"
Jeg ventet på min sønn, som jobbet i leiren. Vi skulle ut og spise,og han skulle overta bilen min. Han ble kommandert ut på jobb og jeg kjørte tilbake til Bergen uten å få treffe ham.Det var en forferdelig kjøretur. Hørte på radioen hele kvelden og var samtidig redd for min sønn, som var ved Slottet. Kom hjem til Bergen kl. tre om natten,utslitt. Tenkte mest på alle foreldre som mistet sine barn. "
-
Ann Ina Haugen
54 år
Redd
"
var på vei tilbake for å gå på kino med vennene mine og fikk å spise, da jeg begynte å høre kommentarer fra noen folk på et terrorangrep, men noe jeg ikke forstår var at de sa noe om Norge, så langt lenken 'terrorisme' med 'Norge' var ikke noe jeg ser virkelig.
Det var før de startet på nyhetene og hva ble først rapportert på Oslo og prøver Utøya. I det øyeblikket følte jeg en tristhet, så forsto ikke hvordan noen i Norge var i stand til å handle mot sine egne brødre. Alltid forstått til Norge som et land med en fri og fredelig samfunn, og jeg håper det forblir slik til tross for det som skjedde for et år siden.
Alt det beste for at landet alltid så vakker og beundret av meg.
"
-
Amaury
24 år
Trist
"
var på vei tilbake for å gå på kino med vennene mine og fikk å spise, da jeg begynte å høre kommentarer fra noen folk på et terrorangrep, men noe jeg ikke forstår var at de sa noe om Norge, så langt lenken 'terrorisme' med 'Norge var 'ikke noe jeg ser virkelig.
Det var før de startet på nyhetene og hva ble først rapportert på Oslo og prøver Utøya. I det øyeblikket følte jeg en tristhet, så forsto ikke hvordan noen i Norge var i stand til å handle mot sine egne brødre. Alltid forstått til Norge som et land med en fri og fredelig samfunn, og jeg håper det forblir slik til tross for det som skjedde for et år siden.
Alt det beste for at landet alltid så vakker og beundret av meg. "
-
Amaury Cortez
24 år
Trist
"
Fikk en telefon fra kjæresten som var på vei til Oslo. Han driver med Redningshund så i tilfelle det tregts bistand i Oslo så var på veg. siden det ikke var behov for bistand så kom han til meg. Mens vi spiser middag så blir han kalt ut til Utvika for å bistå i søk med hund. Mens han var på 'jobb' så passet jeg på yngste av hundene. Vi lå på gulvet med TV og 'Møkkamann' med Plumbo på youtube. Så når jeg hører 'Makkamann' så tenker jeg på 22 juli 2011. Blir litt trist når jeg hører den. Jeg vil takke de frivillige som bidro til at flere liv ikke gitt tapt. "
-
Elin Ludvigsen
34 år
Forvirret
"
Jeg var nettopp kommet hjem fra jobb da mamma sa jeg måtte se på nrk. Det hadde smelt i Oslo sentrum, et, kanskje to steder, og de visste ikke om det var en gasseksplosjon eller bombe.
Jeg ble sittende og se den lille informasjonen man hadde bli sendt om og om igjen, og politiet som sa det kunne være et uhell. Jeg tenkte også det var for få drepte til at det kunne være en terroraksjon. Jeg og noen andre hadde planlagt å spise ute denne dagen, og reiste til Majorstuen, langt unna ulykkesstedet. Restauranten var i en kjeller uten mobildekning, og det var kun 4 andre der. Da vi kom opp og ut, gikk vi til en pub med tv, der vi fikk se og høre hva som hadde skjedd på Utøya. Det føltes helt uvirkelig, og jeg forsto nok ikke hva som hadde skjedd før neste morgen da jeg våknet til nyheten om hvor mange som var drept og hardt skadd. "
-
Ragnhild
23 år
Forvirret
"
hadde på nyhetssending fra tv2 i min leilighet i Alanya. Døtrene mine ropte at mamma nå er det gått av en bombe i Oslo. Jeg ble forvirret da jeg ikke kunne tro at noe slikt skjedde i trygge Norge. barna ble redde og fulgte alle sendinger. Litt senere på Vikingen restaurant da vi skulle spise middag om kvelden hadde de nyhetssendinger fra Nrk på storskjermer. Ingen snakket, ingen lo. Jeg glemmer aldri den kvelden. Tyrkia hadde hendelsen på sine nyhetssendinger og alle avise. "
-
wenche
46 år
Forvirret
"
Vi var på ferie i vakre St. Ives i Cornwall da vi fikk en sms fra en venninne. 'En bombe er gått av i Oslo,' sto det. Vi gikk på hotellet og satte på tv'en. BBC sendte direkte fra Oslo. Bildene fra regjeringskvartalet var helt uvirkelige. Mens vi satt der og fulgte med, begynte det å komme newsflash om skyting på Utøya. Hele dagen satt vi og så på tv, og kunne ikke helt tro det vi så. Det føltes av en eller annen grunn feil å være så langt hjemmefra. Dagen etterpå, da tragedien i all sin gru var gått opp for oss alle, satt vi i spisesalen og så engelske aviser med bilder av et istykkerbombet regjeringskvartal, bilder av damen med blod i ansiktet og en pinne stikkende ut av hodet, luftfotos av Utøya. Det var helt absurd. Lille Norge i hele verdens søkelys. Alle hadde fått med seg det som hadde skjedd, og vi møtte veldig mye sympati fra de menneskene vi pratet med. Egentlig hadde vi bare lyst hjem. Hjem til familie, venner og til rosetog. "
-
Siri
39 år
Trist
"
Var på jobb og tok en fem minutter når det smalt. Vi trodde det var en conteiner som hadde falt i bakken pga bygningsarbeidet som foregikk i nabolaget. Når vi kom inn så var det på alle TVene inne i butikken at det hadde vært en eksplosjon eller bombe ved regjeringskvartalet. Ble ufattelig redd og forvirret. Hva skjer?! Fikk så etterhvert vite at det foregikk skyting på utøya, da ble jeg helt satt ut. Hadde venner på øya! Ble sittene med facebook og twitter på mobilen og tven foran meg. uvirkelig. Tok taxi ned til mine foreldre og ble senere hentet av venner. kjøre hjem igjennom byen som var mørkelagt med ingen folk, bare politi var så uvirkelig.. endte med å spise, trøste og gråte sammen hele kvelden. men å våkne opp til over 70 døde på øya var det sterkeste... "
-
Liv
27 år
Trist
"
Hadde akkurat avsluttet et heldagsmøte i bygdebokkomitéen og reiste til Töcksfors for å spise middag. Hørte da om eksplosjonen i regjeringskvartalet på radioen. Da vi dro hjemover seinere kom nyheten om skytingen på Utøya. Stusset litt da vi kom til grensa Norge/Sverige og så at det ikke var kontoll der. Utover kvelden må jeg si at redselen krøp inn i meg, jeg måtte ta meg sammen for å gå ut for å lufte bikkja f.eks. Jeg var på den tiden ordfører for AP i Rømskog og det ble mer og mer klart at det var Arbeiderpartiet som var målet for terroren. Var det snikmordere rundt omkring i landet som skulle ta AP-politikere f.eks. "
-
Nils Nilssen
58 år
Redd
"
Vi var på vei hjem fra ferie i Lofoten, hadde nettopp gått av ferja fra Røst, og satte oss ned på en kafé for å spise noe. På vei opp dit ringte en slektning og spurte om alt var bra med oss, og hva som var greia med bomben. Først tenkte jeg at det sannsynligvis hadde vært en ulykke. Da broren min fant bilder av Regjeringskvartalet på nettet forstod jeg ingenting. Stemningen var utrolig spent, og vi lurte på om vi kom oss på flyet til Oslo nå o.s.v.
På flyplassen i Bodø fulgte jeg med på nyhetene på en liten skjerm. 'Skyting på Utøya.' Alle snakka om det. Hadde det en sammenheng? Hva i huleste var egentlig dette? Jeg husker at tallet på døde steg, jeg husker at jeg kom på to av vennene mine som var på leiren, jeg husker hvordan stemningen var overalt. Jeg tror ikke det gikk opp for noen. "
-
A
17 år
Forvirret
"
Klarte ikke å forstå. Gikk ut for å spise etter å ha hørt om bomben. Neste gang vi så på tv, var også massakren et faktum. Så og så på nyheter... Kan det være mulig? Skulle gjerne vært i Oslo og delt sorgen! "
-
Kari
63 år
Vitebegjærlig
"
Etter å ha kjørt rundt i Provence nesten en uke, kom vi endelig over til Andorra kvelden 22. juli. Vi hadde ikke hatt internett på noen dager, og vi ble alle veldig redde da det første vi så var 'Bombeangrep i Oslo' og bilde av regjeringskvartalet. Middagen ble mye senere en planlagt, og ingen orket spise noe. Men det var først da vi hørte om skytingen på Utøya jeg ble ordentlig redd, for jeg viste at flere av vennene mine var på øya, og desverre ble en av dem et av ofrene til Breivik. Resten av ferien ble ganske dyster, og vi fulgte nyhetene i både Andorra og Barcelona hele den resterende uken... "
-
Kamilla
19 år
Redd
"
Var på Lalandia da det skjedde. Vi planla å dra hjem samme dag, helt til vi hørte hva som hadde skjedd. Følte meg kvalm og redd, og ville ikke spise. "
-
Daniel
16 år
Redd
"
Vi hadde ankommet litt tidligere på dagen fra Kiev, og varmen trakk oss til bassenget ved hotellet. Min samboer sjekket da Facebook, hvor flere hadde kommentert at det hadde gått av en bombe i regjeringskvartalet. Først trodde jeg det måtte være en øvelse av noe slag. Da det gikk opp for oss hva dette dreide seg om, følte vi at det søte liv ved bassenget ble helt feil. Vi dro inn til byen senere på ettermiddag for å spise, men vi fulgte med på nyhetene utover kvelden. Da meldingen om at minst 80 vare døde, jeg husker jeg tenkte at de må ta feil. Vi diskuterte hvem som kunne stå bak, at det kunne være hevn for natobombingen i Libya eller Al Qaeda, at Norge ikke var trygt lenger. Jeg kjente på at det var greit å ikke være hjemme, og vi snakket om hvor heldig vi var som kunne ta pause fra grusomhetene, men vi tenkte mye på de hjemme og de som hadde mistet noen. "
-
Tom
45 år
Forvirret
"
Jeg hadde satt meg ned for å spise middag da de første meldingene kom om bomben i Regjeringskvartalet. Resten av kvelden satt jeg mer eller mindre klistret til radioen for å få med meg siste nytt. Det var spesielt urovekkende å høre hva som skjedde på Utøya. "
-
Stein Wolff Frydenlund
55 år
Vitebegjærlig
"
Var nettopp kommet hjem fra min jobb som sentralbordansatt i Nyhetene i Nrk...hadde fått feriebesøk, og vi holdt på å lage middag, skulle egenlig til byen for å spise,men vi var så slitne, så vi bestemte oss for å lage middag hjemme....hørte ett drønn, og trodde det var noen som sprengte nå stein eller noe sånt i nabolaget, p.g.a de holdt på med bygging...fikk en sms fra min sønn nordafør som spurte om atl var bra, jeg svart ja, hvordan det...han sa det har smelt ei bombe i Oslo, slå på tv...da stod verden stille noen sekunder, vi var målløse... "
-
Randi Beate berg
50 år
Forvirret
"
På veg heim frå ferie i Oslo.Var mellom Otta og Skjåk. Dagen før hadde vi vore ikkje så langt frå Regjeringskvartalet på leit etter ein plass å spise.Stanset bilen for å skru opp lyden på radioen for å høre på de rystende nyhetene frå hovedstaden.. "
-
Kristian Schjetne
47 år
Forvirret
"
Vi var på vei fra Sundsvall til Bodø og hadde akkurat stoppet for å spise middag på Storjord da vi fikk den forferdelige nyheten om bombeangrepet på Regjeringskvartalet på telefon fra familie i Bodø. En kombinasjon av tristhet og vitebegjær var nok de første følelsene som dukket opp. "
-
Ruben Anfinnes
39 år
Vitebegjærlig
"
Jeg var på båttur den 22 juli. Vi var 4 båter som var i Marstrand. Den ene båten var fra Oslo og de 3 andre var fra Kristiansand (blandt annet meg). Jeg følger ganske mye med på nyhetene via nettavisene og tv´en. Med WIFI i båten kunne jeg holde meg oppdatert på nyhtene. Når jeg gikk inn på en nettavis så husker jeg det sto med svarte og store bokstaver: EN STOR EKSPLOSJON I OSLO. Jeg varslet familien og familien som bodde i Oslo. Den kvelden skulle vi spise på Grand Hotell Marstrand. Svt overførte Nrk sine nyhetsendinger ( Sendigene varte 'hele døgnet'). med WiFi og Tv i båten fulgte vi saken tett. Jeg er ikke direkte pårørt mendet har selfølgelig endret mitt liv. "
-
Mathias
16 år
Vitebegjærlig
"
Oppgitt er kanskje en bedre skildring av hvordan jeg følte meg. Jeg hadde nettopp våknet og kom ned for å spise frokost da folk i huset ropte ut at Oslo var på CNN. Da var det bare bomba de varsla om og 'rykter' om skyting et annet sted. Intetanende og overbevist om at CNN blåste opp ting gikk jeg på fest litt senere og kom hjem igjen på natta til sjokkbeskjeden om nesten 100 som var antatt døde. Da kom vel redselen. "
Alle kommentarer som inneholder ordet "spise"
Vis alle kommentarene" Jeg ventet på min sønn, som jobbet i leiren. Vi skulle ut og spise,og han skulle overta bilen min. Han ble kommandert ut på jobb og jeg kjørte tilbake til Bergen uten å få treffe ham.Det var en forferdelig kjøretur. Hørte på radioen hele kvelden og var samtidig redd for min sønn, som var ved Slottet. Kom hjem til Bergen kl. tre om natten,utslitt. Tenkte mest på alle foreldre som mistet sine barn. "
- Ann Ina Haugen 54 år Redd" var på vei tilbake for å gå på kino med vennene mine og fikk å spise, da jeg begynte å høre kommentarer fra noen folk på et terrorangrep, men noe jeg ikke forstår var at de sa noe om Norge, så langt lenken 'terrorisme' med 'Norge' var ikke noe jeg ser virkelig. Det var før de startet på nyhetene og hva ble først rapportert på Oslo og prøver Utøya. I det øyeblikket følte jeg en tristhet, så forsto ikke hvordan noen i Norge var i stand til å handle mot sine egne brødre. Alltid forstått til Norge som et land med en fri og fredelig samfunn, og jeg håper det forblir slik til tross for det som skjedde for et år siden. Alt det beste for at landet alltid så vakker og beundret av meg. "
- Amaury 24 år Trist" var på vei tilbake for å gå på kino med vennene mine og fikk å spise, da jeg begynte å høre kommentarer fra noen folk på et terrorangrep, men noe jeg ikke forstår var at de sa noe om Norge, så langt lenken 'terrorisme' med 'Norge var 'ikke noe jeg ser virkelig. Det var før de startet på nyhetene og hva ble først rapportert på Oslo og prøver Utøya. I det øyeblikket følte jeg en tristhet, så forsto ikke hvordan noen i Norge var i stand til å handle mot sine egne brødre. Alltid forstått til Norge som et land med en fri og fredelig samfunn, og jeg håper det forblir slik til tross for det som skjedde for et år siden. Alt det beste for at landet alltid så vakker og beundret av meg. "
- Amaury Cortez 24 år Trist" Fikk en telefon fra kjæresten som var på vei til Oslo. Han driver med Redningshund så i tilfelle det tregts bistand i Oslo så var på veg. siden det ikke var behov for bistand så kom han til meg. Mens vi spiser middag så blir han kalt ut til Utvika for å bistå i søk med hund. Mens han var på 'jobb' så passet jeg på yngste av hundene. Vi lå på gulvet med TV og 'Møkkamann' med Plumbo på youtube. Så når jeg hører 'Makkamann' så tenker jeg på 22 juli 2011. Blir litt trist når jeg hører den. Jeg vil takke de frivillige som bidro til at flere liv ikke gitt tapt. "
- Elin Ludvigsen 34 år Forvirret" Jeg var nettopp kommet hjem fra jobb da mamma sa jeg måtte se på nrk. Det hadde smelt i Oslo sentrum, et, kanskje to steder, og de visste ikke om det var en gasseksplosjon eller bombe. Jeg ble sittende og se den lille informasjonen man hadde bli sendt om og om igjen, og politiet som sa det kunne være et uhell. Jeg tenkte også det var for få drepte til at det kunne være en terroraksjon. Jeg og noen andre hadde planlagt å spise ute denne dagen, og reiste til Majorstuen, langt unna ulykkesstedet. Restauranten var i en kjeller uten mobildekning, og det var kun 4 andre der. Da vi kom opp og ut, gikk vi til en pub med tv, der vi fikk se og høre hva som hadde skjedd på Utøya. Det føltes helt uvirkelig, og jeg forsto nok ikke hva som hadde skjedd før neste morgen da jeg våknet til nyheten om hvor mange som var drept og hardt skadd. "
- Ragnhild 23 år Forvirret" hadde på nyhetssending fra tv2 i min leilighet i Alanya. Døtrene mine ropte at mamma nå er det gått av en bombe i Oslo. Jeg ble forvirret da jeg ikke kunne tro at noe slikt skjedde i trygge Norge. barna ble redde og fulgte alle sendinger. Litt senere på Vikingen restaurant da vi skulle spise middag om kvelden hadde de nyhetssendinger fra Nrk på storskjermer. Ingen snakket, ingen lo. Jeg glemmer aldri den kvelden. Tyrkia hadde hendelsen på sine nyhetssendinger og alle avise. "
- wenche 46 år Forvirret" Vi var på ferie i vakre St. Ives i Cornwall da vi fikk en sms fra en venninne. 'En bombe er gått av i Oslo,' sto det. Vi gikk på hotellet og satte på tv'en. BBC sendte direkte fra Oslo. Bildene fra regjeringskvartalet var helt uvirkelige. Mens vi satt der og fulgte med, begynte det å komme newsflash om skyting på Utøya. Hele dagen satt vi og så på tv, og kunne ikke helt tro det vi så. Det føltes av en eller annen grunn feil å være så langt hjemmefra. Dagen etterpå, da tragedien i all sin gru var gått opp for oss alle, satt vi i spisesalen og så engelske aviser med bilder av et istykkerbombet regjeringskvartal, bilder av damen med blod i ansiktet og en pinne stikkende ut av hodet, luftfotos av Utøya. Det var helt absurd. Lille Norge i hele verdens søkelys. Alle hadde fått med seg det som hadde skjedd, og vi møtte veldig mye sympati fra de menneskene vi pratet med. Egentlig hadde vi bare lyst hjem. Hjem til familie, venner og til rosetog. "
- Siri 39 år Trist" Var på jobb og tok en fem minutter når det smalt. Vi trodde det var en conteiner som hadde falt i bakken pga bygningsarbeidet som foregikk i nabolaget. Når vi kom inn så var det på alle TVene inne i butikken at det hadde vært en eksplosjon eller bombe ved regjeringskvartalet. Ble ufattelig redd og forvirret. Hva skjer?! Fikk så etterhvert vite at det foregikk skyting på utøya, da ble jeg helt satt ut. Hadde venner på øya! Ble sittene med facebook og twitter på mobilen og tven foran meg. uvirkelig. Tok taxi ned til mine foreldre og ble senere hentet av venner. kjøre hjem igjennom byen som var mørkelagt med ingen folk, bare politi var så uvirkelig.. endte med å spise, trøste og gråte sammen hele kvelden. men å våkne opp til over 70 døde på øya var det sterkeste... "
- Liv 27 år Trist" Hadde akkurat avsluttet et heldagsmøte i bygdebokkomitéen og reiste til Töcksfors for å spise middag. Hørte da om eksplosjonen i regjeringskvartalet på radioen. Da vi dro hjemover seinere kom nyheten om skytingen på Utøya. Stusset litt da vi kom til grensa Norge/Sverige og så at det ikke var kontoll der. Utover kvelden må jeg si at redselen krøp inn i meg, jeg måtte ta meg sammen for å gå ut for å lufte bikkja f.eks. Jeg var på den tiden ordfører for AP i Rømskog og det ble mer og mer klart at det var Arbeiderpartiet som var målet for terroren. Var det snikmordere rundt omkring i landet som skulle ta AP-politikere f.eks. "
- Nils Nilssen 58 år Redd" Vi var på vei hjem fra ferie i Lofoten, hadde nettopp gått av ferja fra Røst, og satte oss ned på en kafé for å spise noe. På vei opp dit ringte en slektning og spurte om alt var bra med oss, og hva som var greia med bomben. Først tenkte jeg at det sannsynligvis hadde vært en ulykke. Da broren min fant bilder av Regjeringskvartalet på nettet forstod jeg ingenting. Stemningen var utrolig spent, og vi lurte på om vi kom oss på flyet til Oslo nå o.s.v. På flyplassen i Bodø fulgte jeg med på nyhetene på en liten skjerm. 'Skyting på Utøya.' Alle snakka om det. Hadde det en sammenheng? Hva i huleste var egentlig dette? Jeg husker at tallet på døde steg, jeg husker at jeg kom på to av vennene mine som var på leiren, jeg husker hvordan stemningen var overalt. Jeg tror ikke det gikk opp for noen. "
- A 17 år Forvirret" Klarte ikke å forstå. Gikk ut for å spise etter å ha hørt om bomben. Neste gang vi så på tv, var også massakren et faktum. Så og så på nyheter... Kan det være mulig? Skulle gjerne vært i Oslo og delt sorgen! "
- Kari 63 år Vitebegjærlig" Etter å ha kjørt rundt i Provence nesten en uke, kom vi endelig over til Andorra kvelden 22. juli. Vi hadde ikke hatt internett på noen dager, og vi ble alle veldig redde da det første vi så var 'Bombeangrep i Oslo' og bilde av regjeringskvartalet. Middagen ble mye senere en planlagt, og ingen orket spise noe. Men det var først da vi hørte om skytingen på Utøya jeg ble ordentlig redd, for jeg viste at flere av vennene mine var på øya, og desverre ble en av dem et av ofrene til Breivik. Resten av ferien ble ganske dyster, og vi fulgte nyhetene i både Andorra og Barcelona hele den resterende uken... "
- Kamilla 19 år Redd" Var på Lalandia da det skjedde. Vi planla å dra hjem samme dag, helt til vi hørte hva som hadde skjedd. Følte meg kvalm og redd, og ville ikke spise. "
- Daniel 16 år Redd" Vi hadde ankommet litt tidligere på dagen fra Kiev, og varmen trakk oss til bassenget ved hotellet. Min samboer sjekket da Facebook, hvor flere hadde kommentert at det hadde gått av en bombe i regjeringskvartalet. Først trodde jeg det måtte være en øvelse av noe slag. Da det gikk opp for oss hva dette dreide seg om, følte vi at det søte liv ved bassenget ble helt feil. Vi dro inn til byen senere på ettermiddag for å spise, men vi fulgte med på nyhetene utover kvelden. Da meldingen om at minst 80 vare døde, jeg husker jeg tenkte at de må ta feil. Vi diskuterte hvem som kunne stå bak, at det kunne være hevn for natobombingen i Libya eller Al Qaeda, at Norge ikke var trygt lenger. Jeg kjente på at det var greit å ikke være hjemme, og vi snakket om hvor heldig vi var som kunne ta pause fra grusomhetene, men vi tenkte mye på de hjemme og de som hadde mistet noen. "
- Tom 45 år Forvirret" Jeg hadde satt meg ned for å spise middag da de første meldingene kom om bomben i Regjeringskvartalet. Resten av kvelden satt jeg mer eller mindre klistret til radioen for å få med meg siste nytt. Det var spesielt urovekkende å høre hva som skjedde på Utøya. "
- Stein Wolff Frydenlund 55 år Vitebegjærlig" Var nettopp kommet hjem fra min jobb som sentralbordansatt i Nyhetene i Nrk...hadde fått feriebesøk, og vi holdt på å lage middag, skulle egenlig til byen for å spise,men vi var så slitne, så vi bestemte oss for å lage middag hjemme....hørte ett drønn, og trodde det var noen som sprengte nå stein eller noe sånt i nabolaget, p.g.a de holdt på med bygging...fikk en sms fra min sønn nordafør som spurte om atl var bra, jeg svart ja, hvordan det...han sa det har smelt ei bombe i Oslo, slå på tv...da stod verden stille noen sekunder, vi var målløse... "
- Randi Beate berg 50 år Forvirret" På veg heim frå ferie i Oslo.Var mellom Otta og Skjåk. Dagen før hadde vi vore ikkje så langt frå Regjeringskvartalet på leit etter ein plass å spise.Stanset bilen for å skru opp lyden på radioen for å høre på de rystende nyhetene frå hovedstaden.. "
- Kristian Schjetne 47 år Forvirret" Vi var på vei fra Sundsvall til Bodø og hadde akkurat stoppet for å spise middag på Storjord da vi fikk den forferdelige nyheten om bombeangrepet på Regjeringskvartalet på telefon fra familie i Bodø. En kombinasjon av tristhet og vitebegjær var nok de første følelsene som dukket opp. "
- Ruben Anfinnes 39 år Vitebegjærlig" Jeg var på båttur den 22 juli. Vi var 4 båter som var i Marstrand. Den ene båten var fra Oslo og de 3 andre var fra Kristiansand (blandt annet meg). Jeg følger ganske mye med på nyhetene via nettavisene og tv´en. Med WIFI i båten kunne jeg holde meg oppdatert på nyhtene. Når jeg gikk inn på en nettavis så husker jeg det sto med svarte og store bokstaver: EN STOR EKSPLOSJON I OSLO. Jeg varslet familien og familien som bodde i Oslo. Den kvelden skulle vi spise på Grand Hotell Marstrand. Svt overførte Nrk sine nyhetsendinger ( Sendigene varte 'hele døgnet'). med WiFi og Tv i båten fulgte vi saken tett. Jeg er ikke direkte pårørt mendet har selfølgelig endret mitt liv. "
- Mathias 16 år Vitebegjærlig" Oppgitt er kanskje en bedre skildring av hvordan jeg følte meg. Jeg hadde nettopp våknet og kom ned for å spise frokost da folk i huset ropte ut at Oslo var på CNN. Da var det bare bomba de varsla om og 'rykter' om skyting et annet sted. Intetanende og overbevist om at CNN blåste opp ting gikk jeg på fest litt senere og kom hjem igjen på natta til sjokkbeskjeden om nesten 100 som var antatt døde. Da kom vel redselen. "
- Aleksander 19 år ForvirretAntall forekomster av utvalgte ord
Oslo ( 1075 )fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )