HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "surrealistisk"

Vis alle kommentarene

" På kontoret, klar for trivelig sommerhelg. Utrolig smell, vrakrester på gata utenfor kontoret. Dører blåst ut av hengslene inne på kontoret. Veldig surrealistisk situasjon. Gikk oppover Grubbegata i retning Grunerløkka for å møte noen der. Det som sitter mest fast i minnet var lyden av en mann i høyblokka som desperat ropte på hjelp. "

- Ulrik 29 år Redd

" Jeg begynte en av mine feriedager i Kansas City med å se at en bombe hadde gått av i Oslo som breaking news på CNN. Vi fikk ikke så mye info, så jeg skjønte ikke omfanget før jeg fikk melding fra min mor om at de alle var i live. Vi satt klistret foran skjermen og byttet febrilsk mellom kanaler for å få med oss mest mulig informasjon. Når det så ble vist flere bilder, og nyheten om Utøya kom, ble situasjonen helt surrealistisk. Det var rett og slett ikke til å tro. Fra den dagen gikk det kaldt nedover ryggen min når amerikanerne spurte hvor vi var fra. Og plutselig visste de alle hvor både Oslo og Norge var. På en måte var det lettere å være så langt unna, på en annen måte vanskeligere. Det var uansett en ferie jeg aldri glemmer. "

- Anette 28 år Forvirret

" Såpå nyhetene hjemme at det hadde hendt noe på Utøya. Fikk ikke med meg omfange før jeg skulle legge meg. La meg derfor med tv på og døren inn til soveommet åpent. Sovnet med nyhetene i øret. Men det var først da jeg våknet ved 0300 tiden at jeg fikk høre det forferdelige som hadde hendt. Ble ittende oppe resten av natten å se nyheter. Var en surrealistisk natt jeg aldri kommer til å glemme. "

- Trond Erik Holme 44 år Forvirret

" Var på jobb, så fikk ringt min mor og forsikret meg om at min søster ikke var på kontoret. Var vanskelig å forstå omfanget. Ble en surrealistisk situasjon ettersom media begynte å dekke saken. Der stod jeg trygt og langt unna, og måtte konsentrere meg om hver enkelt pasient, mens verden raste sammen for ufattelig mange andre. "

- Nina Nilsen 47 år Vitebegjærlig

" Jeg var hjemme alene og tok det med ro i solen. Plutselig så jeg på Twitter at det sprengt en bombe i Oslo. Jeg var helt sjokkert og løp inn og skrudde på TV og radio for å virkelig bli kjent med hva som skjedde. Det føltes ganske surrealistisk, jeg kunne ikke tro det. Da jeg ble fortalt at noen begynte å skyte på mennesker på en leir, og da føltes det ut som noen bisarre filmen eller TV-serier. Jeg kunne bare ikke tro det. Jeg hadde knapt noe søvn den natten og dagen etter at jeg satt inne og så på NRK hele dagen og gråt mye. "

- Elias 15 år Redd

" Jeg satt paa jobb og sjekket ut nyheter paa norske nettaviser da jeg laerte om bomba. Det var bare surrealistisk. "

- Charle Remen 33 år Vitebegjærlig

" Jeg var på jobben og leste om en bombe hadde gått av i Oslo sentrum. Tenkte dette måtte være en ulykke av noe slag. Følelsen av uvirkelighet og et kvalmende sug i magen kom da meldingene kom tikkende inn om at det pågikk skyting på Utøya. Det føltes helt surrealistisk - akkurat som verden hadde blitt helt snudd opp ned- helt sinnsykt. "

- Hilde 50 år Forvirret

" Etter at bildene fra Utøya og Regjeringskvartalet hadde tikket inn på TV´n i resepsjonsområdet på hotellet hvor jeg hadde sommerjobb som servitør, var det en tysk turist som spurte meg hva som egentlig foregikk da nyhetene var på norsk. surrealistisk å formidle for en turist på noe rustent skoletysk om hendelsene 22. juli. "

- Ida J. 21 år Forvirret

" Skrudde på fjernsynet då eg kom heim frå jobb - då var bomba i Oslo allereie gått av, og på nyhenda spekulerte dei i om det var gasslekkasje eller terror. Eg reiste sørover på ferie den dagen, høyrte om Utøya først på bilradioen. Det var så surrealistisk, skjønte ikkje først at dei to hendingane hang saman, men tenkte at det det måtte vere heimedyrka terrorisme. Fatta ikkje omfanget før neste morgon, då dødstala frå Utøya kom. Noreg kjentest ut som eit anna land i dagane etterpå, ingen var budd på at noko slikt kunne skje. "

- Ane 25 år Vitebegjærlig

" Vi budde midt i Alpane, og hadde hatt ein nydeleg dag på fottur til ei seter der vi hadde rasta og kjøpt oss kaffi og kaker. Då vi kom heim til hotellet, fekk vi sjokknyheita på Internett. Det heile var heilt surrealistisk. Alle nyheitskanalar verda over kunne vi lese og høyre om dette. Vi sat som nagla og prøvde å forstå kva som hadde skjedd. Ei sjokkerande oppleving vi aldri kjem til å gløyme. "

- Gunn 60 år Trist

" surrealistisk å være mitt oppi dette fantastiske fjellet under Tour de France og få vite dette. En merkelig opplevelse!! "

- Bjarne Lutro 42 år Vitebegjærlig

" vi beskjerte trærna ute i sola, da jeg tilfeldigvis gikk inn og slo på NRK. Der så jeg at de hadde bombet regjeringskvartalet. Jeg var sikker på at det var terror, og blei sjokkert inn til beinet da jeg hørte at folk ble drept. Det var surrealistisk og ufattelig. "

- Ane 31 år Redd

" Hadde vært på båttur utenfor Antalya med flere familier. På ei mot Belek fikk vi en telefon om at em bombe hadde gått av i Oslo - mens vi egentlig ventet på en update på Tour de France. Resten av ettermiddagen ble surrealistisk, neste morgen et sjokk. Vi holdt minnestund på stranda i Khadrye samtidig med markeringen i Oslo. "

- Gunnar Grindstein 50 år Forvirret

" Satt på kafé og feiret hjemkomst fra tjeneste i Afghanistan med min familie da det smalt. surrealistisk å oppleve dette i trygge Oslo, spesielt etter 6 måneder i et krigsherjet land. "

- Thomas 33 år Vitebegjærlig

" Var på sporten på Domus og kjøpte meg sko. Så på skjerm i butikken fra angrepet i Regjeringskvartalet. Denne uka var det Landsfatival i gammeldansmusikk, og vel tilbake på festivalområdet snakket folk mye om det som skjedde i Oslo. Noen hadde hatt kontakt med folk som hadde hørt og gølt smellet. Senere kom meldingene fra Utøya... Å vokne opp lørdag var en surrealistisk opplevelse. Det ble en dempet festival lørdag og søndag. "

- Thomas Nilssen 35 år Forvirret

" Satt i bilen på vei til jobb, er veldig uvirkelig å høre om bombeangrep i Oslo som hovedoppslag på Australsk radio kl 6 om morgenen. Enda mer surrealistisk når jeg kjørte hjem 12 timer senere og hørte at mer enn 70 personer var drept..... "

- Asgeir Paulsen 39 år Forvirret

" Satt tilfeldigvis på hotellrommet på internett og fikk med hele historien. 'Hva følte du' har ikke den følelsen jeg satt med. Jeg lo faktisk litt ut av forvirring. En surrealistisk følese hvor media bidro sterkt til ytterligere forvirring. Senere koste vi oss med at Al-Qaeda tok på seg alt ansvar og stod bak, noe også media FREMHEVET, helt til de fant ut at det faktisk var det helt motsatte av denne type ekstremister. Hele dagen gikk egentlig med på å le av forskjellige media som skulle dekke saken på sin egen måte og hvordan ingen klarte å komme med noe produktivt! All støtte til Delta, de gjorde en god jobb. "

- Kenneth 22 år Trist

" Startet å kjøre mot Oslo den ettermiddagen, alene i bilen og uten lader til mobilen. Ble tre surrealistiske døgn i bil uten kontakt med omverdenen. "

- Geir-Inge Løvstad 44 år Trist

" Hørte om eksplosjonen på nyhetene og slo på TV for å få mer greie på hva som hadde skjedd. Har bodd i Oslo i mange år, og pleide å kjøre Akersgata med barna i bilen daglig på den tiden eksplosjonen skjedde. Skremmende. Sendte umiddelbart SMS til ei venninne som jobber like ved RK, og fikk lettet til svar at hun var i trygghet. Når informasjonen om Utøya begynte å komme nådde det hele nye surrealistiske høyder. Å våkne lørdagen til de forferdelige dødstallene og alt det grusomme som hadde skjedd var hjerteskjærende. "

- Linda L.S. 37 år Redd

" Det var ferie og hele familien vår var samlet dvs. barn, sigerbarn og barnebarn. Vi var på feriestedet vårt, et småbruk på Bømlo og ventet besøk av 2 foreldreløse afghanske barneflykninger. 2 brødre, hvorav den ene har vi hatt kontakt med i flere år, mens den yngste nettopp hadde kommet til 'trygge' gode Norge etter en lang og farefull flukt. Det var en grufull og ufattelig hendelse som skjedde denne dagen, og på toppen av det hele, det å få besøk av disse guttene med sin grufulle og selvopplevde historie, så ble dette helt surrealistisk. Ufattelig hva enkelte mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre, enten det nå er taliban eller en etnisk norsk nordmann. "

- Jane Marie Eide 56 år Trist

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )