HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "skru"

Vis alle kommentarene

" Jeg skulle akkurat stenge ned og sette meg i bilen for en lang tur fra Tromsø til Lillehammer da nyheten kom. Det ble den mest suralistiske turen jeg har kjørt denne distansen. Nyhetene ble bare værre jo lengre ut over kveld og natt jeg kjørte. Følte at jeg kjørte som om jeg var i en veldig lang tunell. Det var helt uvikelig å sitte der alene i så mange timer å få alle de intrykkene som alle radiokanalene foret oss med. Jeg klarte ikke å skru av. Det ble en tur som jeg aldri kommer til å glemme. Jeg følte på hele registeret av følelser og tanker om hendelsen og hva en mann kan klare å utrette av elendighet. Jeg følte så med alle de som ble rammet og de som deltok i redningsarbeidet under og i etterkant av denne fæle hendelsen. RIP til alle som ikke fikk oppleve dagen etter og lykketil til alle dere som overlevde eller er på annen måte rammet. "

- Søringen 39 år Vitebegjærlig

" Jeg var på familiebesøk på Evenskjer, da vi fikk telefon om at vi måtte skru på tven. I det øyeblikket jeg så bildene av mitt gamle nabolag knust, med mennesker springende derfra, knakk jeg sammen og begynte spontant å fossgråte. Har aldri opplevd liknende. Jeg sende meldinger til alt av venner og familie, før jeg rakk å tenke, mens tårene trillet så det var vanskelig å se. Sjokk, er det eneste som kan beskrive hva jeg følte i øyeblikket. Vanntro og savn kan beskrive følelsen når jeg fant ut om Utøya og de neste døgnene jeg ventet på livstegn fra alle mine i Oslo og på Utøya. "

- anonym 24 år Trist

" Vasket rommet mitt å hørte på NRK mp3 da jeg hørte en dame som snakket i en telefon. Jeg tenkte ikke så mye over det. Jeg var å hentet en vaske klut tokk kansje 5 minutter. Da jeg komm tilbake snakket dama i telefon fortsatt snakket. Jeg måtte skru høyere, da jeg hørte att det hadde vært en stor eksplosjon i Oslo. Jeg satt på TV, og der ble jeg sittende. "

- Jørn Rune 13 år Forvirret

" Jeg var hjemme alene, skrudde på TV'en og der dukket nyheten opp. Først i Oslo, så på Utøya. Helt uvirkelig! Jeg var utrolig redd ettersom jeg kjente flere som var på Utøya, en kom aldri hjem. "

- Ida 19 år Redd

" Jeg bor i Nederland, fikk en telefon fra familie, at dette hadde skjedd. Jeg kom hjem og skrudde på TV og fulgt nrk.no. Jeg håper at dette aldri skjedd! mye kjærlighet fra Zwolle "

- Erik Leif andreassen 28 år Trist

" Jeg bor i Nederland, fikk en telefon fra familie, at dette hadde skjedd. Jeg kom hjem og skrudde på TV og fulgt nrk.no. Jeg håper at dette aldri skjedd! mye kjærlighet fra zwolle! One love! "

- Erik Leif Andreassen 28 år Trist

" Mitt minne om dette er som om det var i går. Jeg var hjemme med min ektemann. Jeg sov på sofaen, siden jeg var syk. Ble vekket av mannen min om at det hadde skjedd noe i Oslo, en gasseksplosjon eller noe. Da var det å stå opp, skru på tv og sette seg ned ved PC'en for å finne ut mer om hva som hadde skjedd. Jeg fulgte med i sendinger på tv og i aviser på nett. Helt ubeskrivelig at to så tragiske ting skulle skje på en og samme dag. Det å ramme ungdom som faktisk skal leve videre er utilgivelig. "

- Eli-Renate S. Stigersand 32 år Sint

" Jeg var på ferie i Nord Argentina hos min bestemor, den måneden, og fikk ikke vite om terrorhandlingen helt til kvelden omtrent klokka 17:00 på argentinsk tid (22:00 norsk tid).Fikk vite om den sørgelige nyheten fra en barndomsvenninne av min mor, som hadde sett det på tv. Før jeg fikk skrudd på tv for å se på nyheten, trodde jeg det var 'Al Qaeda' som hadde satt bomben. Men da fikk sett nyhetene, fikk jeg også vite om skudddramaet på Utøya, hendingene ble gjort av en landsmann. I Sør Amerika eller Argentina kom terror saken ganske sent, men fikk ringt til mine foreldre som var i Buenos Aires for å få vite noe mer om saken. Heldigvis så ble ingen nære slektninger eller familie eller venner skadd eller drept. Det var ikke så rart jeg ble litt forvirret med hendelsen jeg fikk vite med lange mellomrom og håpet på alt det beste for mitt fedreland og nasjon, der jeg ble født og oppvokst. "

- Jens Aldo Carrizo Nilsen 22 år Forvirret

" Jeg var på en ferge, på vei til hotellet i stockholm. Jeg og familien min hadde vært i Gröna Lund, å hatt det kjempe gøy der. Så fikk pappa en telefon fra storesøstra mi i oslo. Hun fortalte han at det hadde vært en bombe i oslo. Jeg og småsøskenene mine visste ikke noe om det. Så når vi kom til hotellet, skrudde jeg på tv'en. Da er hele nyhetskanalen full av nyheter fra oslo. Jeg kjente redsel med en gang! Så skrudde jeg på pc'en, klikket meg innpå facebook, der skrev mange av vennene mine at man ikke skulle ringe folk på utøya fordi det foregår skyting. Jeg ble så redd at jeg ikke klarte å sove den natta. Vi skulle dra hjem neste dag. "

- Johanne Bakke Fjær 15 år Redd

" Vi hadde akkurat sjekka inn på et hotell i Stockholm og hadde skrudd på tv, og fikk vite at det hadde smelt av en bombe i Oslo. "

- Per Gunnar Olsen 40 år Vitebegjærlig

" Jeg var på ferie i London. Fikk en bekymret sms av en venn som lurte på om det hadde skjedd noe med meg. Jeg var jo ikke i Oslo og fikk svar tilbake at det hadde gått av en bombe. Da vi kom til hotellet skrudde vi på tv'en med en gang. Jeg forstå fort at dette var alvorlig og mye større enn jeg først trodde. Vi fulgte med på nyhetene og etterhvert som det utviklet seg satt jeg igjen sjokkert og trist. Jeg følte at jeg var for langt unna og at jeg helst ville være sammen med venner og familie i Norge. "

- Emma 16 år Trist

" Var med barna mine på besøk hos en kollega, da en venninne ringte meg og fortalte at det hadde gått av en bombe i Oslo. Tenkte først at hun måtte ha missforstått noe. Det er ikke mulig at noe sånt kan ha skjedd i Oslo. Alvoret gikk nok ikke opp for meg før jeg kom hjem, skrudde på tv'en og så bilder fra Oslo på alle kanaler. Det var uvirkelig. "

- Mari Mürle 43 år Trist

" 22.juli jobbet jeg på en av Hurtigrutene. Jeg hadde akkurat tatt pause da venninna mi ringte og sa at en bombe hadde gått av i Oslo. Jeg trodde ikke på henne først, men da jeg så nyhetene ble jeg lamslått. Jeg forsto ikke hva som hendte, og jeg ba en stille bønn om at ingen jeg kjente hadde blitt skadet. Etter en stund tikket det inn forferdelige nyheter om skyting på Utøya. Jeg ble med ett veldig vár på at vi ikke kunne skru av det ene fjernsynet, slik at hver pause måtte vi enten snu ryggen til, eller stirre ned i matfatet for å ikke miste apetittet. Vi var 'innestengt' på båten, og vi var omringet av tragedien. Vi la armene rundt hverandre, selv om vi ikke hadde blitt godt kjent, og vi gråt for Oslo, Utøya og Norge. "

- Paula Mikalsen 22 år Forvirret

" Kom hjem fra ferie og vi svingte innom Ikea for å kjøpe litt småting. Da vi kom ut i bilen fortalte faren min hva som hadde skjedd det riste og smalt voldsomt jeg skjønt ikke noen ting og sluttet fort og tenke over det. Da vi dro fra Oslo skrudde jeg på radioen og da skjønte jeg hva som smalt, Bomben. Jeg satt klistret til radioen i to timer og da vi kom hjem løpte jeg opp på rommet mitt og leste på VG om alt som hadde skjedd. PÅ kvelden satte jeg meg å så på nyheten og da nevnte de noe om en politimann og noe skyting og jeg skjønte jeg ingen ting. Dagen etter falt alt på plass og jeg ble så trist, tenk at så mange uskyldige folk skal bli rammet. Det er helt forferdelig. "

- Simen Tørud 13 år Forvirret

" Jeg hadde akkurat kommet hjem når jeg fikk en sms hvor en venninne spurte om det gikk bra med meg. Jeg forstod ikke før sms, telefoner og epost haglet inn - jeg løp ned og skrudde på tv hvor jeg så et syn jeg aldri glemmer. Jobben min var sprengt i filler. Tankene raste, tårene trillet og jeg ringte umiddelbart til en venninne jeg visste var på jobb. Hun var der, livredd og gråt på telefonen. Resten av dagen/helgen er nesten en tåke av følelser, avmakt og sinne. Samtidig vanskelig å ta alt inn over seg. Det slo meg enda sterkere når jeg kom på jobb mandag- vi stod på plassen foran Høyblokka og så hvordan det dagliglivet vi en gang kjente var borte. "

- Benedicte 32 år Trist

" Satt i bilen på veg hjem fra arbeid og skrudde over på nyhetene da de fortalte at det hadde vært en stor eksplosjon i Oslo. Kunne ikke komme fort nok hjem å se om det var ekstrasending på tv og at det jeg hørte på radioen faktisk var sant. Der ble jeg sittende, og den ene fryktelige nyheten erstattet den andre. "

- Åse W.E. 48 år Vitebegjærlig

" Jeg stod i leiligheten min i Stavanger og pakket for å flytte til Oslo da jeg fikk beskjed om å skru på tven. Skjønte ikke hva som skjedde, men dannet meg en teori om at det måtte være en gasstank som hadde eksplodert. Mine første tanker om Utøya var at det var en pøbel med et luftgevær og påfølgende hysteri. Så ble man sittende foran tven. Klarte ikke å ta det innover meg før lenge etterpå, fordi jeg klarte ikke å forstå hva som hadde skjedd. "

- Kari 27 år Forvirret

" Opprinnelig fra Sauda, var på campingtur til Grindafjord. Satt utenfor vogna og koste oss med nrk p1 på radioen. Hørte da den grusomme nyheten. Deretter var det høg lyd på både tv og radioer rundt omkring hele campingen. Morningen etter var helt grusom da vi skrudde på radioen og hørte om alle de omkommne.... En campingtur vi aldri glemmer!!!!! "

- Wenche Ø. Haugen 42 år Forvirret

" Vi fikk vite det over radioen på vei hjem fra en hyggelig familie dag. Min onkel fra Tyskland ringte opprørt og spurte om vi alle hadde det bra. Min fetter fra Tyskland var på besøk i Norge denne tiden og han hadde ringt min onkel med engang. De hadde kjent at det ristet i hele hytta på Nesodden av trykkbølgen etter bomben. Når vi kom hjem skrudde vi på tven og der satt jeg resten av kvelden. Helt til det ble etterlyst blod, da reiste jeg til ullevål, men måtte snu på halv veien fordi de hadde fått så mange som ville gi. Jeg gråt masse denne kvelden, følte en uendelig håpløshet og en stor sorg over alle liv som gikk tapt. "

- Cecilie 27 år Forvirret

" Var på ferie og våknet av flere sms fra de hjemme. Skrudde på tv og det var full dekning på alle kanaler. Uvirkelig opplevelse. All medfølelse fra amerikanerne var over all forventning. "

- Mona 34 år Redd

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )