HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "nyhetssending"

Vis alle kommentarene

" Satt med min nyfødte sønn og ammet mens jeg så på tv, plutselig var det ekstra nyhetssending og uvirkelige bilder fra Oslo. Følte frykt for framtida til min lille. "

- Hilde Borgfjord 42 år Forvirret

" Husker jeg satt og så på tv. Plutselig er det nyhetssendinger om bombe i Oslo. Etterhvert som det går opp for meg hva som har skjedd blir jeg mer og mer redd, da jeg selv egentlig kommer fra Oslo og har størsteparten av min familie i nærheten. Senere kommer det inn meldinger fra venner på Utøya på facebook om at vi ikke må ringe dem, da det er en mann som skyter vilt rundt seg og de prøver å gjemme seg. Jeg mistet mange venner og jeg skulle egentlig selv vært der. "

- Yvonne Iversen 25 år Redd

" Jeg var hjemme med mann, barn og ei venninne. Jeg og venninna mi hadde lagt ut turkart utover gulvet og pekte ut steder. Så sier min mann som ser på nyhetssendingen at det har gått av en bombe i Oslo. Resten av ettermiddagen ble brukt foran skjermene. Venninna mi ringte senere på kvelden og dro meg med ut på tur. Vi gikk turen rundt naturstien, hylte opp når lemen pilte over stien, og jeg plukket og spiste modne multebær. Hverdagslige, normale og naturlige ting å gjøre, men samtidig vite at ALT var forandret. Senere tikket det inn en SMS fra fylkesmannen og kriseberedskapsgruppa kom sammen. Ingen direkte berørte i vår kommune, selvom mange hadde venner, nevøer, nieser og barnebarn på Utøya. Men det var på en merkelig måte godt å kunne gjøre noe i situasjonen. "

- Maia 43 år Vitebegjærlig

" Campingferie i Kroatia; fikk en kortfattet SMS og så et oppslag på forsiden av en kroatisk avis. Ikke før jeg kom hjem 2 uker senere forsto jeg at plassen jeg går over hver dag etter jobb hadde blitt bombet.... Så alle nyhetssendingene de siste to uker på nrk.no i ett strekk; ubegripelig. Takk til NRK som er verdens beste nyhetskilde! "

- Isak Knutsen 38 år Redd

" Jeg var på jobb som selger i butikk da en kunde kom inn. Han ønsket å få demonstrert lydkvaliteten på en dab-radio. Jeg slo den på, og fortalte litt om teknologien. Så gikk det opp for meg hva som ble sagt på nyhetssendingen, og jeg satte lyden på i hele butikken. Alle ansatte og kunder stoppet opp og lyttet med sjokk og forvirring til det som utspant seg. Flere kunder kom i dagene som fulgte og kondolerte, fra folk til folk, en utstrakt hånd i sorg. "

- Øystein Hofsli 35 år Vitebegjærlig

" Hele familien var samlet innendørs fordi det var så dårlig vær. Selv satt jeg på nettet og leste nyheter da det dukket opp at det hadde vært en eksplosjon i Oslo. Deretter satte vi på TV, og fulgte nyhetssendingene det neste døgnet. Vi var sikre på at landet var utsatt for terror, og var en stund redde for at de hadde klart å ta landets statsminister eller andre i regjeringen. Når det begynte å komme meldinger om 'skyteepisoder' på Utøya, overså vi det i første omgang. Vi kunne ikke fatte at dette hadde noen som helst sammenheng med bomben i Oslo. Jeg forsto imidlertid at det var i ferd med å skje grusomme ting der, når ungdommer ble filmet svømmende fra øya. Etterhvert som omfanget av dette ble rullet opp, opplevde jeg det som svært rystende. Spesielt da vi fikk vite at 80 ungdommer hadde mistet livet på Utøya. Selv kjente jeg noen tidligere elever som var der ute. Heldigvis viste det seg at de overlevde. Jeg gråter fremdeles når jeg tenker på den natten. "

- Mette 48 år Redd

" Hadde nettopp kommet hjem fra jobb og sto på kjøkkenet da jeg hørte et høyt drønn. Trodde det var tordenvær og tenkte: 'Å, nei - nå får jeg ikke sett målgangen i Tour de France!' Kort etter fikk jeg melding om at det hadde vært en eksplosjon i regjeringskvartalet. Sendte tekstmelding til ei venninne som jeg visste var i sentrum og i nærheten. Jeg hadde nettopp flyttet og ikke fått internett ennå, noe som verken før eller siden har vært mer frustrerende. Så på nyhetssendingene resten av kvelden og sov med radioen på. "

- Sun Iren Bjørnås 30 år Vitebegjærlig

" Fikk tilfeldigvis vite om bomben i Regjeringskvartelet gjennom litt SMS hjem til Norge. 'Dette måtte være en ulykke' tenkte jeg, men etter hvert ble nyhetssendingene på BBC mer utfyllende. Og da de begynte å snakke om skyting på Utøya, så ble det bare enda mer uvirkelig. "

- Stefan Øijordsbakken 35 år Vitebegjærlig

" Satt på stranda, da vi mottok melding fra Oslo 'Sjekk nyhetene, alt er bra med oss'. Fulgte nyhetssendingene til CNN og oppdateringer i norske nettaviser resten av dagen/kvelden. Uvirkelige bilder og overskrifter! "

- Anette Kvalevåg 26 år Trist

" Jeg var på jobb i boveiledningstjenesten og sto og lagde middag da jeg fikk telefon fra en annen medarbeider om at det var et terrorangrep mot Oslo. Min første tanke var at dette var kjempeskummelt og fortet meg derfor inn i stua og fant en tv-kanal som hadde nyhetssending, noe som var veldig enkelt, og prøvde å forstå hva som egentlig hadde skjedd. Slik jeg forsto det var det snakk om en bombe, men forsto ikke omfanget. Da det begynte å komme beskjeder om skyting på en sommerleir på en øy, fikk jeg en følelse av vantro - dette skjer jo ikke i Norge, det er ikke mulig.... Resten av kvelden gikk med til å følge med på all ny informasjon som kom fram og jobben ble gjort i automodus da omfanget slo innover meg. Men det var ikke før jeg sto opp tidlig dagen etter for å dra på jobb igjen og hørte antallet døde på p4 at jeg ble virkelig redd og kjente bare tårene presse på. I dagene etter satt tårene løst.... "

- Nils Martin Ek 22 år Forvirret

" Satt i bilen på Autobahn gjennom Tyskland, da vi hørte på EKSTRA-nyhetssending på tysk radio. Forsto ikke alt, men noen ord forsto vi; 'bomben' 'Oslo' og 'Jens Stoltenberg' gikk igjen hele tiden. Dette førte til at vi brukte mobilen og internett der og fant ut om bomben i Oslo sentrum. Da vi kom til hotellet satte jeg på TV'en med en gang og fikk sjokkbeskjeden om Utøya. Kommer aldri til å glemme denne dagen.. "

- Erlend 24 år Vitebegjærlig

" Så på Tour de France da det ble ekstra nyhetssending og bilder fra Regjeringskvartalet viste at ikke et eneste vindu var intakt. Skremmende bilder. Husker også Stoltenberg i et tidelig intervju midt i kaoset at 'vi har en alvorlig situasjon på Utøya'. "

- Torgrim 26 år Vitebegjærlig

" På vei til flyplassen brøt melding om eksplosjon inn i radiosendingen: trodde det var reklame for radioteater. På flyplassen satt jeg i kafeen og fulgte med på nyhetssending fram til flyet gikk, og så via nett på telefon. Da flyet landet gikk jeg bak en som ringte hjem; da han fikk høre nyheten trodde han de han snakket med fleipet, og spøkte og lo av det. Jeg satte farten opp for å slippe å høre når det gikk opp for han at dette faktisk hadde skjedd. "

- Anne Hansen 37 år Trist

" Tour de France på TV på DR da rulletekst om bombe i Oslo dukket opp nederst på skjermen. Aprilsnarr midt i juli? Sjekket fort ut NRK og ekstra nyhetssending på DR. Rørende å følge med på interessen, kjærligheten og omtanken fra danskene i dagene etter. "

- Thomas 18 år Vitebegjærlig

" Satt og så på Tour de France på TV2da programlederne der sa at det ble ekstra nyhetssending for det var sprent en bombe i Oslo.Siden satt jeg og fulgte med på Tv utover hele ettermiddagen og kvelden. Det føltes helt uvirkelig det som var skjedd. "

- Gerd Væstad 66 år Forvirret

" Jeg var på jobb da jeg hørte det jeg trodde var tordenvær. På veien hjem snakket jeg om det forferdelige som hadde skjedd i Oslo med min beste venninne. Vi var begge alene og bestemte oss for å følge nyhetssendingen sammen. Nesten hele natten fulgte vi med. Hun mistet en god venn den dagen. Jeg har aldri følt meg mer hjelpeløs. "

- M 23 år Sint

" Hørte første nyhetssending på P4 halv fire på tur hjem fra jobb. Kjente jeg ble redd, sint og trist på engang. Tenkte på familie og venner i Oslo, fikk etterhvert vite alt var OK med dem. Fulgte nyhetssendingene hjemme, så leste jeg på Facebook at noen hadde hørt skyting på Utøya. Nektet å tro det, så ble det kommentert av Jens Stoltenberg på nyhetene at det var 'en situasjon' på Utøya. Da mistet jeg helt fatningen og tenkte på alle vennene mine der. Fortsatt ubegripelig. "

- Anne-Marte Kolbjørnshus 24 år Redd

" Angrepet i Oslo og på Utøya kom som et sjokk på hos da jeg og forleveden med venner oppholdt hos i Hirtshals i Danmark vi skulle tilbake til Norge samme dag å vi var redde for at det kom flere angrep i dagene som kom vi trudde aldri dette kunne skje i Lille Norge vi fikk med oss dette på Ekstra Nyhetssendinger på Danmarksradio noe vi syns var skremmende. Denne sommeren vil vi alltid huske som at Norge ble angrepet vår Frihet "

- Tor-Arne Hæger Berg 28 år Redd

" hadde på nyhetssending fra tv2 i min leilighet i Alanya. Døtrene mine ropte at mamma nå er det gått av en bombe i Oslo. Jeg ble forvirret da jeg ikke kunne tro at noe slikt skjedde i trygge Norge. barna ble redde og fulgte alle sendinger. Litt senere på Vikingen restaurant da vi skulle spise middag om kvelden hadde de nyhetssendinger fra Nrk på storskjermer. Ingen snakket, ingen lo. Jeg glemmer aldri den kvelden. Tyrkia hadde hendelsen på sine nyhetssendinger og alle avise. "

- wenche 46 år Forvirret

" Satt og leste en nettavis akkurat når den første overskriften kom... 'eksplosjon i akersgata'. De neste timene ble bar mer og mer uvirkelige ettersom hva som hadde skjedd hjemme i Norge utfoldte seg på alle nyhetssendinger, også på thai. "

- Per Christian Strand 44 år Trist

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )