satt oppe hele natta og fulgte med på nyheter og nettaviser. Sjokket var stort da det ble sagt 80 ofre "
-
Anders Bøthun
29 år
Trist
"
Var på tur, på et av verdens mest fredelige steder, oppunder Aursjøvola øst for Sølen, med 2 av ungene. Ikke et menneske å se i kilometers omkrets. Hadde fyrt opp stormkjøkkenet og akkurat servert grillpølser med blåbær i lompe da kona ringte fra Torggata. Hun var nær blitt blåst av sykkelen og var rimelig stressa. Hun er dansk, og resten av dagen rapporterte hun direkte i dansk radio og tv, mens vi dro tilbake til hytteradioen og forsøkte å følge med i kaoset. Jeg følte meg utrolig langt fra dramaet kona skildret i byen. "
-
Ole
52 år
Forvirret
"
Satte meg i bilen for å dra til Trondheim på ferie. Slo på radioen og trodde jeg hørte et hørespill. Reportern gikk omkring ved regjeringskvartalet og beskrev det han så, en krigssone. Forsto at dette var virkelig og tenkte først med gru på at nå blir det verre å være muslim i Norge. Plukket opp kona i Tønsberg. Da vi hadde passert Oslo, kom det rapport om at det var en politimann som løsnet skudd på Utøya. Trodde det var noen som overreagerte eller at det var en missforståelse. Lyttet til radio og fulgte med på nettet hele veien til Trondheim. Det var uvirkelig. Da vi la oss, trodde man at det var et titall omkomne. Om morgenen 23. juli rapporterte mediene at dødstallene var opp mot 100. Grufullt. "
-
Johannes de Vries
56 år
Trist
"
På veg hjem fra ferie med datteren min på 15. Visste at kona mi var i byen kl 1530. Prøvde å ringe henne med en gang. Tenkte først ekstrem islam, men før jeg hadde tenkt det ferdig gikk tanken til nynasister. Tenkte på 1 mai bombing og hadelandsdrapen. Vi hørte på radioen nedover. Når beskjeden om Utøya kom ble det hele totalt uforståelig. "
-
Jon
48 år
Forvirret
"
kjøpte barnevogn til tvillingene vi ventett. Smalt noe skikkelig. Trode det hadde vært en bil ulykke eller noe utenfor. løp ut og så ingen ting annet enn andre forrvirede folk. løp ned mot regjeringskvartalet og så hva som hadde skjed der. Snudde på helene og løp opp til kona og dro rett hjem. "
-
Kim Ulvin
30 år
Forvirret
"
Jeg så på nyhetene på tv. Trodde det var en avansert øvelse. Ringte kona som var sikker på at det var alvor (bare regjeringseksplosjonen var nevnt)Forsto alvoret. "
-
Arne K
64 år
Trist
"
ørte et skarpt smell som ikke kunne være torden. Bikkja bjeffa. Etter noen minutter så jeg en røyksky over Ekebergåsen. Så ringte kona og sa at hun og sønnen min (11) ville hentes, de var i sentrum og det hadde begynt å komme gråtende mennesker. Da dro jeg og henta dem på sjøsiden av Sentralbanestasjonen. På vei ned hørte jeg på radioen at man begynte å snakke om bombe. "
-
Ketil
49 år
Vitebegjærlig
"
Kom fra sykkeltur da kona ropte at det hadde vært bombing i Oslo og at jeg måtte komme og se på TV. Det hele ble mer og mer uvirkelig utover kvelden og natta. Tilbrakte hele helga ved TV'n med NRK, BBC og CNN. Og så viste det seg at det bare var en forskrudd tufs som var skyld i hele greia. Blir forbanna og oppgitt over all oppmerksomheten han får. "
-
Ole Edgar
57 år
Sint
"
Jeg satt på jobb, men fikk melding om en eksplosjon i regjeringskvartalet. Ble bekymret for kona, som sa hun skulle på biblioteket, så jeg dro hjem umiddelbart samtidig som jeg ringte henne. Hun hadde heldigvis ikke dratt enda.
Etter hvert som omfanget ble klart, fulgte vi alle med på NRK, BBC og Al Jazeeras nettsendinger for å få mer informasjon. "
-
Lars
35 år
Vitebegjærlig
"
Pakket bilen til ferie, og kona kørte kollega Erik Engen rapportere fra Oslo sentrum, og jeg sprang inn og slo på TVen, og min første tanke var 'dette lignet på Oklahomabomben'...Fortalte det som var skjedd til ungene dagen etter, når vi visste hva som hadde skjedd, og gjerningsmannen tatt. Sjokket over å våkne til omfanget av det som skjedde på Utøya, som jeg var på som AUF-ungdom for litt over tjue årsiden glemmer jeg aldri, dessverre ;-( "
-
Bjørn
45 år
Vitebegjærlig
"
Satt og surfet på nettet. Så dukket nyheten opp om eksplosjon i Regjeringskvartalet. kona var på kjøkkenet og jeg sa vi måtte sette på TV. Det første som streifet meg var gasseksplosjon. Så kom det en mail med bilde fra en kamerat i Oslo av eksplosjonen. Tatt fra 9 etg på Tøyen. Både kona og jeg satt å fulgte med på TV til sent på natt. Det ble verre og verre. Utrolig trist. "
-
Bjørn Olav
48 år
Vitebegjærlig
"
Jeg var hjemme med barna etter å ha vært på besøk på dagtid. kona mi kom hjem. Jeg så da hun gikk over plenen at noe var forferdelig galt. Hun bad meg om å skru på nyhetene straks. Da jeg gjorde det så jeg kaosartede bilder på NRK av et sentrum som ikke var til å kjenne igjen. Alt var langt utenfor alle skjemaer jeg hadde for hva som kunne skje i Oslo. Redselen kom først. Redselen for om noen jeg kjente, særlig min far som jobber i sentrum, kunne være skadet. Forvirringen og behovet for mer informasjon meldte seg samtidig. Så snart det var klart at det var et angrep og ikke et uhell, kom også sinnet. Men det var, og har hele tiden vært, fortvilelsen, sjokket og sorgen som er følelsene og minnene fra 22.juli. "
-
Kjetil Kleveland
36 år
Redd
"
Jeg og en kamerat var i oslo ca 1 1/2 time før og parkerte i Grubbegata ikke langt fra butikkene vi shoppet i og veldig kort hold fra bomba.
VI dro fra grubbegata ca 40 min før det smalt.. Da vi passerte Sande ringte kona til kameraten min og lurte på hvordan det gikk med oss fordi hun visste at vi var i Oslo..Hadde vi tatt oss god tid og snakket med betjeningen i butikken om litt av vert så hadde vi vært rett oppi det.
Hadde forøvrig 2 kjendte somjobbet ved jernbanen på oslo S i en lift som det heldighvis gikk bra med..
V ble litt redde, men mest lettet over at alle kjendte kom velberget fra Osloopholdet akkurat den dagen.
"
-
Øyvind R
37 år
Redd
"
Så siste etappe av Tour de France mens jeg gjorde klar debattsidene til Dagsavisen. Kastet meg bak pulten da det smalt og vinduene i redaksjonslokalene ble blåst inn. Vi evakuerte og så kaoset i gatene. Jeg ringte kona og foreldrene mine før vi begynte å lage en ny utgave av avisen. "
-
Halvor Finess Tretvoll
32 år
Vitebegjærlig
"
Jeg og kona var på vei til Sverige for å handle da nyheten kom på radioen. I og med at jeg er journalist vurderte jeg faktisk å snu. Men så kom meldingen om at det kanskje var en gasseksplosjon så vi forsette turen vår. Sjokket ble derfor stort da vi hørte om dette forferdelige på vei hjem. Vi bor i Kongsvinger og vi fulgte hvert minutt på radio og tv. "
-
Ole-Johnny Myhrvold
55 år
Forvirret
"
Jeg var der med kona. Vi tok bilder da hørt vi en lyde:Boom. "
Alle kommentarer som inneholder ordet "kona"
Vis alle kommentarene" kona og jeg hadde vært hos en kompis på besøk for å få stelt og klippet hundene våre, vi hadde ikke på verken radio eller tv, og vi hørte først om eksplosjonen da vi skulle dra, og da var klokka eksakt 1700 og radioen i bilen stod på NRK P1, vi bare så på hverandre i vantro over hva vi akkurat hadde hørt, bombeeksplosjon i Oslo! Mens vi kjørte hjemover, kom det stadige oppdateringer og når meldingen om skytingen på Utøya kom passerte oss med fulle blålys, skjønte vi at noe var i gjære. Når vi kom hjem og slo på tv'en og så bildene fra regjeringskvartalet og de massive ødeleggelsene den hadde gjort og de stadige oppdateringene om skytinga på Utøya, gikk vi inn i en slags transe, det var helt uvirkelig at dette kunne skje i vårt fredelige land! "
- Øyvind Ramberg 47 år Forvirret" På vei hjem etter siste arbeidsdag før ferien, snakker med kona da det smeller så det rister i gulvet hjemme på Gjettum, 15 km. i luftlinje fra Regjeringskvartalet. Like etter meldte P4 om en eksplosjon i Oslo. Sjekket med NRK men der var det ikke et pip om noe før lenge etterpå. Sprøtt å tenke på at Breivik var enten rett foran eller bak meg i trafikken da. "
- Terje 42 år Vitebegjærlig" Satt på kontoret. Vi både høyrde smellet og kjende noko av det som må ha vore trykket. Gikk ein runde for å sjå ut av alle vindauga, men ingenting var å sjå. Så ringde ein kollega som sat hos frisøren i operapassasjen, og redsla var eit faktum. Kom oss snart kvart til vårt. kona og borna hadde det bra. Kasta opp morgonen den 23.juli då eg høyrde dødstala. "
- Tormod Mikalsen Nedreberg 30 år Vitebegjærlig" Jobbet på sykehjemmet da de viste bilder fra Oslo på tv. Selv om jeg har spassert Grubbegata mange ganger kjente jeg ikke igjen stedet. En kollega fortalte det var i Oslo og jeg kunne ikke forstå at slikt kunne skje. Jeg var både sint og trist. Fikk et øyeblikks panikk da jeg kom på at far og stemor bor 10 min gange fra Regjeringskvartalet. Lettelsen var stor når de tok tlf. Pg fortalte alt var bra. Etter hvert kom meldinger om skyting på sommerleir og antall ofre var til å begynne med ikke flere enn man kunne telle på en hånd, men når jeg så alle ambulansene som kjørte til Utvika fikk jeg en ekkel følelse da jeg skjønte at det gjaldt mange flere ofre. Jeg og kona satt oppe hele natta og fulgte med på nyheter og nettaviser. Sjokket var stort da det ble sagt 80 ofre "
- Anders Bøthun 29 år Trist" Var på tur, på et av verdens mest fredelige steder, oppunder Aursjøvola øst for Sølen, med 2 av ungene. Ikke et menneske å se i kilometers omkrets. Hadde fyrt opp stormkjøkkenet og akkurat servert grillpølser med blåbær i lompe da kona ringte fra Torggata. Hun var nær blitt blåst av sykkelen og var rimelig stressa. Hun er dansk, og resten av dagen rapporterte hun direkte i dansk radio og tv, mens vi dro tilbake til hytteradioen og forsøkte å følge med i kaoset. Jeg følte meg utrolig langt fra dramaet kona skildret i byen. "
- Ole 52 år Forvirret" Satte meg i bilen for å dra til Trondheim på ferie. Slo på radioen og trodde jeg hørte et hørespill. Reportern gikk omkring ved regjeringskvartalet og beskrev det han så, en krigssone. Forsto at dette var virkelig og tenkte først med gru på at nå blir det verre å være muslim i Norge. Plukket opp kona i Tønsberg. Da vi hadde passert Oslo, kom det rapport om at det var en politimann som løsnet skudd på Utøya. Trodde det var noen som overreagerte eller at det var en missforståelse. Lyttet til radio og fulgte med på nettet hele veien til Trondheim. Det var uvirkelig. Da vi la oss, trodde man at det var et titall omkomne. Om morgenen 23. juli rapporterte mediene at dødstallene var opp mot 100. Grufullt. "
- Johannes de Vries 56 år Trist" På veg hjem fra ferie med datteren min på 15. Visste at kona mi var i byen kl 1530. Prøvde å ringe henne med en gang. Tenkte først ekstrem islam, men før jeg hadde tenkt det ferdig gikk tanken til nynasister. Tenkte på 1 mai bombing og hadelandsdrapen. Vi hørte på radioen nedover. Når beskjeden om Utøya kom ble det hele totalt uforståelig. "
- Jon 48 år Forvirret" kjøpte barnevogn til tvillingene vi ventett. Smalt noe skikkelig. Trode det hadde vært en bil ulykke eller noe utenfor. løp ut og så ingen ting annet enn andre forrvirede folk. løp ned mot regjeringskvartalet og så hva som hadde skjed der. Snudde på helene og løp opp til kona og dro rett hjem. "
- Kim Ulvin 30 år Forvirret" Jeg så på nyhetene på tv. Trodde det var en avansert øvelse. Ringte kona som var sikker på at det var alvor (bare regjeringseksplosjonen var nevnt)Forsto alvoret. "
- Arne K 64 år Trist" ørte et skarpt smell som ikke kunne være torden. Bikkja bjeffa. Etter noen minutter så jeg en røyksky over Ekebergåsen. Så ringte kona og sa at hun og sønnen min (11) ville hentes, de var i sentrum og det hadde begynt å komme gråtende mennesker. Da dro jeg og henta dem på sjøsiden av Sentralbanestasjonen. På vei ned hørte jeg på radioen at man begynte å snakke om bombe. "
- Ketil 49 år Vitebegjærlig" Kom fra sykkeltur da kona ropte at det hadde vært bombing i Oslo og at jeg måtte komme og se på TV. Det hele ble mer og mer uvirkelig utover kvelden og natta. Tilbrakte hele helga ved TV'n med NRK, BBC og CNN. Og så viste det seg at det bare var en forskrudd tufs som var skyld i hele greia. Blir forbanna og oppgitt over all oppmerksomheten han får. "
- Ole Edgar 57 år Sint" Jeg satt på jobb, men fikk melding om en eksplosjon i regjeringskvartalet. Ble bekymret for kona, som sa hun skulle på biblioteket, så jeg dro hjem umiddelbart samtidig som jeg ringte henne. Hun hadde heldigvis ikke dratt enda. Etter hvert som omfanget ble klart, fulgte vi alle med på NRK, BBC og Al Jazeeras nettsendinger for å få mer informasjon. "
- Lars 35 år Vitebegjærlig" Pakket bilen til ferie, og kona kørte kollega Erik Engen rapportere fra Oslo sentrum, og jeg sprang inn og slo på TVen, og min første tanke var 'dette lignet på Oklahomabomben'...Fortalte det som var skjedd til ungene dagen etter, når vi visste hva som hadde skjedd, og gjerningsmannen tatt. Sjokket over å våkne til omfanget av det som skjedde på Utøya, som jeg var på som AUF-ungdom for litt over tjue årsiden glemmer jeg aldri, dessverre ;-( "
- Bjørn 45 år Vitebegjærlig" Satt og surfet på nettet. Så dukket nyheten opp om eksplosjon i Regjeringskvartalet. kona var på kjøkkenet og jeg sa vi måtte sette på TV. Det første som streifet meg var gasseksplosjon. Så kom det en mail med bilde fra en kamerat i Oslo av eksplosjonen. Tatt fra 9 etg på Tøyen. Både kona og jeg satt å fulgte med på TV til sent på natt. Det ble verre og verre. Utrolig trist. "
- Bjørn Olav 48 år Vitebegjærlig" Jeg var hjemme med barna etter å ha vært på besøk på dagtid. kona mi kom hjem. Jeg så da hun gikk over plenen at noe var forferdelig galt. Hun bad meg om å skru på nyhetene straks. Da jeg gjorde det så jeg kaosartede bilder på NRK av et sentrum som ikke var til å kjenne igjen. Alt var langt utenfor alle skjemaer jeg hadde for hva som kunne skje i Oslo. Redselen kom først. Redselen for om noen jeg kjente, særlig min far som jobber i sentrum, kunne være skadet. Forvirringen og behovet for mer informasjon meldte seg samtidig. Så snart det var klart at det var et angrep og ikke et uhell, kom også sinnet. Men det var, og har hele tiden vært, fortvilelsen, sjokket og sorgen som er følelsene og minnene fra 22.juli. "
- Kjetil Kleveland 36 år Redd" Jeg og en kamerat var i oslo ca 1 1/2 time før og parkerte i Grubbegata ikke langt fra butikkene vi shoppet i og veldig kort hold fra bomba. VI dro fra grubbegata ca 40 min før det smalt.. Da vi passerte Sande ringte kona til kameraten min og lurte på hvordan det gikk med oss fordi hun visste at vi var i Oslo..Hadde vi tatt oss god tid og snakket med betjeningen i butikken om litt av vert så hadde vi vært rett oppi det. Hadde forøvrig 2 kjendte somjobbet ved jernbanen på oslo S i en lift som det heldighvis gikk bra med.. V ble litt redde, men mest lettet over at alle kjendte kom velberget fra Osloopholdet akkurat den dagen. "
- Øyvind R 37 år Redd" Så siste etappe av Tour de France mens jeg gjorde klar debattsidene til Dagsavisen. Kastet meg bak pulten da det smalt og vinduene i redaksjonslokalene ble blåst inn. Vi evakuerte og så kaoset i gatene. Jeg ringte kona og foreldrene mine før vi begynte å lage en ny utgave av avisen. "
- Halvor Finess Tretvoll 32 år Vitebegjærlig" Jeg og kona var på vei til Sverige for å handle da nyheten kom på radioen. I og med at jeg er journalist vurderte jeg faktisk å snu. Men så kom meldingen om at det kanskje var en gasseksplosjon så vi forsette turen vår. Sjokket ble derfor stort da vi hørte om dette forferdelige på vei hjem. Vi bor i Kongsvinger og vi fulgte hvert minutt på radio og tv. "
- Ole-Johnny Myhrvold 55 år Forvirret" Jeg var der med kona. Vi tok bilder da hørt vi en lyde:Boom. "
- Venant 40 år ReddAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )