"
Hadde kjørt helt fra mo i rana til oslo for feriere nån daga til min søster. ankom nån minuta etter eksplosjonen. Ble møtt av mannen til min søster idet eg kjørte in til huse, som fotalte at de hadde nettop vert en terror aksjon i regjeringskvartalet. kunne se røyken fra eksplosjonen fra der vi sto. skremmende, uvirkelig klarte ikke helt tro på de først. satt seg å fulgte nyhetan forsto mann alvoret. etterkvert kom nyheta om skyting fra utøya. å va samla med familien midt i oslo den kvelden va skremmende da tankan gikk til omfanget og om de ville komme flere aksjoner. "
-
Bjørne Røtvold
29 år
Redd
"
Var hardt skadet etter sykkelulykke, ventet på operasjon når nyheten kom om bomben i regjeringskvartalet og senere angrepet på Utøya kom inn på min iPhone. Det ble full mobilisering på sykehuset, min operasjon ble utsatt og pasienter ble flyttet internt og mange sendt til andre sykehus for å gjøre plass til skadde.
Det var skremmende å få inn meldingene iløpet av dagen og natten om antalle ofre. Ifra min sykeseng så jeg helikoptrene lande med ofre på helikopterdekke på toppen av parkeringshuset. Det var katasofe, men nærmest en følelse av krigstilstand - bårene ble trillet inn fra helikoptrene i stort antall - helsepersonalet jobbet med full innsats og stort pågangsmot blandet med vennlige smil og tårer - imponert ble jeg av å se hvor profesjonelt og omsorgsfullt sykepleiere og leger på Ullevål håndterte denne tragiske og forferdelige situasjonen. "
-
Bjørn
61 år
Trist
"
Var på aktivitetsdag nede på plassen da en person fikk telefon om det grusomme som hadde skjedd i Oslo.Etter det satt jeg på terassen til naboen da vi så fergen gå i feil retning og merkelig røyk steg opp på Utøya. Masse ungdommer kom svømmende inn mot moloen, det var skremmende og jeg ble fryktelig redd, hørte jo på nyhetene og forsto hva som foregikk på Utøya.'Den mørkeste dagen'. "
-
Reidun Pettersen
61 år
Redd
"
Så på Tour de France da det ble ekstra nyhetssending og bilder fra Regjeringskvartalet viste at ikke et eneste vindu var intakt. skremmende bilder. Husker også Stoltenberg i et tidelig intervju midt i kaoset at 'vi har en alvorlig situasjon på Utøya'. "
-
Torgrim
26 år
Vitebegjærlig
"
Bomben var et sjokk. Bildene jeg fikk se av Regjeringskvartalet var helt uvirkelige. Utover kvelden ble jeg utfattelig trist, og etter hvert redd for at gjerningsmannen ikke var alene. I året som har godt har jeg hatt et enormt behov for å forstå; handlingene, handlingsforløpet, og gjerningsmannens motiver. Det er skremmende at gjerningsmannen er en av oss og fra min generasjon. "
-
Signe Endresen
38 år
Trist
"
Angrepet i Oslo og på Utøya kom som et sjokk på hos da jeg og forleveden med venner oppholdt hos i Hirtshals i Danmark vi skulle tilbake til Norge samme dag å vi var redde for at det kom flere angrep i dagene som kom vi trudde aldri dette kunne skje i Lille Norge vi fikk med oss dette på Ekstra Nyhetssendinger på Danmarksradio
noe vi syns var skremmende. Denne sommeren vil vi alltid huske som at Norge ble angrepet vår Frihet "
-
Tor-Arne Hæger Berg
28 år
Redd
"
Jeg hadde nettopp logget meg inn på et norsk nyhetssted og da kom nyheter om eksplosjon i Oslo. Forvirrende, skremmende, så kom tankene om noen der hjemme var rammet. Fulgte med på nettet, og så kom de forvirrende meldingene om skyting på Utøya. Fikk etter hvert bekrefta at kjente ikke var rammet, verken det ene eller andre stedet. Det var en lettelse å få lese at det ikke var en utlending som sto bak. Fikk straks mange telefoner og henvendelser fra venner og kjente i Montevideo. De var kanskje enda mer forvirra enn meg. 'Hvordan kan noe slikt skje i Norge?' spurte alle. Jeg fikk føle en veldig sterk medfølelse og omsorg fra de rundt meg og kondolansene strømmet inn, i nærbutikken, i oppgangen....Det var godt at folk brydde seg, der en satt langt fra Norge. "
-
Tore Sveistrup
64 år
Trist
"
Jeg satt på t-banen sammen med mine sønner. Ved Slussen kom det på et ungt, svenskt par som med forskrekkede stemmer snakket om at Oslo var bombet. Så fort vi kom hjem til min søster slo vi på TV:n - og der ble vi sittende og holdt om hverandre. Uvirkelig og skremmende. "
-
Cecilia
49 år
Forvirret
"
Var i Gøteborg med kjæresten og to av våre barn. Lå på sengen på hotellrommet og slappet av, fikk sms fra min bror som skrev at det hadde blitt sprengt en bombe i Oslo. Vi skrudde over på NRK, og fulgte med resten av kvelden. Det var ganske skremmende og uvirkelig. Ble vanskelig å kose seg resten av helgen. "
-
Line
38 år
Trist
"
Satt på en fortausrestaurant i Granada, Spania da våre barn via mobil fortalte oss hva som hadde skjedd i regjeringskvartalet. På vei tilbake til ferieleiligheten ble vi holdt løpende orientert om situasjonen. Det var skremmende og spesielt å være så langt borte fra de en var mest glad i!! "
-
Mor
56 år
Redd
"
Jeg var hjemme på Carl Berner og hørte et kraftig smell før kjæresten min, som oppholdt seg på en kafé i Møllergata, ringte meg og sa at 'alt er knust og det har vært en voldsom eksplosjon'. Det var lange og skremmende minutter med venting før han kom seg trygt og uskadet hjem. "
-
Ida
22 år
Redd
"
Vi var på apoteket og hentet medisiner til katten vår da selgeren i kafeen utenfor fortalte om hva som hadde skjedd til en kunde. Vi tok opp telefonene og sjekket nettavisene og skjønte ingenting. Det hele var så uvirkelig alt sammen. Da selve eksplosjonen skjedde satt vi på tbanestasjonen på Sinsen og ventet på tbanen. Det hørtes ut som om det var rett i nærheten, men siden det er veiarbeid der så tenkte vi ikke mer over det. Senere har det vist seg at dersom vi ikke hadde byttet fra 37 bussen til tbanen nede i sentrum så hadde vi havnet på den bussen som ble rekvirert til syketransport. Det er skremmende tilfeldig. Tiden i etterkant var helt uvirkelig, hele ferien ble ødelagt på en måte selv om vi ikke var direkte rammet. Tankene har gått mange ganger til de som på en eller annet måte ble rammet. "
-
Eli Stenberg
39 år
Redd
"
Var akkurat ferdig med ettpar dagers NRK-jobbing på Riddu Riddu-festivalen og satt og prata med kollega Rune da han kommenterre nyhetsmeldinger på nettet om vinduer blåst ut i regjeringskvartalet. Hjemturen til Silsand ble rar, kvalmende og skremmende der jeg fikk Utøya minutt-for-minutt på bilradioen. Tenkte etter hvert på at det var nettopp det flerkulturelle som Riddu-festivalen står for, som ABB ville til livs. "
-
Arild
61 år
Forvirret
"
På vei ut fra Kino da telefonen begynte å ringe med folk som lurte på om vi var ok. Hørte ikke noe drønn så vi var nok i den lydisolerte salen på vei ut. skremmende. "
-
Christian
31 år
Forvirret
"
Hørte om eksplosjonen på nyhetene og slo på TV for å få mer greie på hva som hadde skjedd. Har bodd i Oslo i mange år, og pleide å kjøre Akersgata med barna i bilen daglig på den tiden eksplosjonen skjedde. skremmende.
Sendte umiddelbart SMS til ei venninne som jobber like ved RK, og fikk lettet til svar at hun var i trygghet. Når informasjonen om Utøya begynte å komme nådde det hele nye surrealistiske høyder. Å våkne lørdagen til de forferdelige dødstallene og alt det grusomme som hadde skjedd var hjerteskjærende. "
-
Linda L.S.
37 år
Redd
"
Skjønte ikke hva som hadde skjedd, men at det var alvorlig. Var på vei i bryllup, og overalt hvor vi møtte folk på veien snakket de om det som hadde skjedd. Surrealistisk og skremmende. "
-
Trine Hansen
34 år
Forvirret
"
Jeg var i trygge omgivelser, men min kone var på vei i fly fra Molde til Gardermoen når bomben gikk i Oslo.
Forsøkte febrilsk å ringe henne samt følge med på flyradaren. Fikk heldigvis tak i henne like etter landing. Der og da visste man jo ikke hva som skjedde, men meningen var at hun skulle ta noen timer i Oslo sentrum. Noe som ikke ble noe av. skremmende, men med lykkelig utgang. "
-
Terje Bådin Svendsen
57 år
Redd
"
Jeg satt hjemme og så på nyheter om bomben i Oslo. Fikk en sms kl. 17.45 fra min sønn om at noen i politiuniform skyter på Utøya, der han var for første gang.
Det var så uvirkelig, forvirrende og skremmende at noe slikt skjedde - og grusomt fordi han var så langt borte og at jeg ikke kunne gjøre noen ting for å hjelpe ham. Jeg satt klistret foran både data og tv etter å ha fått meldingen. Først kl. 19.33 fikk jeg vite at min sønn var i live, og at han var uskadet. "
-
Wenche Marie Hætta
43 år
Redd
"
Jeg hadde nettopp kommet hjem fra etter-trenings øl med japanske venner og ble gjennom Facebook og NRK fortalt om en skremmende og uvirkelig situasjon hjemme i Norge. Aldri før hadde Japan vært lengre vekke og mer isolert en nå. Å gå blant mennesker, hvor fåtallet i det hele tatt viste noe som helst om situasjonen og prøve å fungere normalt var vanskelig. Det var flere netter med lite og ingen søvn, preget av uvisshet, frykt, sinne, sorg og en rekke andre følelser "
Alle kommentarer som inneholder ordet "skremmende"
Vis alle kommentarene" Hadde kjørt helt fra mo i rana til oslo for feriere nån daga til min søster. ankom nån minuta etter eksplosjonen. Ble møtt av mannen til min søster idet eg kjørte in til huse, som fotalte at de hadde nettop vert en terror aksjon i regjeringskvartalet. kunne se røyken fra eksplosjonen fra der vi sto. skremmende, uvirkelig klarte ikke helt tro på de først. satt seg å fulgte nyhetan forsto mann alvoret. etterkvert kom nyheta om skyting fra utøya. å va samla med familien midt i oslo den kvelden va skremmende da tankan gikk til omfanget og om de ville komme flere aksjoner. "
- Bjørne Røtvold 29 år Redd" Var hardt skadet etter sykkelulykke, ventet på operasjon når nyheten kom om bomben i regjeringskvartalet og senere angrepet på Utøya kom inn på min iPhone. Det ble full mobilisering på sykehuset, min operasjon ble utsatt og pasienter ble flyttet internt og mange sendt til andre sykehus for å gjøre plass til skadde. Det var skremmende å få inn meldingene iløpet av dagen og natten om antalle ofre. Ifra min sykeseng så jeg helikoptrene lande med ofre på helikopterdekke på toppen av parkeringshuset. Det var katasofe, men nærmest en følelse av krigstilstand - bårene ble trillet inn fra helikoptrene i stort antall - helsepersonalet jobbet med full innsats og stort pågangsmot blandet med vennlige smil og tårer - imponert ble jeg av å se hvor profesjonelt og omsorgsfullt sykepleiere og leger på Ullevål håndterte denne tragiske og forferdelige situasjonen. "
- Bjørn 61 år Trist" Var på aktivitetsdag nede på plassen da en person fikk telefon om det grusomme som hadde skjedd i Oslo.Etter det satt jeg på terassen til naboen da vi så fergen gå i feil retning og merkelig røyk steg opp på Utøya. Masse ungdommer kom svømmende inn mot moloen, det var skremmende og jeg ble fryktelig redd, hørte jo på nyhetene og forsto hva som foregikk på Utøya.'Den mørkeste dagen'. "
- Reidun Pettersen 61 år Redd" Så på Tour de France da det ble ekstra nyhetssending og bilder fra Regjeringskvartalet viste at ikke et eneste vindu var intakt. skremmende bilder. Husker også Stoltenberg i et tidelig intervju midt i kaoset at 'vi har en alvorlig situasjon på Utøya'. "
- Torgrim 26 år Vitebegjærlig" Bomben var et sjokk. Bildene jeg fikk se av Regjeringskvartalet var helt uvirkelige. Utover kvelden ble jeg utfattelig trist, og etter hvert redd for at gjerningsmannen ikke var alene. I året som har godt har jeg hatt et enormt behov for å forstå; handlingene, handlingsforløpet, og gjerningsmannens motiver. Det er skremmende at gjerningsmannen er en av oss og fra min generasjon. "
- Signe Endresen 38 år Trist" Angrepet i Oslo og på Utøya kom som et sjokk på hos da jeg og forleveden med venner oppholdt hos i Hirtshals i Danmark vi skulle tilbake til Norge samme dag å vi var redde for at det kom flere angrep i dagene som kom vi trudde aldri dette kunne skje i Lille Norge vi fikk med oss dette på Ekstra Nyhetssendinger på Danmarksradio noe vi syns var skremmende. Denne sommeren vil vi alltid huske som at Norge ble angrepet vår Frihet "
- Tor-Arne Hæger Berg 28 år Redd" Jeg hadde nettopp logget meg inn på et norsk nyhetssted og da kom nyheter om eksplosjon i Oslo. Forvirrende, skremmende, så kom tankene om noen der hjemme var rammet. Fulgte med på nettet, og så kom de forvirrende meldingene om skyting på Utøya. Fikk etter hvert bekrefta at kjente ikke var rammet, verken det ene eller andre stedet. Det var en lettelse å få lese at det ikke var en utlending som sto bak. Fikk straks mange telefoner og henvendelser fra venner og kjente i Montevideo. De var kanskje enda mer forvirra enn meg. 'Hvordan kan noe slikt skje i Norge?' spurte alle. Jeg fikk føle en veldig sterk medfølelse og omsorg fra de rundt meg og kondolansene strømmet inn, i nærbutikken, i oppgangen....Det var godt at folk brydde seg, der en satt langt fra Norge. "
- Tore Sveistrup 64 år Trist" Jeg satt på t-banen sammen med mine sønner. Ved Slussen kom det på et ungt, svenskt par som med forskrekkede stemmer snakket om at Oslo var bombet. Så fort vi kom hjem til min søster slo vi på TV:n - og der ble vi sittende og holdt om hverandre. Uvirkelig og skremmende. "
- Cecilia 49 år Forvirret" Var i Gøteborg med kjæresten og to av våre barn. Lå på sengen på hotellrommet og slappet av, fikk sms fra min bror som skrev at det hadde blitt sprengt en bombe i Oslo. Vi skrudde over på NRK, og fulgte med resten av kvelden. Det var ganske skremmende og uvirkelig. Ble vanskelig å kose seg resten av helgen. "
- Line 38 år Trist" Satt på en fortausrestaurant i Granada, Spania da våre barn via mobil fortalte oss hva som hadde skjedd i regjeringskvartalet. På vei tilbake til ferieleiligheten ble vi holdt løpende orientert om situasjonen. Det var skremmende og spesielt å være så langt borte fra de en var mest glad i!! "
- Mor 56 år Redd" Jeg var hjemme på Carl Berner og hørte et kraftig smell før kjæresten min, som oppholdt seg på en kafé i Møllergata, ringte meg og sa at 'alt er knust og det har vært en voldsom eksplosjon'. Det var lange og skremmende minutter med venting før han kom seg trygt og uskadet hjem. "
- Ida 22 år Redd" Vi var på apoteket og hentet medisiner til katten vår da selgeren i kafeen utenfor fortalte om hva som hadde skjedd til en kunde. Vi tok opp telefonene og sjekket nettavisene og skjønte ingenting. Det hele var så uvirkelig alt sammen. Da selve eksplosjonen skjedde satt vi på tbanestasjonen på Sinsen og ventet på tbanen. Det hørtes ut som om det var rett i nærheten, men siden det er veiarbeid der så tenkte vi ikke mer over det. Senere har det vist seg at dersom vi ikke hadde byttet fra 37 bussen til tbanen nede i sentrum så hadde vi havnet på den bussen som ble rekvirert til syketransport. Det er skremmende tilfeldig. Tiden i etterkant var helt uvirkelig, hele ferien ble ødelagt på en måte selv om vi ikke var direkte rammet. Tankene har gått mange ganger til de som på en eller annet måte ble rammet. "
- Eli Stenberg 39 år Redd" Var akkurat ferdig med ettpar dagers NRK-jobbing på Riddu Riddu-festivalen og satt og prata med kollega Rune da han kommenterre nyhetsmeldinger på nettet om vinduer blåst ut i regjeringskvartalet. Hjemturen til Silsand ble rar, kvalmende og skremmende der jeg fikk Utøya minutt-for-minutt på bilradioen. Tenkte etter hvert på at det var nettopp det flerkulturelle som Riddu-festivalen står for, som ABB ville til livs. "
- Arild 61 år Forvirret" På vei ut fra Kino da telefonen begynte å ringe med folk som lurte på om vi var ok. Hørte ikke noe drønn så vi var nok i den lydisolerte salen på vei ut. skremmende. "
- Christian 31 år Forvirret" Hørte om eksplosjonen på nyhetene og slo på TV for å få mer greie på hva som hadde skjedd. Har bodd i Oslo i mange år, og pleide å kjøre Akersgata med barna i bilen daglig på den tiden eksplosjonen skjedde. skremmende. Sendte umiddelbart SMS til ei venninne som jobber like ved RK, og fikk lettet til svar at hun var i trygghet. Når informasjonen om Utøya begynte å komme nådde det hele nye surrealistiske høyder. Å våkne lørdagen til de forferdelige dødstallene og alt det grusomme som hadde skjedd var hjerteskjærende. "
- Linda L.S. 37 år Redd" Skjønte ikke hva som hadde skjedd, men at det var alvorlig. Var på vei i bryllup, og overalt hvor vi møtte folk på veien snakket de om det som hadde skjedd. Surrealistisk og skremmende. "
- Trine Hansen 34 år Forvirret" Jeg var i trygge omgivelser, men min kone var på vei i fly fra Molde til Gardermoen når bomben gikk i Oslo. Forsøkte febrilsk å ringe henne samt følge med på flyradaren. Fikk heldigvis tak i henne like etter landing. Der og da visste man jo ikke hva som skjedde, men meningen var at hun skulle ta noen timer i Oslo sentrum. Noe som ikke ble noe av. skremmende, men med lykkelig utgang. "
- Terje Bådin Svendsen 57 år Redd" Jeg satt hjemme og så på nyheter om bomben i Oslo. Fikk en sms kl. 17.45 fra min sønn om at noen i politiuniform skyter på Utøya, der han var for første gang. Det var så uvirkelig, forvirrende og skremmende at noe slikt skjedde - og grusomt fordi han var så langt borte og at jeg ikke kunne gjøre noen ting for å hjelpe ham. Jeg satt klistret foran både data og tv etter å ha fått meldingen. Først kl. 19.33 fikk jeg vite at min sønn var i live, og at han var uskadet. "
- Wenche Marie Hætta 43 år Redd" Jeg hadde nettopp kommet hjem fra etter-trenings øl med japanske venner og ble gjennom Facebook og NRK fortalt om en skremmende og uvirkelig situasjon hjemme i Norge. Aldri før hadde Japan vært lengre vekke og mer isolert en nå. Å gå blant mennesker, hvor fåtallet i det hele tatt viste noe som helst om situasjonen og prøve å fungere normalt var vanskelig. Det var flere netter med lite og ingen søvn, preget av uvisshet, frykt, sinne, sorg og en rekke andre følelser "
- Thomas Ims 23 år ForvirretAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )