HVOR VAR DU 22. JULI 2011?

Fortell oss hvor du var, hvordan du først fikk høre om terrorhandlingene og hva du følte.

Alle kommentarer som inneholder ordet "telefoner"

Vis alle kommentarene

" SMS, internetcafe, BBC og masse telefoner "

- Christian 28 år Trist

" Jeg hadde akkurat kommet hjem når jeg fikk en sms hvor en venninne spurte om det gikk bra med meg. Jeg forstod ikke før sms, telefoner og epost haglet inn - jeg løp ned og skrudde på tv hvor jeg så et syn jeg aldri glemmer. Jobben min var sprengt i filler. Tankene raste, tårene trillet og jeg ringte umiddelbart til en venninne jeg visste var på jobb. Hun var der, livredd og gråt på telefonen. Resten av dagen/helgen er nesten en tåke av følelser, avmakt og sinne. Samtidig vanskelig å ta alt inn over seg. Det slo meg enda sterkere når jeg kom på jobb mandag- vi stod på plassen foran Høyblokka og så hvordan det dagliglivet vi en gang kjente var borte. "

- Benedicte 32 år Trist

" Hadde akkurat vært på ferie, og hadde derfor gått glipp av den nyeste Harry Potter filmen. Derfor bestemte jeg meg for å gå på kino alene å se filmen. Mot slutten av filmen reiser en mann seg i salen og roper 'BOMBE! Det har vært en bombe i sentrum. Det brenner!' Alle begynte å ta opp telefoner og over halvparten dro fra kinoen. telefoner begynte å strømme inn og jeg dro hjem. "

- Vilde 18 år Forvirret

" En 'rar' dag med mange inntrykk, telefoner ifm planverk, Luftfartstilsynet, ministrer, politi m.m. Håper det var første og siste gangen.... "

- Pål Henning 40 år Forvirret

" jeg var på bilferie i europa, faren min jobber i dagbladet så han fikk masse telefoner om å komme på jobb,men vi var jo på freie... "

- Lars Martin Berg 14 år Forvirret

" Min samboer og jeg var på ferie og på fottur i Erdalen ved Hjelle i Oppstryn da vi fikk telefoner fra venner som fortalte at noe hadde skjedd i Oslo og som lurte på om vi hadde det bra. Vi gikk i duskregn en time før vi kom ned i dalen og fikk skrudd på radio. Det var først da vi skjønte hva som hadde skjedd. Utover kvelden ble sjokket, frykten og sorgen større og større. Det forandret alt. "

- Maria 31 år Trist

" Holdt på å sette opp ett telt inne av alle ting. Skulle på telttur noen dager senere. Hørte det ikke men samboeren til venninna mi ringte til henne da han var på vei fra jobb i sentrum. Satt og fulgte med på nettet etterpå og svarte på telefoner fra slektninger som lurte på om jeg var i trygghet da de bor andre steder. Uvirkelig følelse å være nede i sentrum dagen etter og se militæret overalt. Følte jeg var i et annet land. "

- Hanne 30 år Trist

" Vi hadde akkurat landet i England, og fikk flere telefoner av venner og slektninger som fortalte at alle vi kjente i regjeringskvartalet og Oslo var trygge. Et par timer senere fikk vi beskjed om skytingen. De neste dagene var forvirrende, vi skjønte ikke hvordan det kunne skje, og var overbevist om at dødstallene ikke kunne være riktige. De fleste jeg møtte i England var veldig sympatiske,de hadde tårer i øynene, og jeg fikk kaffe i annenhver butikk jeg var innom. Det var norske flagg over alt, og jeg har aldri savnet Norge så mye som jeg gjorde de dagene. "

- K.L 21 år Forvirret

" Jeg hadde nettopp logget meg inn på et norsk nyhetssted og da kom nyheter om eksplosjon i Oslo. Forvirrende, skremmende, så kom tankene om noen der hjemme var rammet. Fulgte med på nettet, og så kom de forvirrende meldingene om skyting på Utøya. Fikk etter hvert bekrefta at kjente ikke var rammet, verken det ene eller andre stedet. Det var en lettelse å få lese at det ikke var en utlending som sto bak. Fikk straks mange telefoner og henvendelser fra venner og kjente i Montevideo. De var kanskje enda mer forvirra enn meg. 'Hvordan kan noe slikt skje i Norge?' spurte alle. Jeg fikk føle en veldig sterk medfølelse og omsorg fra de rundt meg og kondolansene strømmet inn, i nærbutikken, i oppgangen....Det var godt at folk brydde seg, der en satt langt fra Norge. "

- Tore Sveistrup 64 år Trist

" Jeg satt på rommet mitt og jobbet med en engelskoppgave da en norsk medstudent kom stormende inn og fortalte meg at det hadde gått av en bombe i Oslo sentrum. Vi var begge veldig opprørte, og gikk for å sjekke internettet. Det var lite oppdateringer å få, og vi måtte derfor bare vente. Senere denne fredagen, dro jeg til byen for et måltid. På veien sendte villingsøsteren min meg en meldig om skyting på Utøya. Som AUFer ble jeg veldig nervøs, men var fortsatt veldig forvirret. Etter telefoner hjemmefra dro jeg rett tilbake til skolen hvor BBC sto på. Sjokket over å se Utøya, et eget ferieparadis, på internasjonale nyheter gjorde vondt, og jeg var selvfølgelig bekymret for mine egne venner som befant seg på øya. Tre dager senere var jeg hjemme i Norge, i tide til å delta på rosemarkeringen. "

- Jenny Hovland Johanson 19 år Forvirret

" Jeg var ved VG bygget da det smalt. Det eneste som var i mitt hode var å komme meg vek. Når jeg kom hjem fikk jeg meldinger av venner ute på Utøya. Resten av kvelden prøvde jeg å følge med på nyheter og vente på telefoner fra venner. "

- Sandra 21 år Forvirret

" Fikk masse telefoner og melding om hvor jeg var, skjønte ikke hva som skjedde før jeg skrudde på nyhetene... "

- Sara 23 år Forvirret

" Arbeidet som frivillig funksjonær for Moldejazz på Hjertøya. Fikk stadige oppdateringer fra folk som satt med smarttelefoner og nettilgang. Forstod ikke omfanget av det hele før jeg våknet og leste nettavisene morgenen etter. Det ble en veldig spesiell dag på jobb. "

- Trond-Atle Farestveit 33 år Vitebegjærlig

" Jeg var på jobb, og fikk flere telefoner og SMS av venner som trodde jeg var på utøya, de var redde! En dag jeg aldri kommer til å glemme. "

- Morten 23 år Trist

" Satt og jobbet overtid med øretelefoner på. Hørte ingenting før jeg kom hjem senere på dagen "

- Reidar Chr. L. Guttormsen 43 år Trist

" Satt og så på Tour de France i det de første meldingene om eksplosjoner i Oslo tikket inn, og var på vei til familieselskap i det jeg først fikk telefoner/meldinger om skyting på Utøya i 16.30-tida. Heiv meg rundt på Twitter og Facebook og prøvde å holde andre oppdatert mens jeg prøvde å konstant være oppdatert selv. Klarte etter hvert å få tak i ei venninne hvis far var med i en politibåt som ankom Utøya rett etter at Breivik var pågrepet, og fikk formidlet det videre på internett. Våknet dagen etterpå til foreløpig dødstall og følte en overveldende kvalme. "

- Eirik Sande 17 år Vitebegjærlig

" Satt på flyplassen i sri lanka og skulle hjem,fikk meldinger og telefoner fra oslo,en trist tur hjem med nye sjokkerende meldinger ved mellomlandinger,helt vanvittig.På Arlanda ble vi forsinket da en fra et annet fly hadde gått inn på våres fly uten tillatelse,ukjent mann i uniform ble selvfølgelig tatt alvorlig på en sånn dag,hadde nok litt vondt i magen da ja,men han ble tilslutt funnet og identifisert så vi kunne reise hjem.Godt og komme hjem og også veldig uvirkelig og trist,tenker ofte på ofre,etterlatte og overlevende,ingen kan noen gang forstå "

- Venke Anita Fredstad 46 år Trist

" Vi var en hel gjeng fra Norge i et vennepars nyinnkjøpte hus. Etter mange dagers oppussing skulle vi ha en velfortjent middag og fest på kvelden. Flere av oss fikk meldinger og telefoner hjemmefra og ble holdt oppdatert på den måten. Vi hadde hverken TV eller internett og jeg følte et enormt behov for å vite mer hele tiden. Først da vi ankom Milano noen dager senere hadde vi TV. Vi satt klistret. "

- Thale 28 år Vitebegjærlig

" Jeg satte med ned morgenkaffe hjemmi i MExico City for å lese norske nettaviser. Jeg forventet en normal 'juliettermiddagnettavis'. Slik ble det ikke, nettavisene var fulle av meldinger om en eksplosjon i regjeringskvartalet. Etterhvert ble det bekreftet bombe, også begynte skytingen på Utøya....det ble noen telefonsamtaler 'hjem' til Norge den dagen. Vi fikk også mange telefoner fra venner og familie i Mexico med kondolanser for det som hadde skjedd i Norge. "

- BG 40 år Trist

" Forvirring. Redsel. Angst for familie og venner. Mange telefoner hjem. "

- Marianne 28 år Redd

Søk i kommentarene:

Antall forekomster av utvalgte ord

Oslo ( 1075 )
fikk ( 811 )
Utøya ( 680 )
tv ( 668 )
Satt ( 594 )
Hørte ( 523 )
hjem ( 506 )
Norge ( 429 )
gikk ( 414 )
skjedd ( 410 )
dagen ( 393 )
helt ( 352 )
bombe ( 326 )
regjeringskvartalet ( 313 )
nyhetene ( 313 )
Trodde ( 297 )
Hele ( 295 )
tenkte ( 293 )
jobb ( 281 )
kvelden ( 266 )
vei ( 241 )
sa ( 239 )
bomben ( 238 )
hjemme ( 236 )
Ringte ( 236 )
se ( 235 )
uvirkelig ( 234 )
veldig ( 227 )
skjønte ( 223 )
eksplosjon ( 223 )
første ( 222 )
skjedde ( 205 )
radioen ( 200 )
resten ( 197 )
NRK ( 192 )
fulgte ( 190 )
aldri ( 187 )
venner ( 186 )
senere ( 184 )
Alt ( 184 )
måtte ( 183 )
redd ( 183 )
litt ( 179 )
dag ( 177 )
gått ( 176 )
ferie ( 173 )
skyting ( 170 )
høre ( 166 )
begynte ( 165 )
fortalte ( 158 )
trist ( 156 )
kjente ( 155 )
sjokk ( 153 )
akkurat ( 152 )
sentrum ( 152 )
sms ( 149 )
Slo ( 145 )
sammen ( 144 )
nyheter ( 143 )
juli ( 139 )
flere ( 138 )
radio ( 137 )
langt ( 126 )
følte ( 126 )
bilen ( 124 )
rundt ( 124 )
sto ( 122 )
gang ( 121 )
folk ( 119 )
neste ( 117 )
smalt ( 116 )
tok ( 115 )
visste ( 115 )
komme ( 114 )
igjen ( 113 )
leste ( 108 )
ei ( 108 )
stod ( 107 )
familie ( 106 )
plutselig ( 104 )
forvirret ( 102 )
husker ( 102 )
Tour ( 100 )
dro ( 100 )
familien ( 99 )
eksplosjonen ( 99 )
byen ( 98 )
to ( 98 )
kommet ( 96 )
natten ( 96 )
France ( 95 )
jag ( 94 )
meldingene ( 93 )
via ( 91 )
etterpå ( 90 )
nyheten ( 90 )
skje ( 89 )
etterhvert ( 89 )
omfanget ( 89 )
och ( 88 )