HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "skudd"

Vis alle kommentarene

" Jeg var på ferie i Nord Argentina hos min bestemor, den måneden, og fikk ikke vite om terrorhandlingen helt til kvelden omtrent klokka 17:00 på argentinsk tid (22:00 norsk tid).Fikk vite om den sørgelige nyheten fra en barndomsvenninne av min mor, som hadde sett det på tv. Før jeg fikk skrudd på tv for å se på nyheten, trodde jeg det var 'Al Qaeda' som hadde satt bomben. Men da fikk sett nyhetene, fikk jeg også vite om skudddramaet på Utøya, hendingene ble gjort av en landsmann. I Sør Amerika eller Argentina kom terror saken ganske sent, men fikk ringt til mine foreldre som var i Buenos Aires for å få vite noe mer om saken. Heldigvis så ble ingen nære slektninger eller familie eller venner skadd eller drept. Det var ikke så rart jeg ble litt forvirret med hendelsen jeg fikk vite med lange mellomrom og håpet på alt det beste for mitt fedreland og nasjon, der jeg ble født og oppvokst. "

- Jens Aldo Carrizo Nilsen 22 år Forvirret

" Hadde gåt tidlig hjem fra jobb, da det var så stille. Var på vei inn i leiligheten min da det smalt. Jeg så umiddelbart på klokken får å sikre meg tide. Det hørtes ut som om det var et skudd like i nærheten. Det har jeg aldri hørt før. "

- Tiril Grung 50 år Forvirret

" Kom hjem fra ferie, og slo på TV'en mens vi pakket ut. Alle tv-kanalene hadde bomben i regjeringskvartalen på hele tiden. Det samme gjaldt nettavisene. Ingen andre saker ble nevnt. Helt til noen nevnte i en notis at det hadde blitt løsnet skudd på Utøya. Jeg husker at jeg synes at det var litt mangel på respekt å blande inn et tilfeldig løsnet skudd et sted... "

- Per 30 år Vitebegjærlig

" Trodde ikke på det først da kollegaen fortalte meg at en bombe hadde gått av i Regjeringskvartalet. Ringte mor for å høre hva som hadde skjedd- da kom meldingen om at det kom meldinger om skudd på Utøya. Jeg husker jeg håpet så inderlig at gjerningsperson ikke var av utenlandsk opprinnelse. Det var en helt absurd ettermiddag. Det gikk ikke riktig opp for meg hva som hadde skjedd før etter et par uker. Man gikk på en måte rundt i sjokk. Lenge. "

- Mari Wøien 21 år Forvirret

" Vi kjørte forbi Utøya på vei til Lillehammer, og jeg hørte skudd. Skjønte ikke da hva dette gjaldt. Ved Sundvollen møtte vi første politibil fra Ringerike på vei nedover, trodde kanskje den skulle til Oslo. "

- Åsmund Åsly 60 år Forvirret

" Jeg satt i leiligheten og surfet på nettet da jeg hørte noe som minnet om et tordenskrall. Tilfeldigvis gikk jeg på nrk.no noen minutter senere. Skjønte at det jeg hadde hørt var bomben. Fulgte med på både nrk.no og twitter. Hørte etterhvert om Utøya og ble redd for min venninne som bor rett over vannet fra Utøya. Ringte henne for å advare henne. Mens vi pratet kunne jeg høre skuddene gjennom telefonen. Hun dro bort på stranden og hjalp til og har slitt med hva hun så i ettertid. "

- Christian 36 år Redd

" Jeg ble vekt av min mor som sa med en skremt stemme at en bombe hadde gått av i Oslo. Først var jeg redd, ikke av frykt for mitt eget liv; men jeg fryktet hvordan Norge ville reagere viss det var en muslimsk ekstremist. Etterhvert ble det klart at det var en høyreekstremist etter at jeg hørte om skudd på Utøya. Jeg kjente få AUFere da, og ingen som døde. Jeg hadde meldt meg inn 4 måneder tidligere. Den dagen og ukene etter var jeg redd, sint, trist og frustrert. "

- Amund Losen Moholdt 17 år Redd

" Satt på Egon i Tromsø og spiste når jeg fikk høre om bomben i Oslo. Da var det ikke enda bekreftet hva som var årsaken til eksplosjonen. Alle rundt meg på bordet var sjokkert og sikker på det var en bombe. Jeg sa klart ifra at det neppe var en bombe, slik skjer jo ikke i Norge, og jeg ba de andre om å ikke snakke om noe de ikke var sikker på. Videre satt jeg på hurtigbåten og tok det svært rolig (ettersom at jeg antok det var en naturlig grunn til eksoplosjonen). Etterhvert kom det opp på nyhetskjermen på båten at det var utløst skudd på Utøya og de antok at det var 10 drepte. Jeg forsto ikke helt va som skjedde og tenkte ikke så mye over det. Etter en stund fikk jeg telefon av et familiemedlem om at søskenbarnet mitt var på Utøya, og ingen viste hva som skjedde. Da gikk alvoret virkelig opp for meg, og tvilen ble til redsel og usikkerhet. "

- Tine Hansen 24 år Forvirret

" Hadde hatt lang dag på jobb, og skulle hente min datter inne i byen. Hun var snart ferdig på jobb, og jeg skulle vente på henne. Satt i bilen da det ble en ekstra nyhetssending på radioen..Først var det om bomben i sentrum, trodde ikke det jeg hørte!!! Så gikk det noen minutter til..da hadde de hørt ett skudd ute på Utøya, ETT skudd..Tenk hvordan alt skulle endre seg denne kvelden.. Min dypeste medfølelse til alle som ble personlig berørt denne dagen. "

- Linda N Svaleng 39 år Redd

" Radioen sto på. Gikk inn på nettet og så all forvirringen, først VG-Huset, så bygget som har helikopeterplatform, før den endelige beskjeden om Høyblokka. Så at det kom meldinger om skudd og at det ble bekreftet en situasjon på Utøyta. Med melding om 5-6 drepte til vitneutsagn som hadde sett minst 50(som igjen ble korrigert til 6-7. Reagerte på at 'normal' prosedyre (sperre alle utfartsveier fra Oslo) ikke var fulgt. Håpet i all elendigheten at dette ikke var et 'ekstrem muslimsk' angrep. Tenkte på alle mine muslimske venner, om hvor tøft de ville få det... Så kom tristheten, all denne flotte ungdommen som skulle være Norges ryggrad i årene som kommer.... "

- Leif S 64 år Forvirret

" JJeg stod ute i hagen når det smalt. Barna ville ut å leke. Jeg hørte smellene og tenkte at nå kommer det torden og vi må holde oss inne. Jeg så utover byen og følte at noe var galt. Litt etterpå snakket vi med svigerfaren min som var på en hytte like ved Utøya. De hørte skudd, sa han. Jeg skjønte ingen ting og ble mer og mer urolig. "

- Hege Hoen 36 år Redd

" Satt hjemme og såg på tour de france, mens jeg forberedte meg på å dra på nattevakt. Da kommentarorene sa det hadde skjedd en ekspolsjon i oslo og at man var nødt å skifte kanal for å se mer sykkel. tenkte jeg at dette kunne ikke være så ille, og ble med over på zebra for mer sykkel, da Paasche etter en god stund utbryter at dette er det værste, er målløs, skudde jeg over på hovedkanalen. helt ubeskrivelig. Satt på jobb på natta og fikk hakeslepp og gåsehud da pressekonfreansen kl 4, nevnte 80 drepte... "

- Merethe 27 år Forvirret

" Satte meg i bilen for å dra til Trondheim på ferie. Slo på radioen og trodde jeg hørte et hørespill. Reportern gikk omkring ved regjeringskvartalet og beskrev det han så, en krigssone. Forsto at dette var virkelig og tenkte først med gru på at nå blir det verre å være muslim i Norge. Plukket opp kona i Tønsberg. Da vi hadde passert Oslo, kom det rapport om at det var en politimann som løsnet skudd på Utøya. Trodde det var noen som overreagerte eller at det var en missforståelse. Lyttet til radio og fulgte med på nettet hele veien til Trondheim. Det var uvirkelig. Da vi la oss, trodde man at det var et titall omkomne. Om morgenen 23. juli rapporterte mediene at dødstallene var opp mot 100. Grufullt. "

- Johannes de Vries 56 år Trist

" Jeg satt hjemme og sjekket tilfeldigvis nyheter i nettavisene. Ble sjokkert da jeg oppdaget bilder og videoklipp fra Regjeringskvartalet. Det syntes uvirkelig. Da jeg senere hørte om skudd mot ungdommer på Utøya, så tenkte jeg at det umulig kunne være en forbindelse. Gikk og la meg om kvelden og følte at alt jeg hadde sett var som fra en film. Jeg klarte ikke å ta det inn over meg og jeg vet ikke riktig hva jeg følte. På det tidspunktet tror jeg de nevnte noe om øyenvitner som hadde sett 40-50 døde, men jeg var sikker på at det var totalt blåst ut av alle proporsjoner. Jeg var overbevist om at det var umulig. Sjokket og sorgen kom først neste morgen da jeg slo på nyhetene på radioen og fikk bekreftet noe som var hinsides hva jeg hadde evnet å forestille meg. Jeg fikk høre ting jeg i ettertid skulle ønske jeg aldri hadde fått vite. Det brant seg fast og jeg vil aldri glemme det. "

- Ane 41 år Forvirret

" Jeg satt på hytta og så på nyhetene fra bomben i Oslo. Måtte ut å lufte hunden og da hørte jeg de første skuddene fra Utøya. Skjønte egentlig ikke hva det var før jeg kom inn og hørte nyhetene om skyting på Utøya. "

- Terje Tranang 52 år Forvirret

" Jeg satt på kontoret, og TVen viste som vanlig BBC News 24. Jeg ble plutselig oppmerksom på bilder fra eksplosjonen i Regjeringskvartalet i Oslo. Det var snakk om et eventuelt terrorangrep, og jeg husker at jeg tenkte at slikt ikke skjedde, ikke i Norge. Det var ikke mye informasjon i begynnelsen, og det var først på hjemreisen at det kom rapporter i nyhetene om skudd på en liten øy utenfor Oslo. Det var mye forvirring utover kvelden, og jeg tror det var snakk om kanskje 12 dødsoffer da jeg la meg. Det var først neste morgen da jeg hørte de oppdaterte dødstallene at jeg skjønte den fulle uhyrligheten av det som hadde skjedd. Forvirringen ble forvandlet til sinne og dyp sorg. "

- Adrian West 45 år Forvirret

" Jeg var i storsalen for å høre mer om terrorangrepet i Oslo da folk plutselig begynte å løpe og jeg hørte skudd. Da skjønte jeg at det var en sammenheng mellom det i Oslo og her på Utøya. "

- Mats Emil Mikkelborg 16 år Redd

" Jeg var i gangen i Kafebygget og pratet i telefonen da jeg hørte skudd. I kaoset som fulgte løp jeg mot lillesalen for å komme ut på teltplassen, men det ble skutt rett utenfor. Derfor løp jeg i løpet av et brøkdels sekund inn ved toalettene og i en bås. Vi var seks stykker i en bås. Jeg var skremt og forvirret, men ble fortløpende oppdatert på situasjonen utenfra via sms. Vi rasjonerte brus og støttet hverandre så godt vi kunne helt til Delta kom inn i bygget. "

- Tore Remi Christensen 26 år Forvirret

" Jeg har utsikt rett mot utøva - min mor hørte smell som viste seg å være skudd. Vi så mange båter som var ute på fjorden for å hjelpe ungdommene. Det var en forferdelig hendelse "

- Børge Skogvoll 48 år Vitebegjærlig

" jeg var på jobb da mannen min ringte og spurte om jeg hadde hørt hva som hadde skjedd i Oslo. Jeg og mine kollegaer slo på TV'n og bildene var uvirkelig. Det føltes ut som vi så på en film og ikke bilder fra fredlige Oslo. I bilen på vei hjem hørte jeg pressekonferanse med Jens Stolenberg der han sa det var løsnet skudd på Utøya... Utover kvelden ble nyhetene mer og mer uvirklig. "

- marina moe 38 år Trist

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )