"
Jeg kunne ikke tro det var sant! Jeg satt ved 16:30-tiden på havnen i Mariehamn med min iPad på fanget. Det var så det nesten ikke var til å tro at en bombe hadde blitt detonert utenfor regjeringsbygget. Vi spiste middag på et hotell i Mariehamn da vi begynte å få inn nyheter om skytingen på Utøya. Senere på kvelden reiste vi med skip fra Mariehamn til Helsinki. Alle nasjoner samlet seg rundt TV-skjermene ombord, også turister fra ikke-skandinaviske land som ikke forstod hva som ble sagt på TV-en. Alle var like sjokkerte og registrerte med vantro at lille Norge hadde blitt angrepet på denne måten. Tilbake i Stockholm ble vi møtt av bevæpnet politi foran den norske sjømannskirken. Alt sammen var så uforståelig og veldig, veldig trist. "
-
Kari Aalerud
59 år
Forvirret
"
Hele familien var samlet innendørs fordi det var så dårlig vær. Selv satt jeg på nettet og leste nyheter da det dukket opp at det hadde vært en eksplosjon i Oslo. Deretter satte vi på TV, og fulgte nyhetssendingene det neste døgnet. Vi var sikre på at landet var utsatt for terror, og var en stund redde for at de hadde klart å ta landets statsminister eller andre i regjeringen. Når det begynte å komme meldinger om 'skyteepisoder' på Utøya, overså vi det i første omgang. Vi kunne ikke fatte at dette hadde noen som helst sammenheng med bomben i Oslo. Jeg forsto imidlertid at det var i ferd med å skje grusomme ting der, når ungdommer ble filmet svømmende fra øya. Etterhvert som omfanget av dette ble rullet opp, opplevde jeg det som svært rystende. Spesielt da vi fikk vite at 80 ungdommer hadde mistet livet på Utøya. Selv kjente jeg noen tidligere elever som var der ute. Heldigvis viste det seg at de overlevde. Jeg gråter fremdeles når jeg tenker på den natten. "
-
Mette
48 år
Redd
"
Senterungdommen i Nord-Trøndelag hadde akkurat kommet i mål på vår ukeslange sykkeltur langs fylket, da vi satt foran skjermen og så Touren, da nyhetsendingene begynte å komme. Aldri har det vært så stille når vi var samlet en kveld. Ingen sa et ord, men alle var vi enige om at det var flott at vi var samlet sammen. Vi følte nærheten til AUF, vi var jo også et fylkeslag i et ungdomsparti, og det var kollegaer av oss som ble rammet på den verst tenkelige måte. Det var godt vi var samlet sammen. "
-
Stian Aleksander Aakre
23 år
Trist
"
Familien samlet i sommerhuset, ferie, solrike, lykkelige dager. Bombe i Oslo sentrum? Tven på, hva? Vantro da skytingen på Utøya ble bekreftet og koblet sammen med bomben. Den fryktelige, fryktelige morgenen da dødstallene var så vanvittig høye. Ikke direkte berørte, men så bunnløst sorgtunge. Hvorfor? Noe så meningsløst. "
-
Nina og Morten
32 år
Vitebegjærlig
"
Jeg deltok på dansecamp i Danmark, arrangert av norske Kom og Dans, da folk plutselig begynte å snakke om at noen hadde sprengt en bombe i regjeringskvartalet. Først så jeg ikke alvoret i situasjonen. Det var en helt uvirkelig følelse da jeg senere fikk sjekket nyheter på internett og sett omfanget av skadene. Senere ringte moren min fra Norge og fortalte at noen skjøt etter ungdommer på en øy utenfor Oslo.
Dette var siste kvelden på campen, og skulle være siste fest og dansekveld, i stedet ble det en merkelig kveld der vi samlet oss rundt tv'n og så alle de danske tv-kanalene sende nyheter fra Norge. Det var rart å komme til Oslo dagen etter. "
-
Gunn
28 år
Forvirret
"
Vi var på tur ut med helikopter til skipet 'Nordsyssel'. Vi skulle 1 uke på søppeltokt. Hadde fått med oss bombingen i Oslo rett før vi skulle dra. Skytingen fikk vi vite om da vi landet ca 1 time etterpå. Men vi ante ikke omfanget og alvorlighetsgraden før vi kom tilbake en liten uke etterpå. Vi fikk små oppdateringer via en radio oppe på broen, og via en som hadde satellittelefon. Kunne ikke skjønne hva som hadde skjedd. Vi gikk hjem med båten etter endt søppeltokt. Når vi nærmet oss Longyearbyen fikk vi dekning på telefonene. Da satt alle for å prøve å oppdatere seg på hva som hadde skjedd på små skjermer. En helt absurd situasjon! Og jeg begynte ringerunde som å sjekke at alle jeg kjente hadde det bra.
Husker også at vi hadde 3 min. stillhet noen dager etter 22.Juli. Hele gruppen samlet oss på en strand helt øde i ingenmannsland nord på Svalbard. Tente bål og sendte tanker til alle som var berørte. Det var sterkt! "
-
Cathrin Olaisen
25 år
Forvirret
"
Hadde 5 tantebarn og stebarn på sommerbesøk og alle var spredt rundt på Strømmen storsenter. Da nyhetene kom om at det var gått av en bombe i sentrum fikk jeg samlet alle så raskt som mulig. Stemningen på senteret kommer jeg aldri til å glemme, alle var forvirret og sjokkerte.Jeg var redd det kom flere aksjoner og ville ha alle med meg hjem umiddelbart. Så begynte telefonrunden for å forsikre seg om at venner og familie var i god behold. Men det aller værste var da jeg våkent opp kl. 6 dagen etter og hørte tallene på de som var henrettet på Utøya. Da stod jeg lenge i dusjen å gråt, prøvde å samle meg og finne ut hvordan barna skulle skjemes, men også opplyses. Grusomme dager som er som åpne sår i vårt lands historie. Håper vil aldri glemmer og ALDRI opplever noe slikt igjen. Tenker masse på de drepte og etterlatte, håper kjærligheten fra det Norske folk for alltid vil gi dem trøst. "
-
Trude M. Johansen
44 år
Redd
"
En stor del av storfamilien var samlet på multemyrene ved hytta. Da vi rastet med kaffe og mat kom melding fra minstesøster; om min sønn og jentan va i Oslo? Storesøster fikk samtidig tlf fra sin datter som hadde hørt om eksplosjonen på nyhetene, Da fikk jeg bekreftet at mine barnebarn og sønn hadde vært ved Oslo city og nå trakk vekk fra bykjernen. Vi var i sjokk! Men da vi spiste middag samme ettermiddag og neste uromelding kom fra Utøya, var jeg sikker på en sammenheng og at dette var en manns avsindige ugjerning. Helt ufattelig og vanvittig ubehagelig å være en slags tilskuer til et drama som ingen ende får. Denne dagen vil alltid bli husket og alltid vil da tankene gå til alle de som ble skadet på alle måter, og alle pårørende. "
-
Vibeke Nikolaisen
51 år
Trist
"
Var på sommerleir med Vineyard menighetene i Norden og fikk beskjed at en bombe hadde gått av i Oslo. Vi samlet oss sammen umiddeltbart og begynte å be for alt og alle som måtte være berørt. Var forvirret, fortvilet og ønsket mer info. "
-
Erich Must Wessel
46 år
Vitebegjærlig
"
Var på butikken sammen med brødrene mine for å handle til mat til barn, foreldre og kjærester på idyllisk hyttetur. Det ble mye hvisking, lukkede dører og lek med tankene andre steder for å skjerme barna. Godt å være samlet på et trygt sted, og å gå på tur sammen den helga. "
-
Andreas
33 år
Forvirret
"
Mens jeg stod og beundret Michelangelos David statue fikk en sms fra en kammerat i Stockholm ca 50 min etter bomben. Han lurte på hva som skjedde i Oslo. Etter å ha sjekket nyheter på mobilen samlet jeg sammen de reiste med og informerte om hendelsene så langt. Da var Utøya hendelsene enda ikke kjent. Min første reaksjon var at dette måtte være Al Qaida. "
-
Baard Thalberg
49 år
Sint
"
Samboeren min og jeg pusset opp hjemme den sommeren og plutselig hørte vi et skikkelig drønn! Huset ristet litt, og jeg trodde det tordnet skikkelig ute. En time senere, dro vi ned på Bohus Alna og fikk der, under et sofakjøp, vite raskt etter hverandre at det hadde gått av en bombe i byen og at en mann skjøt rundt seg på Utøya. Det var helt uvirkelig og ikke helt til å tro. Vi regnet ikke med at dagens hendelser skulle eskalere så voldsomt. Betjeningen i butikken klarte nesten ikke å fokusere på at vi skulle betale i butikken, for de satt og så på tv om hva som hadde skjedd, og det var ikke før vi satt oss i bilen på vei hjem at telefonene startet å ringe for å høre om folk var like hele. Familien samlet seg innen få minutter og det var mye sinne og forbauselse over at dette kunne skje rundt oss. "
-
Michaela Smith
26 år
Forvirret
"
Vi var hjemme, satt og leste nyheter på nett. Senere var vi samlet, både mange barn og voksne. Vi kunne ikke tro det vi så. Etterhvert måtte vi 'løsrive' oss fra de grusomme TV-bildene og finne på noe alle sammen.Dette også mest pga de yngste. Noen av oss hadde kjente på Utøya. Vi gikk en fin tur til Gullsteinvollen der vi også bada i kulpen... "
-
Heidi:o)
51 år
Trist
"
Fikk beskjed via Spansk tv da vi var på besøk hos en Onkel Av meg . Vi satt å så på ekstra nyhetssending på spansk tv om bombe attentat i Oslo . Senere fikk vi og meldinger om at det var skyting ved en ungdomsleir. Det hele virket så uvirkelig for oss både Nordmenn, spanjoler, italienere og nederlendere som Var samlet denne sen ettermiddagen . Ingen av oss fattet helt hva som skjedde. At noe slikt kunne skje i Norge, var for alle totalt ubegripelig "
-
Alfred Øyna Fjermeros
35 år
Forvirret
"
Familien var samlet på en gresk steinstrand på kvelden. Vi hadde tent et bål i en liten hule og badet i mørket under flere stjerneskudd. Jeg fikk en telefon fra Norge om et terrorangrep i Oslo, men det var først på den greske nyhetskanalen om morgenen at vi fikk se skadene. Horribelt å være så langt hjemmenfra! "
-
Ruben Mong
17 år
Vitebegjærlig
"
Hadde akkurat landet i Barcelona. på vei til hotellet begynte smsene fra NTB og NRK å melde om bomba i Oslo. Det var fryktelig og jeg trodde det kanskje var et angreppå gang og at flere byer i Europa skulle kunne bli angrepet. Jeg skvatt da jeg hørte høye lyder og tenkte at det var dumt å være i en storby hvis flere europeiske byer ble angrepet. så kom meldingene om skytingen på Utøya. Det var ikke til å tro. de andre gikk for å shoppe men jeg ble så satt ut av det hele. Hadde vært flere ganger på Utøya i min ungdom. så jeg satte meg på et utekafe og surfet. brukte tusenvis av kroner på nettsufring fra utlandet. Måtte få vite hva det var som skjedde. satt våken hele natta og så på sky news. Jeg gråt. En svensk familie gråt med i Lobbyen. Det virket som om hele verden var samlet og holdt pusten for det som skjedde. amerikanere, franskmenn alle på hotellet følte med oss og var sjokkert. Det var fælt å være borte fra mitt lille Norge. Men omsorgen fra alle var stor "
-
Silja
42 år
Redd
"
Var på jobb da mange av kundene samlet seg rundt en tvskjerm i butikken. de snakket om at vi var under angrep? jeg tenkte terror og fikk frysninger. "
-
Aleksander
25 år
Forvirret
"
Ungene trodde det var torden. Vi voksne skjønte at det var det ikke. Hjemme skrudde jeg på radioen og forsto at nå forsto jeg ingenting. Jeg samlet familien, varslet slektninger om at vi var ok - og vi vurderte om vi burde reise ut av byen. Samtidig fortsatte jeg å bake til datterens fødselsdag dagen etter. "
-
Guri
42 år
Forvirret
"
Det var ferie og hele familien vår var samlet dvs. barn, sigerbarn og barnebarn. Vi var på feriestedet vårt, et småbruk på Bømlo og ventet besøk av 2 foreldreløse afghanske barneflykninger. 2 brødre, hvorav den ene har vi hatt kontakt med i flere år, mens den yngste nettopp hadde kommet til 'trygge' gode Norge etter en lang og farefull flukt. Det var en grufull og ufattelig hendelse som skjedde denne dagen, og på toppen av det hele, det å få besøk av disse guttene med sin grufulle og selvopplevde historie, så ble dette helt surrealistisk. Ufattelig hva enkelte mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre, enten det nå er taliban eller en etnisk norsk nordmann. "
-
Jane Marie Eide
56 år
Trist
"
Vi var i Haugesund for å feire min fars 80 årsdag - som var den 22.7. Hele familien var samlet - og det ble en annerledes og litt rar feiring. Men det at hele familien var samlet - var godt oppi det hele. "
Alle kommentarer som inneholder ordet "samlet"
Vis alle kommentarene" Jeg kunne ikke tro det var sant! Jeg satt ved 16:30-tiden på havnen i Mariehamn med min iPad på fanget. Det var så det nesten ikke var til å tro at en bombe hadde blitt detonert utenfor regjeringsbygget. Vi spiste middag på et hotell i Mariehamn da vi begynte å få inn nyheter om skytingen på Utøya. Senere på kvelden reiste vi med skip fra Mariehamn til Helsinki. Alle nasjoner samlet seg rundt TV-skjermene ombord, også turister fra ikke-skandinaviske land som ikke forstod hva som ble sagt på TV-en. Alle var like sjokkerte og registrerte med vantro at lille Norge hadde blitt angrepet på denne måten. Tilbake i Stockholm ble vi møtt av bevæpnet politi foran den norske sjømannskirken. Alt sammen var så uforståelig og veldig, veldig trist. "
- Kari Aalerud 59 år Forvirret" Hele familien var samlet innendørs fordi det var så dårlig vær. Selv satt jeg på nettet og leste nyheter da det dukket opp at det hadde vært en eksplosjon i Oslo. Deretter satte vi på TV, og fulgte nyhetssendingene det neste døgnet. Vi var sikre på at landet var utsatt for terror, og var en stund redde for at de hadde klart å ta landets statsminister eller andre i regjeringen. Når det begynte å komme meldinger om 'skyteepisoder' på Utøya, overså vi det i første omgang. Vi kunne ikke fatte at dette hadde noen som helst sammenheng med bomben i Oslo. Jeg forsto imidlertid at det var i ferd med å skje grusomme ting der, når ungdommer ble filmet svømmende fra øya. Etterhvert som omfanget av dette ble rullet opp, opplevde jeg det som svært rystende. Spesielt da vi fikk vite at 80 ungdommer hadde mistet livet på Utøya. Selv kjente jeg noen tidligere elever som var der ute. Heldigvis viste det seg at de overlevde. Jeg gråter fremdeles når jeg tenker på den natten. "
- Mette 48 år Redd" Senterungdommen i Nord-Trøndelag hadde akkurat kommet i mål på vår ukeslange sykkeltur langs fylket, da vi satt foran skjermen og så Touren, da nyhetsendingene begynte å komme. Aldri har det vært så stille når vi var samlet en kveld. Ingen sa et ord, men alle var vi enige om at det var flott at vi var samlet sammen. Vi følte nærheten til AUF, vi var jo også et fylkeslag i et ungdomsparti, og det var kollegaer av oss som ble rammet på den verst tenkelige måte. Det var godt vi var samlet sammen. "
- Stian Aleksander Aakre 23 år Trist" Familien samlet i sommerhuset, ferie, solrike, lykkelige dager. Bombe i Oslo sentrum? Tven på, hva? Vantro da skytingen på Utøya ble bekreftet og koblet sammen med bomben. Den fryktelige, fryktelige morgenen da dødstallene var så vanvittig høye. Ikke direkte berørte, men så bunnløst sorgtunge. Hvorfor? Noe så meningsløst. "
- Nina og Morten 32 år Vitebegjærlig" Jeg deltok på dansecamp i Danmark, arrangert av norske Kom og Dans, da folk plutselig begynte å snakke om at noen hadde sprengt en bombe i regjeringskvartalet. Først så jeg ikke alvoret i situasjonen. Det var en helt uvirkelig følelse da jeg senere fikk sjekket nyheter på internett og sett omfanget av skadene. Senere ringte moren min fra Norge og fortalte at noen skjøt etter ungdommer på en øy utenfor Oslo. Dette var siste kvelden på campen, og skulle være siste fest og dansekveld, i stedet ble det en merkelig kveld der vi samlet oss rundt tv'n og så alle de danske tv-kanalene sende nyheter fra Norge. Det var rart å komme til Oslo dagen etter. "
- Gunn 28 år Forvirret" Vi var på tur ut med helikopter til skipet 'Nordsyssel'. Vi skulle 1 uke på søppeltokt. Hadde fått med oss bombingen i Oslo rett før vi skulle dra. Skytingen fikk vi vite om da vi landet ca 1 time etterpå. Men vi ante ikke omfanget og alvorlighetsgraden før vi kom tilbake en liten uke etterpå. Vi fikk små oppdateringer via en radio oppe på broen, og via en som hadde satellittelefon. Kunne ikke skjønne hva som hadde skjedd. Vi gikk hjem med båten etter endt søppeltokt. Når vi nærmet oss Longyearbyen fikk vi dekning på telefonene. Da satt alle for å prøve å oppdatere seg på hva som hadde skjedd på små skjermer. En helt absurd situasjon! Og jeg begynte ringerunde som å sjekke at alle jeg kjente hadde det bra. Husker også at vi hadde 3 min. stillhet noen dager etter 22.Juli. Hele gruppen samlet oss på en strand helt øde i ingenmannsland nord på Svalbard. Tente bål og sendte tanker til alle som var berørte. Det var sterkt! "
- Cathrin Olaisen 25 år Forvirret" Hadde 5 tantebarn og stebarn på sommerbesøk og alle var spredt rundt på Strømmen storsenter. Da nyhetene kom om at det var gått av en bombe i sentrum fikk jeg samlet alle så raskt som mulig. Stemningen på senteret kommer jeg aldri til å glemme, alle var forvirret og sjokkerte.Jeg var redd det kom flere aksjoner og ville ha alle med meg hjem umiddelbart. Så begynte telefonrunden for å forsikre seg om at venner og familie var i god behold. Men det aller værste var da jeg våkent opp kl. 6 dagen etter og hørte tallene på de som var henrettet på Utøya. Da stod jeg lenge i dusjen å gråt, prøvde å samle meg og finne ut hvordan barna skulle skjemes, men også opplyses. Grusomme dager som er som åpne sår i vårt lands historie. Håper vil aldri glemmer og ALDRI opplever noe slikt igjen. Tenker masse på de drepte og etterlatte, håper kjærligheten fra det Norske folk for alltid vil gi dem trøst. "
- Trude M. Johansen 44 år Redd" En stor del av storfamilien var samlet på multemyrene ved hytta. Da vi rastet med kaffe og mat kom melding fra minstesøster; om min sønn og jentan va i Oslo? Storesøster fikk samtidig tlf fra sin datter som hadde hørt om eksplosjonen på nyhetene, Da fikk jeg bekreftet at mine barnebarn og sønn hadde vært ved Oslo city og nå trakk vekk fra bykjernen. Vi var i sjokk! Men da vi spiste middag samme ettermiddag og neste uromelding kom fra Utøya, var jeg sikker på en sammenheng og at dette var en manns avsindige ugjerning. Helt ufattelig og vanvittig ubehagelig å være en slags tilskuer til et drama som ingen ende får. Denne dagen vil alltid bli husket og alltid vil da tankene gå til alle de som ble skadet på alle måter, og alle pårørende. "
- Vibeke Nikolaisen 51 år Trist" Var på sommerleir med Vineyard menighetene i Norden og fikk beskjed at en bombe hadde gått av i Oslo. Vi samlet oss sammen umiddeltbart og begynte å be for alt og alle som måtte være berørt. Var forvirret, fortvilet og ønsket mer info. "
- Erich Must Wessel 46 år Vitebegjærlig" Var på butikken sammen med brødrene mine for å handle til mat til barn, foreldre og kjærester på idyllisk hyttetur. Det ble mye hvisking, lukkede dører og lek med tankene andre steder for å skjerme barna. Godt å være samlet på et trygt sted, og å gå på tur sammen den helga. "
- Andreas 33 år Forvirret" Mens jeg stod og beundret Michelangelos David statue fikk en sms fra en kammerat i Stockholm ca 50 min etter bomben. Han lurte på hva som skjedde i Oslo. Etter å ha sjekket nyheter på mobilen samlet jeg sammen de reiste med og informerte om hendelsene så langt. Da var Utøya hendelsene enda ikke kjent. Min første reaksjon var at dette måtte være Al Qaida. "
- Baard Thalberg 49 år Sint" Samboeren min og jeg pusset opp hjemme den sommeren og plutselig hørte vi et skikkelig drønn! Huset ristet litt, og jeg trodde det tordnet skikkelig ute. En time senere, dro vi ned på Bohus Alna og fikk der, under et sofakjøp, vite raskt etter hverandre at det hadde gått av en bombe i byen og at en mann skjøt rundt seg på Utøya. Det var helt uvirkelig og ikke helt til å tro. Vi regnet ikke med at dagens hendelser skulle eskalere så voldsomt. Betjeningen i butikken klarte nesten ikke å fokusere på at vi skulle betale i butikken, for de satt og så på tv om hva som hadde skjedd, og det var ikke før vi satt oss i bilen på vei hjem at telefonene startet å ringe for å høre om folk var like hele. Familien samlet seg innen få minutter og det var mye sinne og forbauselse over at dette kunne skje rundt oss. "
- Michaela Smith 26 år Forvirret" Vi var hjemme, satt og leste nyheter på nett. Senere var vi samlet, både mange barn og voksne. Vi kunne ikke tro det vi så. Etterhvert måtte vi 'løsrive' oss fra de grusomme TV-bildene og finne på noe alle sammen.Dette også mest pga de yngste. Noen av oss hadde kjente på Utøya. Vi gikk en fin tur til Gullsteinvollen der vi også bada i kulpen... "
- Heidi:o) 51 år Trist" Fikk beskjed via Spansk tv da vi var på besøk hos en Onkel Av meg . Vi satt å så på ekstra nyhetssending på spansk tv om bombe attentat i Oslo . Senere fikk vi og meldinger om at det var skyting ved en ungdomsleir. Det hele virket så uvirkelig for oss både Nordmenn, spanjoler, italienere og nederlendere som Var samlet denne sen ettermiddagen . Ingen av oss fattet helt hva som skjedde. At noe slikt kunne skje i Norge, var for alle totalt ubegripelig "
- Alfred Øyna Fjermeros 35 år Forvirret" Familien var samlet på en gresk steinstrand på kvelden. Vi hadde tent et bål i en liten hule og badet i mørket under flere stjerneskudd. Jeg fikk en telefon fra Norge om et terrorangrep i Oslo, men det var først på den greske nyhetskanalen om morgenen at vi fikk se skadene. Horribelt å være så langt hjemmenfra! "
- Ruben Mong 17 år Vitebegjærlig" Hadde akkurat landet i Barcelona. på vei til hotellet begynte smsene fra NTB og NRK å melde om bomba i Oslo. Det var fryktelig og jeg trodde det kanskje var et angreppå gang og at flere byer i Europa skulle kunne bli angrepet. Jeg skvatt da jeg hørte høye lyder og tenkte at det var dumt å være i en storby hvis flere europeiske byer ble angrepet. så kom meldingene om skytingen på Utøya. Det var ikke til å tro. de andre gikk for å shoppe men jeg ble så satt ut av det hele. Hadde vært flere ganger på Utøya i min ungdom. så jeg satte meg på et utekafe og surfet. brukte tusenvis av kroner på nettsufring fra utlandet. Måtte få vite hva det var som skjedde. satt våken hele natta og så på sky news. Jeg gråt. En svensk familie gråt med i Lobbyen. Det virket som om hele verden var samlet og holdt pusten for det som skjedde. amerikanere, franskmenn alle på hotellet følte med oss og var sjokkert. Det var fælt å være borte fra mitt lille Norge. Men omsorgen fra alle var stor "
- Silja 42 år Redd" Var på jobb da mange av kundene samlet seg rundt en tvskjerm i butikken. de snakket om at vi var under angrep? jeg tenkte terror og fikk frysninger. "
- Aleksander 25 år Forvirret" Ungene trodde det var torden. Vi voksne skjønte at det var det ikke. Hjemme skrudde jeg på radioen og forsto at nå forsto jeg ingenting. Jeg samlet familien, varslet slektninger om at vi var ok - og vi vurderte om vi burde reise ut av byen. Samtidig fortsatte jeg å bake til datterens fødselsdag dagen etter. "
- Guri 42 år Forvirret" Det var ferie og hele familien vår var samlet dvs. barn, sigerbarn og barnebarn. Vi var på feriestedet vårt, et småbruk på Bømlo og ventet besøk av 2 foreldreløse afghanske barneflykninger. 2 brødre, hvorav den ene har vi hatt kontakt med i flere år, mens den yngste nettopp hadde kommet til 'trygge' gode Norge etter en lang og farefull flukt. Det var en grufull og ufattelig hendelse som skjedde denne dagen, og på toppen av det hele, det å få besøk av disse guttene med sin grufulle og selvopplevde historie, så ble dette helt surrealistisk. Ufattelig hva enkelte mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre, enten det nå er taliban eller en etnisk norsk nordmann. "
- Jane Marie Eide 56 år Trist" Vi var i Haugesund for å feire min fars 80 årsdag - som var den 22.7. Hele familien var samlet - og det ble en annerledes og litt rar feiring. Men det at hele familien var samlet - var godt oppi det hele. "
- Lillian Paulsen 52 år ForvirretAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )