"
Var på aktivitetsdag nede på plassen da en person fikk telefon om det grusomme som hadde skjedd i Oslo.Etter det satt jeg på terassen til naboen da vi så fergen gå i feil retning og merkelig røyk steg opp på Utøya. masse ungdommer kom svømmende inn mot moloen, det var skremmende og jeg ble fryktelig redd, hørte jo på nyhetene og forsto hva som foregikk på Utøya.'Den mørkeste dagen'. "
-
Reidun Pettersen
61 år
Redd
"
Det var helt absurd å våkne i San Francisco til sms'er som håpet at vi var trygge og ikke var på jobb.... Deretter så vi bilder av mitt tidligere kontor på amerikansk tv, utbombet og ødelagt. Senere kom nyhetene om hva som skjedde på Utøya. masse omtanke og omsorg fra amerikanerne gjorde godt i den vonde situasjonen! "
-
Pål N. Somdalen
46 år
Vitebegjærlig
"
På vei hjem fra jobb, og hørte på radioen at det 'hadde skjedd noe' i Oslo. Da jeg kom hjem, ca. 15.30, hadde vi fått helgebesøk av venner, og vi slo på TV. Der ble vi sittende resten av helgen! Med masse tårer, nesten i sjokk, og stadig grusomme meldinger på nyhetene! Norge blir aldri det samme igjen! "
-
Trine
55 år
Trist
"
Vi fikk vite det over radioen på vei hjem fra en hyggelig familie dag. Min onkel fra Tyskland ringte opprørt og spurte om vi alle hadde det bra. Min fetter fra Tyskland var på besøk i Norge denne tiden og han hadde ringt min onkel med engang. De hadde kjent at det ristet i hele hytta på Nesodden av trykkbølgen etter bomben. Når vi kom hjem skrudde vi på tven og der satt jeg resten av kvelden. Helt til det ble etterlyst blod, da reiste jeg til ullevål, men måtte snu på halv veien fordi de hadde fått så mange som ville gi. Jeg gråt masse denne kvelden, følte en uendelig håpløshet og en stor sorg over alle liv som gikk tapt. "
-
Cecilie
27 år
Forvirret
"
Hørte et drønn og grunnen ristet. Lurte på om det var en trafostasjon etc. som eksploderte eller et fly som hadde krasjet. Var raskt på nett for eventuelt å få svar der. Var et sjokk når beskjeden kom. Da var det rett på telefon for å høre hvor min datter var som skulle i Nordea i VG-bygget på den tiden. Men dette var en av de dagene det var greit hun var treg og ikke kommet seg til byen. Så kom etterhvert også beskjed om at det var skyting på Utøya. Regnet med at det da var et enkelttilfelle, men når det viste seg å være massehenrettelse på uskyldig ungdom, da overstyrte det sjokket over bomben. Dagen og perioden etter var helt uvirkelig. Føler med alle som er nært rammet. "
-
ME
50 år
Forvirret
"
Jeg var uteenfor huset... Mamma kom ut og sa 'Kom inn, det har skjedd noe i Oslo!' Når jeg kom inn ble jeg jo selvsagt sjokert og syntes det var forferdelig og kjempetrist! 2 timer etterpå var det massemord på Utøya! Jeg tenkte: Hvilken gal og hjernevasket mann er dette? Denne dagen kommer jeg aldri til og glemme!
-ErlendT. (Alversund, Hordaland) "
-
Erlend Tobias Eikanger
14 år
Trist
"
Var på hjem fra gjøvik senter til hytten på randsfjorden. Pappa slår på radioen og der sies det at en bombe var gått i Oslo!! Vi skynder oss tilbake til hytten for og se nyheter og der fikk vi høre de grusome nyhetene... Så dukker det opp en nyhet om skyting i Utøya.. BLE UTROLIG REDD!! VI hadde hytte i nærheten av veien som folk kjører for å komme til Oslo og oppdaget at det var masse biler som kjørte veldig fort i veien.. fra og til oslo... Føltes som vi var i krig...
Dagen etter dro vi tilbake til Bergen og vi hørte på nyheter hele veien hjem. VI alle var i sjokk... "
-
Charlotte
20 år
Redd
"
jeg var på bilferie i europa, faren min jobber i dagbladet så han fikk masse telefoner om å komme på jobb,men vi var jo på freie... "
-
Lars Martin Berg
14 år
Forvirret
"
satt og bygde tarasen ferdig så hørte me det på radioen først trode vi det var en ulykke i rennfast for vi hadde en pause med radioen sto på så vi hørte masse sirener men så fant me ut ka det var "
-
per steinar
17 år
Sint
"
Hadde 5 tantebarn og stebarn på sommerbesøk og alle var spredt rundt på Strømmen storsenter. Da nyhetene kom om at det var gått av en bombe i sentrum fikk jeg samlet alle så raskt som mulig. Stemningen på senteret kommer jeg aldri til å glemme, alle var forvirret og sjokkerte.Jeg var redd det kom flere aksjoner og ville ha alle med meg hjem umiddelbart. Så begynte telefonrunden for å forsikre seg om at venner og familie var i god behold. Men det aller værste var da jeg våkent opp kl. 6 dagen etter og hørte tallene på de som var henrettet på Utøya. Da stod jeg lenge i dusjen å gråt, prøvde å samle meg og finne ut hvordan barna skulle skjemes, men også opplyses. Grusomme dager som er som åpne sår i vårt lands historie. Håper vil aldri glemmer og ALDRI opplever noe slikt igjen. Tenker masse på de drepte og etterlatte, håper kjærligheten fra det Norske folk for alltid vil gi dem trøst. "
-
Trude M. Johansen
44 år
Redd
"
Jeg satt i bilen på vei til jobb i det jeg innså at jeg ville komme for sent på jobb. Det kjører en hel haug av politibiler forbi meg og jeg tenkte ' Nå er det en tulling som har kræsja, igjen..' Jeg satt på radioen og hørte om en eksplosjon/bombe i Oslo. Kjente med engang at jeg ble redd og rådvill. Ville ut fra Oslo og tunellen, fikk litt smålig panikk. Var redd for omtunellen var ett mål.. Det var jo tråsalt masse mennesker som oppholdt seg i denne tunellen.... Kjente jeg ble redd, mest for den lille jenta i magen! "
-
Thea Amanda Paulsen
20 år
Redd
"
Var på jobb på Damms Antikvariat på Christiania Torv, da det plutselig smalt. Vi trodde først det kom fra festningen, men det var mye høyere og det ristet i hele bygningen. Vi løp ut, og skjønte fort at det måtte være noe annet da masse papir flagret i lufta. Kollegaen min fikk tak i et ark, og vi kunne lese at det var en intern epost fra regjeringskvartalet. Vi skjønte at det var en bombe. Ble redd, ringte mannen, stengte butikken og dro hjem. Måtte gå omveier hjem til St.Hanshaugen og det var en underlig stemning i byen. Mange var redd for en ny bombe. Da nyhetene om Utøya kom, var det ikke til å fatte. I sjokk fulgte vi nyhetsendingene utover kvelden. Jeg kommer aldri til å glemme den fredagen. "
-
Ina Marie
28 år
Redd
"
Vi hadde hatt en fin dag med shopping, og kos. På vei hjem fra Sverige får vi en melding som lyder -Har dere hørt noe om det smellet i Oslo? Noe vi ikke hadde gjort. Vi satte på radioen, men var for langt inne i Sverige for å få inn noen signaler. Etter å kjørt til Magnor får vi inn signaler, og vi får høre det samme om og om igjen. Jeg skjønte svært lite, helt til vi kom hjem å så alt på tv. Jeg ble helt forferdet. Rett etter vi kom hjem startet skytingen på Utøya. Jeg ble livredd fordi jeg hadde mange nære venner der. Resten av dagen satt jeg å gråt, jeg var sjokkert, og redd for at det skulle ha skjedd noe. Jeg våknet dagen etter med to venner mindre. Jeg savner dere masse! <3 "
-
Linda
17 år
Forvirret
"
Fikk masse telefoner og melding om hvor jeg var, skjønte ikke hva som skjedde før jeg skrudde på nyhetene... "
-
Sara
23 år
Forvirret
"
Jeg var rett nedenfor Storefjell hotell på en hytte. Jeg gikk tur i regnet mens bomben smalt. Jeg ante ingenting om bomben, før jeg kom inn på hytta og slo på tven. Da så jeg masse terrorhandlinger og ble redd. Først og fremst ville jeg vite hvem gjerningsmannen var. Det fikk jeg ikke vite litt før etterpå på mammas mobil. Jeg trodde ikke mine egne øyne. Vi var helt fortvilet. Etterpå fikk jeg høre om Utøya. Da ble det enda verre. Jeg synes det var mere nok med regjeringskvartalet. "
-
Victor Sundve Hellevik
11 år
Redd
"
Satt og så på Tour de France. Det ble pause i sendingen og vi skiftet over til nrk. Da så vi bildene av masse røyk i Oslo sentrum. Forstod ikke hva det var før de begynte å filme nærme inn på området, vi tenkte terror med engang. Trist dag og påfølgende uker. "
-
Lars
24 år
Forvirret
"
Skulle kjøpe en sekk for min mor, dro heldigvis til Lysaker heller enn sentrum.
Hørte smellet rett før jeg dro hjemmefra. Syntes det var rart, men tenkte torden eller en slags mindre gasseksplosjon.
Fremme i butikken sto TV-en på, det var full forvirring, men innehaveren mente det måtte være muslimsk terror. Vi diskuterte litt, jeg holdt fortsatt en knapp på at det var et slags uhell.
Først da jeg kom hjem slo jeg på TV selv og begynte å forstå noe av omfanget. Oppdaget også plutselig masse ubesvarte anrop på telefonen. Samboeren og familien min hadde fortvilt prøvd å få tak i meg, de trodde jeg var i sentrum.
Det ble først og fremst en rar og uvirkelig første dag. "
-
Øyvind Helland
31 år
Forvirret
"
Første tanke var at det ikke var overraskende, vi nordmenn som har opplevd krig og terror i mange land må selvfølgelig ha forståelse for de naive nordmennene som tror de lever på en isolert planet. Men selv med de forutsetningene Norge har så klarer man ikke å begrense et angerep. De fleste u-land ville ha sørget for at en enkelt person ikke kunne utgjøre så stor skade. Massemorderen er ansvarlig, politikerne har skyld og blod på hendene i sin rasering av beredskap. Jeg antar at denne stedsmarkeringen aldri kommer gjennom den statlige godkjenningen. Men vi får vel leve i håpet om at sosialismen også dør etter hvert! "
-
Ola Nilsen
44 år
Sint
"
Jeg var inne på en butikk med masse radiostyrte ting og plutselig sa det kabooom!!! Jeg og moren min trodde det kansje var et flykrasj eller en gasslekasje som hadde sprengt, men når vi gikk ut for å se etter så vi en diger røyksky med masse papirer i, også så vi at øverst i gata kom det folk løpende i full fart som hylte og skrek. Jeg og mamma ringte pappa og spurte om han kunne komme å hente oss. Da han kom sa han at otto, hunden vår, begynte å bjeffe når det smalt. Jeg trodde det først var et jordskjelv og jeg ble veldig redd "
Alle kommentarer som inneholder ordet "masse"
Vis alle kommentarene" SMS, internetcafe, BBC og masse telefoner "
- Christian 28 år Trist" Var på aktivitetsdag nede på plassen da en person fikk telefon om det grusomme som hadde skjedd i Oslo.Etter det satt jeg på terassen til naboen da vi så fergen gå i feil retning og merkelig røyk steg opp på Utøya. masse ungdommer kom svømmende inn mot moloen, det var skremmende og jeg ble fryktelig redd, hørte jo på nyhetene og forsto hva som foregikk på Utøya.'Den mørkeste dagen'. "
- Reidun Pettersen 61 år Redd" Det var helt absurd å våkne i San Francisco til sms'er som håpet at vi var trygge og ikke var på jobb.... Deretter så vi bilder av mitt tidligere kontor på amerikansk tv, utbombet og ødelagt. Senere kom nyhetene om hva som skjedde på Utøya. masse omtanke og omsorg fra amerikanerne gjorde godt i den vonde situasjonen! "
- Pål N. Somdalen 46 år Vitebegjærlig" På vei hjem fra jobb, og hørte på radioen at det 'hadde skjedd noe' i Oslo. Da jeg kom hjem, ca. 15.30, hadde vi fått helgebesøk av venner, og vi slo på TV. Der ble vi sittende resten av helgen! Med masse tårer, nesten i sjokk, og stadig grusomme meldinger på nyhetene! Norge blir aldri det samme igjen! "
- Trine 55 år Trist" Vi fikk vite det over radioen på vei hjem fra en hyggelig familie dag. Min onkel fra Tyskland ringte opprørt og spurte om vi alle hadde det bra. Min fetter fra Tyskland var på besøk i Norge denne tiden og han hadde ringt min onkel med engang. De hadde kjent at det ristet i hele hytta på Nesodden av trykkbølgen etter bomben. Når vi kom hjem skrudde vi på tven og der satt jeg resten av kvelden. Helt til det ble etterlyst blod, da reiste jeg til ullevål, men måtte snu på halv veien fordi de hadde fått så mange som ville gi. Jeg gråt masse denne kvelden, følte en uendelig håpløshet og en stor sorg over alle liv som gikk tapt. "
- Cecilie 27 år Forvirret" Hørte et drønn og grunnen ristet. Lurte på om det var en trafostasjon etc. som eksploderte eller et fly som hadde krasjet. Var raskt på nett for eventuelt å få svar der. Var et sjokk når beskjeden kom. Da var det rett på telefon for å høre hvor min datter var som skulle i Nordea i VG-bygget på den tiden. Men dette var en av de dagene det var greit hun var treg og ikke kommet seg til byen. Så kom etterhvert også beskjed om at det var skyting på Utøya. Regnet med at det da var et enkelttilfelle, men når det viste seg å være massehenrettelse på uskyldig ungdom, da overstyrte det sjokket over bomben. Dagen og perioden etter var helt uvirkelig. Føler med alle som er nært rammet. "
- ME 50 år Forvirret" Jeg var uteenfor huset... Mamma kom ut og sa 'Kom inn, det har skjedd noe i Oslo!' Når jeg kom inn ble jeg jo selvsagt sjokert og syntes det var forferdelig og kjempetrist! 2 timer etterpå var det massemord på Utøya! Jeg tenkte: Hvilken gal og hjernevasket mann er dette? Denne dagen kommer jeg aldri til og glemme! -ErlendT. (Alversund, Hordaland) "
- Erlend Tobias Eikanger 14 år Trist" Var på hjem fra gjøvik senter til hytten på randsfjorden. Pappa slår på radioen og der sies det at en bombe var gått i Oslo!! Vi skynder oss tilbake til hytten for og se nyheter og der fikk vi høre de grusome nyhetene... Så dukker det opp en nyhet om skyting i Utøya.. BLE UTROLIG REDD!! VI hadde hytte i nærheten av veien som folk kjører for å komme til Oslo og oppdaget at det var masse biler som kjørte veldig fort i veien.. fra og til oslo... Føltes som vi var i krig... Dagen etter dro vi tilbake til Bergen og vi hørte på nyheter hele veien hjem. VI alle var i sjokk... "
- Charlotte 20 år Redd" jeg var på bilferie i europa, faren min jobber i dagbladet så han fikk masse telefoner om å komme på jobb,men vi var jo på freie... "
- Lars Martin Berg 14 år Forvirret" satt og bygde tarasen ferdig så hørte me det på radioen først trode vi det var en ulykke i rennfast for vi hadde en pause med radioen sto på så vi hørte masse sirener men så fant me ut ka det var "
- per steinar 17 år Sint" Hadde 5 tantebarn og stebarn på sommerbesøk og alle var spredt rundt på Strømmen storsenter. Da nyhetene kom om at det var gått av en bombe i sentrum fikk jeg samlet alle så raskt som mulig. Stemningen på senteret kommer jeg aldri til å glemme, alle var forvirret og sjokkerte.Jeg var redd det kom flere aksjoner og ville ha alle med meg hjem umiddelbart. Så begynte telefonrunden for å forsikre seg om at venner og familie var i god behold. Men det aller værste var da jeg våkent opp kl. 6 dagen etter og hørte tallene på de som var henrettet på Utøya. Da stod jeg lenge i dusjen å gråt, prøvde å samle meg og finne ut hvordan barna skulle skjemes, men også opplyses. Grusomme dager som er som åpne sår i vårt lands historie. Håper vil aldri glemmer og ALDRI opplever noe slikt igjen. Tenker masse på de drepte og etterlatte, håper kjærligheten fra det Norske folk for alltid vil gi dem trøst. "
- Trude M. Johansen 44 år Redd" Jeg satt i bilen på vei til jobb i det jeg innså at jeg ville komme for sent på jobb. Det kjører en hel haug av politibiler forbi meg og jeg tenkte ' Nå er det en tulling som har kræsja, igjen..' Jeg satt på radioen og hørte om en eksplosjon/bombe i Oslo. Kjente med engang at jeg ble redd og rådvill. Ville ut fra Oslo og tunellen, fikk litt smålig panikk. Var redd for omtunellen var ett mål.. Det var jo tråsalt masse mennesker som oppholdt seg i denne tunellen.... Kjente jeg ble redd, mest for den lille jenta i magen! "
- Thea Amanda Paulsen 20 år Redd" Var på jobb på Damms Antikvariat på Christiania Torv, da det plutselig smalt. Vi trodde først det kom fra festningen, men det var mye høyere og det ristet i hele bygningen. Vi løp ut, og skjønte fort at det måtte være noe annet da masse papir flagret i lufta. Kollegaen min fikk tak i et ark, og vi kunne lese at det var en intern epost fra regjeringskvartalet. Vi skjønte at det var en bombe. Ble redd, ringte mannen, stengte butikken og dro hjem. Måtte gå omveier hjem til St.Hanshaugen og det var en underlig stemning i byen. Mange var redd for en ny bombe. Da nyhetene om Utøya kom, var det ikke til å fatte. I sjokk fulgte vi nyhetsendingene utover kvelden. Jeg kommer aldri til å glemme den fredagen. "
- Ina Marie 28 år Redd" Vi hadde hatt en fin dag med shopping, og kos. På vei hjem fra Sverige får vi en melding som lyder -Har dere hørt noe om det smellet i Oslo? Noe vi ikke hadde gjort. Vi satte på radioen, men var for langt inne i Sverige for å få inn noen signaler. Etter å kjørt til Magnor får vi inn signaler, og vi får høre det samme om og om igjen. Jeg skjønte svært lite, helt til vi kom hjem å så alt på tv. Jeg ble helt forferdet. Rett etter vi kom hjem startet skytingen på Utøya. Jeg ble livredd fordi jeg hadde mange nære venner der. Resten av dagen satt jeg å gråt, jeg var sjokkert, og redd for at det skulle ha skjedd noe. Jeg våknet dagen etter med to venner mindre. Jeg savner dere masse! <3 "
- Linda 17 år Forvirret" Fikk masse telefoner og melding om hvor jeg var, skjønte ikke hva som skjedde før jeg skrudde på nyhetene... "
- Sara 23 år Forvirret" Jeg var rett nedenfor Storefjell hotell på en hytte. Jeg gikk tur i regnet mens bomben smalt. Jeg ante ingenting om bomben, før jeg kom inn på hytta og slo på tven. Da så jeg masse terrorhandlinger og ble redd. Først og fremst ville jeg vite hvem gjerningsmannen var. Det fikk jeg ikke vite litt før etterpå på mammas mobil. Jeg trodde ikke mine egne øyne. Vi var helt fortvilet. Etterpå fikk jeg høre om Utøya. Da ble det enda verre. Jeg synes det var mere nok med regjeringskvartalet. "
- Victor Sundve Hellevik 11 år Redd" Satt og så på Tour de France. Det ble pause i sendingen og vi skiftet over til nrk. Da så vi bildene av masse røyk i Oslo sentrum. Forstod ikke hva det var før de begynte å filme nærme inn på området, vi tenkte terror med engang. Trist dag og påfølgende uker. "
- Lars 24 år Forvirret" Skulle kjøpe en sekk for min mor, dro heldigvis til Lysaker heller enn sentrum. Hørte smellet rett før jeg dro hjemmefra. Syntes det var rart, men tenkte torden eller en slags mindre gasseksplosjon. Fremme i butikken sto TV-en på, det var full forvirring, men innehaveren mente det måtte være muslimsk terror. Vi diskuterte litt, jeg holdt fortsatt en knapp på at det var et slags uhell. Først da jeg kom hjem slo jeg på TV selv og begynte å forstå noe av omfanget. Oppdaget også plutselig masse ubesvarte anrop på telefonen. Samboeren og familien min hadde fortvilt prøvd å få tak i meg, de trodde jeg var i sentrum. Det ble først og fremst en rar og uvirkelig første dag. "
- Øyvind Helland 31 år Forvirret" Første tanke var at det ikke var overraskende, vi nordmenn som har opplevd krig og terror i mange land må selvfølgelig ha forståelse for de naive nordmennene som tror de lever på en isolert planet. Men selv med de forutsetningene Norge har så klarer man ikke å begrense et angerep. De fleste u-land ville ha sørget for at en enkelt person ikke kunne utgjøre så stor skade. Massemorderen er ansvarlig, politikerne har skyld og blod på hendene i sin rasering av beredskap. Jeg antar at denne stedsmarkeringen aldri kommer gjennom den statlige godkjenningen. Men vi får vel leve i håpet om at sosialismen også dør etter hvert! "
- Ola Nilsen 44 år Sint" Jeg var inne på en butikk med masse radiostyrte ting og plutselig sa det kabooom!!! Jeg og moren min trodde det kansje var et flykrasj eller en gasslekasje som hadde sprengt, men når vi gikk ut for å se etter så vi en diger røyksky med masse papirer i, også så vi at øverst i gata kom det folk løpende i full fart som hylte og skrek. Jeg og mamma ringte pappa og spurte om han kunne komme å hente oss. Da han kom sa han at otto, hunden vår, begynte å bjeffe når det smalt. Jeg trodde det først var et jordskjelv og jeg ble veldig redd "
- Kasper 11 år ReddAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )